nieuw hier en een vraagje

asty

New Member
Hallo scooter freaks, lang geleden een kymco GD gereden, zelf onderhouden nu noodgedwongen al weer 8 maanden een super 8 voor woon werk verker omdat ik anders dagelijks 20 euro in de parkeerbelasting pot mag stoppen bij mijn werk. Enfin, nu dus de super 8 in juni 2018 gekocht, 13k op de teller nu inmiddels 18k. In juni toen ik hem had gekocht direct groot onderhoud uitgevoerd. Rollen, filters, remblokken en voering, alle filters en oliën vervangen. Gaan als een trein dat ding, alles netjes standaard max van ca 60kmh op de teller.
Maar nu heb ik een dingetje waarvan ik niet weet waar ik het moet zoeken. Bij een koude start, gewoon netjes starten en lopen. Als ik daarna echter gas geef valt het toerental en vermogen heel even weg voor 1 a 2 secondes om daarna weer rustig op te komen en normaal door te lopen naar die 60kmh. Dit probleem duurt zeg maar een kilometer of 3 tot 4, daarna accelereert hij weer prima. Best wel een probleem om in het drukke stadsverkeer snel weg te komen de eerste kilometers. Wie weet raad en weet dus waar ik dit moet zoeken? Cilinder, bougie, choke .....ik weet het niet. Ik hoor het graag.
André.

ps: nieuw hier op dit forum en kon geen voorstel topic vinden hier.
 
Advertisement - register to remove this

Wat in mij opkomt is de bijdrage van de acceleratiepomp. Dit is een boogje (lijkt op een los staafje met een kromming als een banaan) op de carburateur. Deze zit naast de halve cirkel waar de gaskabel op de carb zit. Bij het eerste gas geven, geeft de carb een beetje extra brandstof. Op een 4-takt kiezen velen ervoor om die met een tie-wrapje vast te zetten om zo de werking weg te nemen.
Indien u zoekt op ' acceleratiepomp' treft u plaatjes en meer informatie.
Daarbij is een schone, schoongeblazen carb (voornamelijk sproeiers) altijd van belang.
Groet,
 
Hallo Harr, thanks voor je antwoord. Zo op het eerst zou je de spijker wel eens op de kop kunnen slaan, alleen heb je dan ook een verklaring dat het probleem na ca 3 tot 4 km helemaal is verdwenen? Of zou het dan weer terug komen na even stationair draaien van de motor?
 
Mogelijk dat uw zuiger/ cilinder zich na de koude start eerder verslikt dan eenmaal opgewarmd.

Daarbij bedacht ik mij: Bij onze originele 4-taktjes is ook de verhouding lucht/brandstof eenvoudig, goed en fijn te regelen. Als uw blok volledig warm is (zeg na 10 kilometer oid) dan kunt u eenvoudig uw luchtschroefje (platte schroevendraaier in de carburateur, aan de luchtfilterzijde) zo draaien dat het stationair toerental op het hoogste punt zit (kwart liniks om draaien, kwart rechts om, kleine stapjes en paar seconden luisteren naar reactie motor). Heeft u met het luchtschroefje het hoogste toerental te pakken, dan regelt u stationair eenvoudig op de gaskabel op het gewenste stationair toerental. Bij mij verloopt het luchtschroefje sporadisch.
Groetjes
 
Kan ook zijn dat de automatische choke is blijven hangen en het naaldje ervan het kanaaltje, dat deze choke zou moeten dichtdrukken wanneer de motor in warme toestand verkeert, nu continue wordt dichtgedrukt.
Het blokje krijgt bij koude start dan een brandstofmengsel wat te arm is, wanneer het blokje dan eenmaal op temperatuur is verdwijnt dit.

Op youtube vind je filmpjes die uitleggen hoe zo'n automatische choke werkt en hoe je deze kunt testen.

Zoek maar eens op "gy6 enricher" en kijk naar het eerste filmpje.
Deze man gebruikt hier een gelijkspanning voeding maar dit kun je ook doen door gewoon je accu te gebruiken, als voeding voor je elektrische choke.

Het kan ook zijn dat het choke kanaaltje gewoon verstopt zit, even doorblazen.
 
@Sparky
lijkt niet op een choke die blijft hangen. Na even stationair bij koude start valt na een paar minuten het toerental netjes terug.

@Harrr
Even gekeken of ik bij gas geven het pompje zie bewegen, en dat gebeurd netjes. Wil nog niet zeggen dat die dan niet verstopt is, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen om de boel uit elkaar te halen. Scooter moet 5 dagen per week beschikbaar blijven voor woon werk verkeer. Even wachten dus op het juiste moment hiervoor.
 
Wat ik bedoel is dit pompje en dus deze actie buitenspel zetten. Tie-wrapje om het banaan-staafje heen zodat die altijd aangetrokken is. Het klinkt gek, maar eenmaal aangetrokken staat die buitenspel. Hier vind dus geen constante brandstofdoorvoer plaats. Zie het als een waterpistool, eenmaal aangetrokken komt er geen water meer uit. Dus niet bewegen, verstopt zitten maakt niets uit, dan doet ie ook niets.
Groet,
 
Pfffftttt...blijkbaar lossen sommige problemen zichzelf op. Sinds een dag of twee is het euvel ineens vanzelf verdwenen. Starten en wegrijden zonder dat die stil valt. Nu dan maar hopen dat het ook niet spontaan weer terug komt binnenkort..
 
Bijna 10 dagen verder en super8 loopt weer super, zonder dat ik er iets aan heb gedaan. Iedereen bedankt voor het mee denken maar weer.
 
Back
Top