Niet stationair, lang kickstarten + volgas

Status
Not open for further replies.

Clint93

Well-Known Member
Dag,

Ik heb een probleem met mn Booster Spirit 2007.
Het is een 50cc met Leovince ZX, Hebo spruitstuk (nieuw), Hebo vario (nieuw) en de rest origineel.

Als ik mn scooter wil starten moet ik nogal hard kickstarten (gaat niet echt soepel) en moet volgas geven. Soms lukt dit niet en zet ik een boormachine op mn krukas om hem in gang te krijgen. Dan draait hij mooi en goed (bougie koffiebruin) maar als ik te weinig gas geef valt die uit.

Ik mag zoveel ik wil draaien aan de stationair schroef, helpt niets. Alle dichtingen zijn vervangen, bougie vervangen, bougiekop vervangen en carburator is uitgekuist, luchtschroef staat ook 1,5 slag open.

Weet iemand wat er scheelt?

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Kheb alle dichtingen en keerrringen vernieuwd en als ik uitlaat afsluit blijft hij ook niet draaien. Dus geen valse lucht.

Maar voordien heeft hij wel nog mooi gedraaid enzo met deze sproeier. Het was opeens.

Ik weet wel niet welke sproeier het is, het is normaal de originele maar als ik lees staat er 12 op denk ik (mss van 12mm carbu), ofwel is het sproeier 72.
 
als je scooter afslaat als je je hand voor de uitlaat houd betekend alleen dat je uitlaat dicht zit.

ook heeft je hoofdsproeier bijna niks te maken met stationair draaien, ik zou eerder je vlotter, luchtschroefafstelling en stand van de gasnaald bekijken.
 
als je scooter afslaat als je je hand voor de uitlaat houd betekend alleen dat je uitlaat dicht zit.

ook heeft je hoofdsproeier bijna niks te maken met stationair draaien, ik zou eerder je vlotter, luchtschroefafstelling en stand van de gasnaald bekijken.
Aja, maar uitlaat is het niet, kheb al een Hebo gara erop gestoken en was net hetzelfde.

Van die hoofdsproeier dacht ik net hetzelfde, gasnaald staat in de midden van de drie, heb al eentje lager ook getest (hielp niet). De bovenste stand heb ik nog niet getest. En luchtschroef verstellen helpt niets.

Edit:
Je carburateur moet afgesteld worden. Je hebt nu of een te kleine sproeier of je trekt ergens valse lucht.

Zie hier hoe dat moet:

http://wiki.scooterforum.net/index.php/Afstellen

Edit: of juist te groot wat Edwin hieronder zegt inderdaad

Komt hij moeilijk op toeren? Valt hij uit als je teveel met je gas speelt?
Als ik start komt hij moeilijk optoeren maar eenkeer hij vertrokken is kan ik zoveel met de gas spelen als ik wil.
 
Dat klinkt dan als een te grote sproeier, ga dus eens kleiner in sproeier en zie of het helpt
Ja zal morgen om een set sproeiers gaan.
Maar ik denk niet dat het dat is, vroeger deed hij het wel normaal. Ik heb zelfs nog volledig begrensd gereden met die sproeier. Dan heb ik een eindje gereden zonder varioring en onbegrensd en opeens had ik dit probleem.

Edit:
En vergeet niet dat het kickstarten niet echt soepel verloopt. Normaal zie je dat ontstekingsding mooi in korte bewegingen draaien en heeft mooi snelheid als je stopt met kicken dat het nog één of twee korte bewegingen verder draait maar bij mij haalt het niet echt snelheid en stopt het meteen.
 
Last edited:
Wat the fuck zijn "dat ontstekingsding" en "snokjes" en "haaltn"
Haaltn: foutje, snokjes: van die korte bewegingen (als de piston omhoog gaat gaat hij trager dan naar beneden of zo) en ontstekingsding: weet ik net echt hoe het noemt; dat deksel die magnetisch is en ronddraait aan de ontsteking.

En dat laatste vindt ik raar, kunnen de lagers van de krukas versleten zijn dat hij daarom niet stationair draait?
 
Uhm ik denk eerder dat je kickstarter of de onderdelen aan die kant op de krukas gewoon niet goed gemonteerd zitten, en dat je kickstarter daarom blijft hangen of schokkerig omhoog komt of meedraait of wat het probleem ook maar is.

Dat je scooter niet blijft lopen ligt - afgaande op wat je ons hierboven allemaal verteld - puur aan de afstelling van je carburateur waarschijnlijk.

Als je je scooter start en hij is een beetje warm, trek je luchtfilter er dan eens af en zie of het er beter om gaat lopen (na een paar minuten zal het dan misschien alsnog weer slechter gaan lopen, maar het gaat om de eerste minuut ongeveer waarin de scooter erop reageert). Zoja: kleinere sproeier monteren want hij heeft dus teveel benzine in verhouding.
 
Bedankt allemaal, ik heb het probleem na lang zoeken gevonden en opgelost.
Er was toch een kleine kras in de cilinder, onder de inlaat. Ik heb de cilinder vernieuwd en hij doet het weer als nieuw.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top