Nieuw snelheidsrecord 50cc motorfiets

Op 2 september 2008 is het oude record van Jan Hubert met zijn Kreidler verbroken door John Buddenbaum met zijn zelfbouw. Hij bereikte hiermee een snelheid van 233,3km/u op de beroemde zoutvlakten van Bonneville. Dit is natuurlijk leuk nieuws dat er mensen nog aktief bezig zijn met dit soort records. Is dit de motivatie voor misschien enkele Nederlanders om dit te gaan verbreken?

Hier nog het orginele nieuwsbericht:

On the opening day, Sept 2, of the 2008 International Motorcycle Speed Trials by BUB held on the Bonneville Salt Flats in Utah, John Buddenbaum of Sunnyvale California piloted the Buddfab Motorcycle Streamliner to a two way; flying start; one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h). This performance exceeded Jan Huberts’ Kreidler powered streamliner’s 1981 FIM record by over 5mph. The team used a turbocharged fuel burning 50cc Aprilia RS50 (Moto Minarelli AM6) modified with Metrakit pro race engine parts.
Later at that same meet; Eric Noyes also of Sunnyvale California; drove the streamliner with a naturally aspirated CR80 Honda engine in the 100cc class to a two way one mile average speed of 151.425mph (243.695 km/h) beating Jack Costella’s 2004 Nebulous 4 streamliner record by over 10mph. Both records surpass the performance of any engine configuration in their respective displacement class at any officially timed event.
FIM World Records are awaiting certification of the paperwork

Bron: http://www.geocities.com/buddfab/buddfab3
Pics: http://www.geocities.com/buddfab/motor.html
 
Advertisement - register to remove this

Er kan idd lang of kort over gediscuseerd worden.
Maar feit blijft dat met 27jaar nieuwere techniek het sneu is om dan maar 5mph harder te gaan.
Dit is als het ware een record van een opel kaddet uit 81 maar net verbeteren met een opel kaddet gsi uit 2000.

Ik denk dat je je niet moet vergissen in het niveau van de van Veen Kreidler's.
Zeker omdat er toen nog GP's werden gereden.

zou het nog kunnen zijn, dat de grafiek niet helemaal klopt? bijv 20,5kw ipv 20,5pk

Nee er staat duidelijk "horsepower", en Amerikanen werken eigenlijk nooit met kW's.
 
Weet iemand wat de eisen zijn voor zo een record.
Moet dat persé daar op die zoutvlakte , of moet je gewoon aan een aantal voorwaarden voldoen?

Lijkt mij niet dat de Van Veen Kreidler naar de US is gevlogen voor dat record?

Want als je dat in NL kan verwezenlijken is het natuurlijk een leuk forum project.
 
De baan moet door de FIM gekeurd worden.

Je kan dus beter een baan in Europa gaan zoeken die lang genoeg is en tevens al gekeurd is.
Er is ook een FIM-tijdssysteem en enkele officials nodig. Gaat dus aardig wat poen kosten.
Ik denk dat er in GB wel enkele gekeurde banen zijn, maar dat voornamelijk voor de 400m of de vliegende mijl. Bv Santa Pod, Elvington en zeker nog een paar.

Het voordeel van de evenementen op Bonneville is dat bovenstaande allemaal reeds aanwezig en de poging dus een heel stuk goedkoper maakt.
Als je zoiets in Europa wil doen moet je alles al speciaal huren dus gaat wat geld kosten.

Kijk bv naar het record van TOP met hun 80cc, dat is in Italie neergezet.
In principe moet alles te vinden zijn op http://www.fim.ch/
En de huidige records; http://www.fim.ch/EN/rules/Records/2005/05WorldRecords_Listing_CATI_2wheelers.pdf
Een beetje info over de voorwaarden; http://www.fim.ch/EN/rules/Sportifs/ccr/2008/WorldRecords_en.pdf
 
Last edited:
turbo is een drawtroughturbo , iets typisch amerikaans , wordt wel eens toegepast op snelle kevers , wat exact het voordeel is weet ik ook niet maar het zou rendementvoller moeten zijn als je met carburator op een turbo zit , gezien de meeste turbomotoren injectie hebben is het een kwestie van de brandstofinspuiting aan te passen op het volume lucht dat je turbo verplaatst , dat is niet zo vanzelfsprekend bij een carburator, met een drawtrough respecteer je gewoon de werking van de carburator , alleen verhoog je (en hier gok ik maar bij acuut gebrek aan kennis) het vacuumpotentieel van je motor waardoor je dus ook meer mengsel naar binnen kan persen ( ? )

wat dat gewicht betreft, idd, 't ziet er zwaar uit maar ik denk dat dat te maken heeft met de reglementering aldaar , denks niet dat je zomaar een blokje op een dunne alu plaat kan schroeven en daar 2 wielen aan met een stuur en wat kappen , als je ziet wat voor snelheden daar behaald worden kan je ervan uitgaan dat het risico op een crash met 200+km/h reëel is (neemt niet weg dat ik ook vna mening ben dat het even veilig en toch lichter kan ...)

Wat betreft de kennis en knowhow, tja , zonder chauvinistisch te zijn denk ik dat we in de lage landen inderdaad een voorsprong hebben op de amerikanen , maar ik denk ook dat een groot deel van die kennis en of knowhow teniet gaat eens je met drukvulling gaat werken ?

Ik vind het in ieder geval boeiende stof en ik ben blij dat dit onderwerp (eindelijk?) ernstig bekeken wordt en positief onder de aandacht komt want ik denkt dat niemand hier nog kan loochenen dat drukvulling met zo'n keine cilinderinhoud niet van toepassing is
 
waarom zou je het lichter willen hebben? het gaat om top niet om acceleratie. ik met mn 100 kilo rij op een willekeurige motor op top even hard als een ventje van 60 kilo ... bij mij duurt het alleen veeeel langer voordat ik op die snelheid zit.

denk zelfs dat wat extra massa wel handig is ivm luchtweerstand ... je heb toch wat meer body om door wind heen te beuken enz.

wel grappig dat iedereen hier zo licht denkt over dat record, sta is op en bouw een record machine dan.
 
Je hebt vermogen nodig om een hoge top te halen, met veel gewicht verlies je dus vermogen op de weg, en ook topsnelheid dus ;)
 
Gewicht maakt echt wel wat uit.
Als ik een puch maxi blok in een harley frame las gaat ie echt wel minder hard dan onder een gewoon puch framepje.

:'(

Je hebt vermogen nodig om een hoge top te halen, met veel gewicht verlies je dus vermogen op de weg, en ook topsnelheid dus ;)

Als je een 20 pk scooter hebt van 100 of 200 kilo die boven de 200 gaat (waar we het hier over hebben) dan is die factor van het gewicht ondergeschikt aan de factor voor de luchtweerstand.

We hadden er ook een topic over, maar helaas waren er wat mensen die feiten en meningen niet goed uit elkaar kunnen houden
http://forum.scooterforum.net/forum/f37/aerodynamica-v-s-gewicht-143802/
 
Dat topic heb ik gemaakt ;)

Maar, ik zie helemaal niet dat gewicht een belangrijkere factor is als aerodynamica. Integendeel ik zou het eerder in aerodynamica en vermogen zoeken, maar gewicht is wel mede bepalend, al is het maar voor een beetje.
 
Als de rolweerstand en luchtweerstand gelijk blijft zal je met een 1000 kg motor even hard gaan op top als een 80 kg zware motor, zolang je maar niet de berg op/af rijdt.
Dus prefereer ik een iets zwaarder ontwerp dat bij +200 km/h wél stabiel is,

Gewicht maakt echt wel wat uit.
Als ik een puch maxi blok in een harley frame las gaat ie echt wel minder hard dan onder een gewoon puch framepje.

frontaal oppervlak, cw waarde en rolweerstand van een Puch Maxi en een Harley verschillen "enigszins"...


Coen, ik zie bij die records 2 verschillende uitslagen bij de 1 mile standing start en flying start.
Namelijk van K. Garwood in Elvington met een Butterfield en de andere van Govoni, in Nardo met een Top Performances.
Ik zie nergens enig verschil staan in klasse ofzo...
Weet jij wat het verschil is?

Zijn op Santa Pod of andere banen ook nooit officials aanwezig, dat is alleen in Bonneville?
 
Coen, ik zie bij die records 2 verschillende uitslagen bij de 1 mile standing start en flying start.
Namelijk van K. Garwood in Elvington met een Butterfield en de andere van Govoni, in Nardo met een Top Performances.
Ik zie nergens enig verschil staan in klasse ofzo...
Weet jij wat het verschil is?
Geen idee

Zijn op Santa Pod of andere banen ook nooit officials aanwezig, dat is alleen in Bonneville?

Als er een evenement wordt georganiseerd door een door de FIM erkende organisatie misschien wel.
Volgens mij is LucF, Luc Foekema, al bezig geweest met deze recordpogingen en kan hij hier een beter antwoord op verzinnen:!
 
wel grappig dat iedereen hier zo licht denkt over dat record, sta is op en bouw een record machine dan.

Dit valt wel mee vind ik , uitzonderingen daar gelaten.

Maar als je de verschillen bekijkt met waarmee het Kreidler record is gezet en dan nu dat nieuwe record , dan mag je wel stellen dat die 8km/h eigenlijk een lachertje is.
- aero gevormde kuip
- drukvulling
- nos.

Zoals Heiko al eerder aangaf zou je dan theoretisch gezien de NL Kreidler kunnen pakken , een goed aero pakket erom heen en wellicht nos erop. Dan pak je die 8km/h zo weer terug
 
de vorige was een casal, geen kreidler...

50ccwr.jpg


en een aerodynamische ook..

en een kreidler record bike in de jaren 60 had ook al "drukvulling"...

Van drukvulling kan je je ook het nut afvragen op deze manier...

Machines toen waren zoals eerder aangegeven ook hightech, de techniek is meer verfijnd maar verder is het gewoon een 2takt blokje zoals alle anderen.. Mensen toen waren niet gek, dus dat men nu zoveel verder is valt wel mee hoor, er hebben er al zat het niet gered om records te breken.
 
Ik ben niet zo op de hoogte van het geheel , maar waarom zijn de GP machines in de laatste jaren dan steeds meer vermogen gaan genereren?
Zowiezo is de 2008 standaard voor aerodynamica alweer beter en de expansie uitlaat is ook in zware ontwikkeling in positieve zin.

klinkt wellicht simpel , maar zoals ik al zei , ik ben niet zo op de hoogte
 
Ja dat ze toen goed waren voor hun tijd is geen twijvel over mogelijk, maar dat het spul net zo goed is/was als nu lijkt me niet.
Want bv de olie uit die tijd was al om te huilen zo slecht en zo zijn er vast wel meer tijds nadelen.
 
Ik ben het met John eens, natuurlijk waren ze vroeger niet gek, maar als je nu 2tact boeken leest van 15 jaar geleden zijn die nu al achterhaald. Natuurlijk blijft de basis wel hetzelfde, maar zeker qua expansieuitlaten is de ontwikkeling erg hard gegaan. Zoals we allemaal weten heeft die nogsteeds de grootste invloed op het vermogen...
 
volgens mij, is casal een gieter, en de cilinder een huvo, HUbert/VOs

dus een huvo casal die door piet plompen is gemaakt en gegoten door casal in portugal.

en dat zat op een kreidlerblokje ;) correct me if i am wrong.

en wat betreft dat gediscussieer over vermogen, er werd hier al eerder getypt dat dat ding uit de jaren 80 16 pk had, dus is de aerodynamica stuk belangrijker.
16 pk machines bouwt iedereen al.


gr heiko
 
Denk zelf dat het bouwen/ontwerpen redelijk word onderschat.Het gaat er natuurlijk meer om dan alleen een blok tunen.Dit team uit amerika bestaat uit een aantal mensen die al een tijdje bezig zijn in de racerij en niet onverdienstelijk. De hoofdmonteur is een ex F1 engineer. Metrakit spanje heeft zelfs voor dit project een cilinder ontwikkeld , niet alleen voor het vermogen maar gewoon alleen al om het zaakje heel te houden. Voor het uiterlijk en de stroomlijn wat naar mijn idee ook het belangrijkste is naast het vermogen natuurlijk hebben ze 2 man die voor Nasa werken.En wat het gewicht betrefd, zal best minder kunnen, maar ook dit is allemaal berekend na de omstandigheden op de zoutvlakte.Nogmaals denk ik dat het aardig onderschat word maargoed het zou erg gaaf zijn dit record weer in nederland te krijgen, maar vergeet niet, de rest zit ook niet stil<]

Greetings
 
Back
Top