Nieuw blok geen vermogen [opgelost]

Gekkenhuis1974

New Member
Ik heb een BTC riva van 9 maanden oud. Blok was in de soep gelopen (kromme kleppen, zuiger niks van over, kromme krukas etc. etc.). Nu nieuw blok eronder gezet, blok start direct en loopt supermooi stationair. Echter heeft de scooter totaal geen vermogen.

Nieuwe blok gy6 139mbq
Oude carburateur
Sproeier 80
Speedsensor(bij achter vario) overgezet
Koppelingshuis met nok gemonteerd
Ontsteking overgezet

Wat kan het zijn? Het betreft een nieuw blok.
 
Advertisement - register to remove this

Tsja, puber die geen olie controleert valt buiten de garantie...

BTC riva (euro4) 4takt snor
BJ 2018
Km 3500

Maar afijn, ik heb een nieuw blok gekocht en eronder gezet (gy6 139mbq). Plug n play zeg maar, en die zou het dus gewoon moeten doen, maar heb geen vermogen. Wanneer je op de scooter zit en gas geeft, blijf je gewoon staan, gewoon geen kracht.

Ik denk zelf de begrenzer of te grote sproeier (maar 80 die erin zit is standaard voor dit blok).
Luchtfilter ff los maakt geen verschil


Dus omdat het blok nieuw is (compleet maar zonder carburateur) sluit ik bougie, pakkingen, zuiger etc uit) compressie is trouwens prima. Starten is lopen. Ook extra massa aangelegd voor zekerheid (van blok naar frame).
 
Misschien de kleppen niet goed afgesteld.. Want dat probleem is herkenbaar hier..


Momenteel staat het zo bij mij: 0.07mm inlaat en 0.10mm uitlaat koud gesteld..

Ik kan er wel ermee rijden, maar het rijd niet optimaal het lijkt alsof ik vermogen mis..

Ga de afstelling veranderen naar 0.06 inlaat en 0.08 uitlaat koud gesteld. Zag vooral bij het uiteinde van de uitlaat nogal veel zwarte poeder zitten.
Dus vermoedde al zoiets dat de uitlaat klep iets te los staat. Ook verbruikt de scooter momenteel best veel benzine.
 

Attachments

  • 139QM_Engine_Manual1.pdf
    3.5 MB · Views: 23
Als het de kleppen waren zou ik wel iets vermogen moeten hebben, hij loopt verder erg mooi stationair.

Op het blok zat geen nok op het koppelingshuis (voor de pick-up sensor). Ik heb hiervoor een nieuwe besteld en erop gezet.
Het viel mij op dat er op het oude koppelingshuis 4 nokken zitten (zie foto) en op de nieuwe 1 nok. Ik vraag mij af of dit het probleem kan zijn van geen vermogen. Deze scooter is ECU begrenst. Ik kan echt nergens iets vinden over een koppelingshuis met 4 nokken....
 

Attachments

  • koppelinshuis.jpeg
    koppelinshuis.jpeg
    227.6 KB · Views: 8
Andere sproeiers geprobeerd? Carb even schoonmaken? Kan zijn dat de originele sproeier nu helemaal geen zin meer heeft bij dat andere blok?
Naar de ECU gekeken? Is ie wel compatibel met dit blok? Hij kan wel starten maar niet rijden (probleem bij Vespa).
Misschien de gasnaald? Te los?

Dit zijn allemaal scenario's waar je naar kan kijken, misschien al naar gekeken. Maar het is het proberen waard.
 
- carb is scoongemaakt
- naald is oké
- sproeier is 80 (standaard) en schoon, andere nog niet geprobeerd. (grotere of juist kleinere dan proberen?)
- afgezien het koppelingshuis (met 4 nokken) is het blok exact het zelfde (zelfde type ook) Er zit nu een koppelingshuis met 1 nok op.
- ik heb een ECU liggen van 25 en 45, beide zelfde resultaat (geen vermogen)

Ik heb trouwens de ontsteking overgezet van de oude motor, hierbij heb ik NIET het vliegwiel overgezet van de oude motor, maar de nieuwe gebruikt.
mogelijk heeft dit hier iets mee te maken?
 
- carb is scoongemaakt
- naald is oké
- sproeier is 80 (standaard) en schoon, andere nog niet geprobeerd. (grotere of juist kleinere dan proberen?)
- afgezien het koppelingshuis (met 4 nokken) is het blok exact het zelfde (zelfde type ook) Er zit nu een koppelingshuis met 1 nok op.
- ik heb een ECU liggen van 25 en 45, beide zelfde resultaat (geen vermogen)

Ik heb trouwens de ontsteking overgezet van de oude motor, hierbij heb ik NIET het vliegwiel overgezet van de oude motor, maar de nieuwe gebruikt.
mogelijk heeft dit hier iets mee te maken?
Oh ja, misschien niet onbelangrijk detail:
Hij reageert ook traag op gas geven.

Dit zal denk ik veel met de sproeier te maken hebben. Ik denk dat er teveel benzine is?
Heb je gekeken in je carterkap, zoals je rolletjes?
 
Heb je gekeken in je carterkap, zoals je rolletjes? Dit is allemaal nieuw, aangeleverd als compleet blok, ook dit kunnen we uitsluiten.
Daarbij is het vermogen gewoon té zwak om de boel op gang te krijgen.

Ik ga straks ff andere sproeiers proberen, wordt vervolgt.....
 
Probleem is opgelost! Ik had de ontsteking van het oude euro4 blok omgezet ivm ECU begrenzer en hierbij het nieuwe vliegwiel gebruikt. Ik heb deze nu vervangen door het vliegwiel van het oude blok (deze heeft een zwaardere/langere magneet zag ik achteraf). Afstelling nok/pick-up van vliegwiel op 4 tiende (0.04mm) afgesteld. Kap erop en starten lopen! Vermogen is nu prima

Dank voor het meedenken allemaal!
 
Misschien de kleppen niet goed afgesteld.. Want dat probleem is herkenbaar hier..


Momenteel staat het zo bij mij: 0.07mm inlaat en 0.10mm uitlaat koud gesteld..

Ik kan er wel ermee rijden, maar het rijd niet optimaal het lijkt alsof ik vermogen mis..

Ga de afstelling veranderen naar 0.06 inlaat en 0.08 uitlaat koud gesteld. Zag vooral bij het uiteinde van de uitlaat nogal veel zwarte poeder zitten.
Dus vermoedde al zoiets dat de uitlaat klep iets te los staat. Ook verbruikt de scooter momenteel best veel benzine.

Thanks voor de documentatie
 
Back
Top