Nieuw hier met jonge, goed gebruikte Kymco Agility 50i 2019, 24000 km, staat niet helemaal duidelijk, mag van mij wat vlotter

C-Row

roeiende kraai
Hallo allemaal,
Ivo Kraaier is de naam, 49 jaar en na wat jaartjes als monteur van kettingzagen tot aan vrachtwagens en graafkranen ben ik nu ruim 20 jaar autotechnisch vertaler (en een beetje elektrisch gereedschap en agrarische machines) en ik heb vorige week een Kymco Agility "fat" 50i opgehaald bij een particulier. ding zag er schitterend uit maar man reed er al een tijd niet meer mee en was geschorst. na even wakker maken ging het al beter en de reis van Hilversum naar de Zaanstreek ging zonder problemen.
Op de lange rechte stukken viel me echter wel een soort "galopperen" op, alsof ie steeds wat gas terugnam en dan weer bijgaf. ik vraag me af of dat normaal is (onderdeel van de elektronische begrenzing/emissieregeling).
ook valt (vooral met mijn zoon achterop en heb het ding gekocht om die zoon in de spits vlot naar zijn sport te brengen twee dorpen verderop) de topsnelheid (49 op telefoon-gps, 47 op teller) en tussenacceleratie me tegen, vooral als ie terugzakt tot 30 lijkt het alsof de vario blijft hangen in de zware overbrenging, als je verder afremt gaat het beter maar dat doe je niet met bumperklevende auto's achter je.
intussen heb ik hem zelf verse motorolie, nieuw luchtfilter en bougie gegeven en kleppen gesteld (inlaat kon iets krapper) en het oude luchtfilter deed me schrikken: daar waren gaten in geknipt! alsof ie daar harder van zou gaan? dus dan vraag ik me ook af of er misschien te zware rollen in de vario zitten voor een verder standaard danwel verprutste scooter.
iemand tips waar ik naar moet kijken (wat het gewicht van de standaard rollen moet zijn en hoe ik daar bij kom, video's?) en als ie verder in orde is (start meestal met één tik op de knop en trekt tot eerste 25 km/u prima op) hoe ik 'm binnen de marges wat vlotter zou kunnen maken?
in het uiterste geval een ontgrensde ECU heb ik al gezien (hoe hard zou ie dan gaan?) en dan op de ouderwetse manier terugknijpen?
voor mijn doen een kort verhaal, hoop dat jullie er wijs uit worden..
groet,
Ivo
 
Advertisement - register to remove this

vraagje: die veel genoemde "luchtschroef" waar zit die? onder de gaskleppositiesensor? en is het een luchtschroef of een mengselschroef?
ik had de klepspeling gecontroleerd, uitlaat stond op 0,1, inlaat nog ruimer dus die ook op 0,1 gezet, maar nu vind ik ook waardes van 0,04 (maar niet duidelijk of dat per jaar verschilt en over welk jaar dat dan gaat) ik ben nu geneigd om de inlaat op 0,05 te zetten (nauwkeuriger kan ik niet meten en een inlaatklep koelt zich beter dan een uitlaatklep.
wat volgens sommige documentatie een acceleratiepomp is, en elders of in dezelfde een anti-plof (wááròm?!) systeem lijkt, met de vlottterbak los, wel terug in de vlotterbak te pompen in plaats van richting de luchtstroom en dat lijkt me niet ok en zou het stikken bij gas geven bij koude motor kunnen veroorzaken). Het enige onderdeel wat ik er voor vind is een membraan met een messing staafje eraan, geen klepjes of ventielen/membranen.
ik heb voor de winter de geforceerde onderkoeling wat gesmoord door een wat dichter plastic rooster voor het origineel te drukken: er kan nog wel lucht door maar niet zo'n bladblazerhoeveelheid waardoor je blok amper opwarmt. hierdoor kan ik 'm nadat de automatische choke er af gaat ten minste aanhouden en de eerste proeven solo zijn positief en ja, ik rij "met 1 oor op het blok" om naar pingelen of andere protesten te luisteren en kan het er ook zó uittrekken. (ik zag ook schroefgaatjes in het originele rooster, vermoed dat er ook een origineel winterplaatje voor is?)
is een 86 sproeier de juiste maat voor verder standaard?IMG_20221111_1536194.jpg
 
Last edited:
vraagje: die veel genoemde "luchtschroef" waar zit die? onder de gaskleppositiesensor?
Heb je een injectie of electronisch geregelde carburateur ?
Dat de acceleratie pomp benzine in de vlotterbak pompt , als je deze los hebt is normaal , als hij gemonteerd is en de pakking is goed , dan spuit hij door naar de venturie. Ik heb een gy6 en ben na veel proberen met verschillende maten uit een set van 10 stuks , uitgekomen op 85 , waar mijn scooter het beste op loopt , en dit is een gewone 50 cc waaraan niets is veranderd.
Standaard zou sproeier 82 goed moeten zijn volgens de boeken , maar ik kwam daar niet mee weg , bleef stotteren , en bij volgas dreigen uit te vallen.
Zo blijkt maar weer eens dat het voor elke motor verschillend is . Maten kloppen soms niet helemaal , je zou een sproeier kalibreer setje moeten hebben om zekerheid te krijgen. Ook ik heb beide kleppen op 0,10 mm staan . Mengsel schroef zit bij mij cvk carburateur aan de andere kant van de halve maan waar de gaskabel aanzit , onderaan.
 
Last edited:
hmm, volgens het boekje is het een 50i maar waar zou dat dan zitten als ik sproeiers vind? dit ziet er erg uit als een elektronisch geregelde carb maar ik ken de verschillen ook nog niet zo goed.
ik heb er een duidelijker plaatje bij: deze? (getoonde carb is zonder gasklepositiesensor, die zou op de plaats van dat gegalvaniseerde dopje erboven komen.)


mengselschroef.png
 
Last edited:
zou dit gekreukelde membraan er iets mee van doen hebben?/is dit aan vervanging toe? ik wilde het eruit pakken en de sproeiernaald bekijken/verstellen, maar ben bang dat ik hem, net als de vlotterbakpakking niet meer terug in krijg als ie net zo uitzet als ik hem van zijn plaats trek. dus veer en deksel gauw weer teruggestopt, tips waar ik het juiste vervangingsonderdeen van goeie kwaliteit vind zijn ook welkom (of kan het van ali?)
 

Attachments

  • IMG_20221120_1036417.jpg
    IMG_20221120_1036417.jpg
    143.9 KB · Views: 10
nou staat er nergens bij hoe groot de te bestellen schuif is, maar die eerste valt af denk ik, want ik heb euro 4 vanaf 2018 (2019 om precies te zijn)
heb inmiddels twee kandidaten gevonden, waarvan de shop motorkit het verliest van cityparts, denk ik? ik ga wel in het andere draadje verder.
 
Last edited:
Back
Top