Niet starten Stalker 70cc met 28mm

Hi All,

Over de afgelopen dagen heb ik lopen spelen met een nieuwe setup op mijn stalker, hierbij ben ik van een 21MM dellorto naar een 28mm PWK vlakschuif gegaan.
Echter loop ik tegen problemen aan, waar ikzelf en tot zover geen van mijn ervaren vrienden een antwoord op weet.

Eerst voor context de setup:
Gilera Stalker ZAPC140000... Bromuitvoering, bj2005, 30k op de teller
Stage 6 Racing 70cc AC.
Yasuni C16.
HPI 068 binnenrotor. 1,8mm voorontsteking op dit moment.
Polini racing krukas
Stage 6 CNC wig voor 28mm.
Malossi VL13
28MM PWK imitatie (Maikuni op Aliexpress)

Wat betreft de carburateur: over het betreffende merk heb ik positieve ervaringen, goede kwaliteit en op andere brommers/scooters werkten ze naar behoren. Ik weet dat imitatie niet geliefd is.

Afgelopen week heb ik op de maandag de ombouw gedaan van 21mm naar 28mm. Direct na het ombouwen was ik klaar om de setup te testen, hierbij heb ik een stationair sproeier van 35 gebruikt i.c.m. een 115 hoofdsproeier. Na een paar keer kicken wou de boel niet starten, ik heb nog bougies gewisseld en even gewacht omdat de boel verzopen leek. toen nogmaals geprobeerd en hij startte, alleen liep hij ontzettend beroerd en viel uit zodra ik het gas los liet. gasreactie was wel fel dus waarschijnlijk een te kleine sproeier. Toen viel hij uit en kreeg ik de boel niet meer aan de praat

Tot de donderdag heb ik alles laten staan om weer verder te gaan: toen heb ik de voorontsteking van de rotor verkleind naar 1.8mm omdat een grotere voorontsteking in mijn ervaring het starten niet ten goede komt. Daarnaast nog bougies gewisseld en de carburateur helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en herbouwd met andere sproeiers van stage 6. toen heb ik een sproeier 130 gebruikt op aanraden van een vriend met identieke setup. de boel startte opeens fatsoenlijk en liep vrij goed na wat finetunen met het stationair. Hier heb ik ook video's van mocht dit toepasselijk zijn.

dit is waar het voor mij bijzonder vaag wordt:
Op de vrijdag kwam ik weer terug met motivatie aangezien de scooter nu liep en alleen afstelwerk nodig had. Poging om te starten gedaan en hij wou onder geen beding lopen. Wederom bougies gewisseld, carb nagelopen en schoongemaakt en alsnog niet fatsoenlijk lopen. Soms liep de scooter voor 1 a 2 seconden stationair, waarna deze weer uitviel en voor een tijdje niet te starten was. Ik snap totaal niet waarom hij op donderdag keurig liep en op vrijdag totaal anders was, dit terwijl er niks veranderd was.

De Zaterdag met 5 man naar de afstelling gekeken, de carb vergeleken met een andere 28mm die zich al had bewezen op andere scooters en daarbij de vlotter van mijn carb aangepast. Alsnog hetzelfde verhaal als Donderdag. Kort lopen en uitvallen, daarna niet meer starten voor een halfuur. Dit met sproeier 130, 120, 110 en een stationair sproeier tussen de 35 en 40 van Stage 6.

Ik heb tot slot mijn vonk getest, zeer krachtig met goede en nieuwe bougies. De cilinder van het blok gehaald en geen gekke dingen gezien, alles in frisse staat. Verder is de VL13 goed (vrijwel nieuw) en er is geen sprake van valse lucht bij het inlaattraject. Tevens goed veel cartercompressie dus ook geen uitgeblazen keerringen. Na het vonktesten voor de zoveelste keer heb ik een andere 28mm geprobeerd, ook bij deze liep hij niet.

Ik weet het even echt niet meer. Zie ik nu iets over het hoofd?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je ook een massa kabel getrokken?
Mocht dat niet baten, probeer even met je originele ontsteking. Zo kun je uitsluiten of het aan je ontstekingsgedeelte ligt.

Succes!
 
Heb je ook een massa kabel getrokken?
Mocht dat niet baten, probeer even met je originele ontsteking. Zo kun je uitsluiten of het aan je ontstekingsgedeelte ligt.

Succes!
Hi Cborg,

Ik heb geen extra massakabel getrokken naar het frame, dit zal ik sowieso gaan doen zodra ik weer met de scooter bezig ga.
Originele ontsteking heb ik helaas niet liggen nu, daarnaast ben ik er vrij zeker van dat de ontsteking goed is. Ik heb er mee gereden op de 21mm en hem zelf nieuw uit de doos gehaald.

Maargoed kijken hoe het spul reageert op een std ontsteking kan nooit kwaad, dus dat komt op het lijstje.
Thanks!
 
Oké, ik ben iets verder denk ik. Door een deel van de kelk af te tapen op de carb of de hand er voor te houden bij het kicken. Kreeg ik meer reactie, en soms zelf kort starten.

Mijn vermoeden is dat de luchtsnelheid door het formaat (28mm) te laag wordt. Bij vrienden heb ik het zien werken, echter hadden zij geen VL13 membraan maar een standaard membraan.

Ik ga komend weekend testen of dit enige verandering brengt in het starten. Zijn er anderen die hier al ervaring mee hebben?
 
Beter die Imitatie Ali Express Carburateur in de Prullenbak gooien .
Beetje waardeloze reply, zoals ik zei de carb is goed. Het lag uiteindelijk aan een te zwakke vonk bij de binnenrotor.

Originele ontsteking er op en hij loopt prima. Nog niet duidelijk waarom de binnenrotor zwak vonkt.
 
Is een 28mm carb niet gewoon veel te groot voor een 70cc? Mij lijkt tm 21mm prima.
Hangt van je doeleind af en setup, met deze cilinder kan het prima. 21mm is inderdaad het mooiste voor touren, 21 of 28 loopt allemaal net zo hard op top. Alleen krijg je meer koppel bij 28mm en meer verbruik.

Afstellen was in tegenstelling tot wat vrijwel iedereen stelt echt makkelijk. heb 1x sproeier moeten wisselen en hij zat perfect en loopt heerlijk, die alicarb is gewoon prima. zelfde kwaliteit als een polini pwk.

Oh en het geluid van een 28 is gewoon heerlijk en hufterig.
 
Hangt van je doeleind af en setup, met deze cilinder kan het prima. 21mm is inderdaad het mooiste voor touren, 21 of 28 loopt allemaal net zo hard op top. Alleen krijg je meer koppel bij 28mm en meer verbruik.

Afstellen was in tegenstelling tot wat vrijwel iedereen stelt echt makkelijk. heb 1x sproeier moeten wisselen en hij zat perfect en loopt heerlijk, die alicarb is gewoon prima. zelfde kwaliteit als een polini pwk.

Oh en het geluid van een 28 is gewoon heerlijk en hufterig.
Ai nou als het mooi rijd lekker zo houden
 
Inmiddels heel wat maanden en gelukkig ook successen verder, weer een reply op deze thread aangezien ik wel fan ben van kennisdeling:

Na wat rondvragen in scooterkringen heb ik een oplossing gevonden voor de issues tussen de 28mm carb en de HPI 068 binnenrotor.
Mijn deductie van de hoofdoorzaak is een lagere luchtsnelheid door het grotere inlaattraject, wat op zijn plaats voor een groffer mengsel zorgt. Een groffer mengsel zorgt op zijn plaats voor een moeilijkere ontbranding, al helemaal met matige of geen afstelling. Dit in combinatie met de zwakke vonk (voornamelijk lage toeren is mij verteld) op de HPI, zorgt voor startproblemen.

De oplossing voor dit probleem is het gebruiken van een GY6 High voltage 4 takt bobine. Deze bobine geeft iets hogere vonkspanning af, waardoor de HPI068 voldoende sterke vonk afgeeft voor het groffere mengsel.

Hoop dat menig thuistuner/sleutelaar hiermee geholpen is.
 
Back
Top