New Fly luchtfilter

Sarahreb

New Member
hallo,
Altijd in de wintermaanden problemen met electrisch starten, zomers altijd perfect.
Waar ligt dit aan, vocht, kou, gebruik nu alleen kickstart anders pakt die niet.
En waarom zit dat luchtfilter op een plek dat je heel je scooter uit elkaar moet halen om er bij te kunnen?
 
Advertisement - register to remove this

Denk dat er een grotere hoofd sproeier erin moet. (heb zelf ook een new fly en liep ook tegen dat probleem op)

Standaard is 75, maar ze worden allemaal erg te arm afgesteld in de fabriek om zoveel mogelijk uitstoot tegen te gaan. (wegens milieu eisen)

Maar als je er 78 erin doet rijd die beter en start dan ook beter. Dit alleen als die verder begrensd blijf op de cdi en of je nog een vario ring erin hebt zitten.


Luchtfilter kan je weg nemen als je de buddybak bovenuit weg haalt. Kan je zo bij.

Het word pas erger als je het carterdeksel los wil maken.. Aan de voorkant komt je dan helemaal niet meer bij.
 
Nogal een vage vraag met weinig tot geen info, wat moeten we hier op antwoorden?
Maar welkom op dit forum in iedergeval.

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Werking E-choke gecontroleerd/getest.
Altijd in de wintermaanden problemen met electrisch starten
Wat bedoel je hiermee?
Bedoel je hiermee, de elektrische start draait goed de motor rond maar je motor slaat niet aan?
Of bedoel je hiermee, de elektische start heeft moeite met het rondgooien van de motor en daardoor slaat de motor niet aan?

En waarom zit dat luchtfilter op een plek dat je heel je scooter uit elkaar moet halen om er bij te kunnen?
Dit moet je aan ingenieurs van Piaggio vragen, wij kunnen dit niet beantwoorden.
 
Nogal een vage vraag met weinig tot geen info, wat moeten we hier op antwoorden?
Maar welkom op dit forum in iedergeval.

Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?
Werking E-choke gecontroleerd/getest.

Wat bedoel je hiermee?
Bedoel je hiermee, de elektrische start draait goed de motor rond maar je motor slaat niet aan?
Of bedoel je hiermee, de elektische start heeft moeite met het rondgooien van de motor en daardoor slaat de motor niet aan?


Dit moet je aan ingenieurs van Piaggio vragen, wij kunnen dit niet beantwoorden.
Beste Sparky,

Meer info kan ik niet geven. In de zomermaanden start mijn Fly perfect, alles functioneert dus naar behoren en zogauw de wintermaanden aanbreken en de temp. daalt start die niet electrisch, accu is goed, startmotor draait. Sinds ik m nieuw heb gekocht ervaar ik dit, paar x naar scootershop geweest, grotere sproeier erin echter waar het mij omgaat is dat die zomers start als een zonnetje :)
Post automatically merged:

Denk dat er een grotere hoofd sproeier erin moet. (heb zelf ook een new fly en liep ook tegen dat probleem op)

Standaard is 75, maar ze worden allemaal erg te arm afgesteld in de fabriek om zoveel mogelijk uitstoot tegen te gaan. (wegens milieu eisen)

Maar als je er 78 erin doet rijd die beter en start dan ook beter. Dit alleen als die verder begrensd blijf op de cdi en of je nog een vario ring erin hebt zitten.


Luchtfilter kan je weg nemen als je de buddybak bovenuit weg haalt. Kan je zo bij.

Het word pas erger als je het carterdeksel los wil maken.. Aan de voorkant komt je dan helemaal niet meer bij.
Hoi,

Ik zag een filmpje op internet en daar werd de halve scooter uit mekaar gehaald om bij het luchtfilter te komen, heb buddy eruit gehaald maar schroeven zitten aan zijkant achter kunststof beplating.

Zit idd grotere sproeier in sinds 2 jaar echter nu start die niet electrisch, accu geeft genoeg power. Een nieuwe bougie en luchtfilter leek me de 1e optie.

Wat me ook bevreemd is dat als ik er mee heb gereden die ook niet electrisch pakt, dat is nieuw voor me en heeft die nog nooit gedaan.
 
Last edited:
Wat me ook bevreemd is dat als ik er mee heb gereden die ook niet electrisch pakt, dat is nieuw voor me en heeft die nog nooit gedaan.
Kan zijn dat de bendix een beetje stroef loopt.
Even controleren of de bendix soepel functioneert.

1669192693014.png
paar x naar scootershop geweest, grotere sproeier erin echter waar het mij omgaat is dat die zomers start als een zonnetje :)
Bij koud weer heeft je motor een rijker brandstofmengsel nodig en heeft in veel gevallen ook een minder hoge compressie dan een warme motor.
Dit is ook de reden waarvoor de scootershop een grotere sproeier heeft geplaatst.
Echter dit heeft geen verbetering gebracht.
De elektrische choke zorgt voor een rijker mengsel bij koude start, als de plunjer van deze e-choke in de uitgeschoven stand is blijven hangen, wat regelmatig voor komt, verstopt deze het verrijkingskanaaltje van de carburateur.
Dit leidt dan uiteraard tot slecht starten bij koude motor, daarom vroeg ik de werking van de choke te testen, of is dit gedaan?
Verder een te lage compressie of kleppen die niet meer goed staan leidt tot hetzelfde klachten.
Ik ga er niet vanuit dat bij zo'n jonge scooter de cilinder/zuigerveren al versleten zijn, tenzij er met te weinig olie in het carter is gereden maar daar gaan we even niet van uit, maar klepspeling controleren/bijstellen is wel regelmatig nodig en is van invloed op de compressieopbouw en de vulling van de cilinder.

Is de compressie overigens al eens gemeten door de dealer toen je, je klacht aankaartte?
 
Beste Sparky,

Dank voor je uitgebreide antwoord, mijns inziens is nooit de compressie gemeten. Na aanschaf in 2016 gelijk wat laten opvoeren maar met wind tegen met iemand achterop was de scooter niet vooruit te branden. Uit frustratie een nieuwe Ducati cdi erop laten zetten (op aanraden scootershop) waardoor die echt veel te hard reed.

In principe sinds ik m heb altijd in de winter problemen met electrisch starten, paar x voor weggebracht, beurtje gehad en nagekeken maar altijd 5 a 6 x aan gashendel draaien voor het starten en dan pakte die na 4 a 5 seconde.

Heb altijd de waan gehad dat t een maandagochtend model was, nooit echt blij mee geweest.

Vandaag 2 x weggeweest met scooter en met de kickstart loopt die gelijk, valt dan jouw goede raad in het niet mbt choke en kleppen (met alle respect).
 
Beste Sparky,

Meer info kan ik niet geven. In de zomermaanden start mijn Fly perfect, alles functioneert dus naar behoren en zogauw de wintermaanden aanbreken en de temp. daalt start die niet electrisch, accu is goed, startmotor draait. Sinds ik m nieuw heb gekocht ervaar ik dit, paar x naar scootershop geweest, grotere sproeier erin echter waar het mij omgaat is dat die zomers start als een zonnetje :)
Post automatically merged:


Hoi,

Ik zag een filmpje op internet en daar werd de halve scooter uit mekaar gehaald om bij het luchtfilter te komen, heb buddy eruit gehaald maar schroeven zitten aan zijkant achter kunststof beplating.

Zit idd grotere sproeier in sinds 2 jaar echter nu start die niet electrisch, accu geeft genoeg power. Een nieuwe bougie en luchtfilter leek me de 1e optie.

Wat me ook bevreemd is dat als ik er mee heb gereden die ook niet electrisch pakt, dat is nieuw voor me en heeft die nog nooit gedaan.


Als je het luchtfilter open wilt maken, moet je hem eerst van het blok los halen en de hele bak los nemen.. Daarna kan je er prima bij..

Filterbox zit met 2 vijzen vast bij het carter.. En op je carb zit een klem.. Als deze allemaal los is kan je hem zo weg nemen.


Betreft dat laatste heb ik gewoon een nieuwe bendix geplaatst.
 
maar altijd 5 a 6 x aan gashendel draaien voor het starten en dan pakte die na 4 a 5 seconde.
Als het gas helemaal dichtgedraaid is en je draait dan het gas weer open, geeft het acceleratiepompje in je carburateur, elke keer als je dat doet een extra pufje brandstof.
Dus als je dit 4 a 5 keer doet en je start de scooter dan trekt de cilinder een extra rijk brandstofmengsel binnen.

Vandaag 2 x weggeweest met scooter en met de kickstart loopt die gelijk, valt dan jouw goede raad in het niet mbt choke en kleppen (met alle respect).
Met de kickstart tov de e-start bouw je vaak toch wat meer compressie op, dit is misschien de reden waarom hij dan wel start.
Maar goed ik heb je een aantal tips gegeven want van achter mijn beeldscherm kan ik niet meer voor je doen, je doet er natuurlijk mee wat je wilt, maar je moet ergens beginnen anders komt het niet opgelost.
In iedergeval veel succes verder met het vinden van een oplossing.
 
Back
Top