Hallo allemaal,
Ik ben Foggy, 50-er, en heb vorige maand (ivm mogelijk stoppen met auto) een 2e hands Kymco New dink 50 4 takt uit 2013 gekocht.
Dit mede ivm mijn lengte.
Het is m'n eerste scooter en ik ben ook een volledige noob op dit gebied.
Heb vroeger (begin jaren 80) wel brommers gereden (Kreidler, Yamaha fs1, Peugeot 103sp), maar nooit scooter.
Ik ben me nu volop aan het inlezen en yt-filmpjes aan het bekijken om wat meer kennis op te doen.
De dink heeft nog geen 12000 km gelopen en had een tijdje (1 a 2 jr) stil gestaan volgens de verkoper en zou even een beurtje moeten krijgen.
Hij trok ook voor geen meter, dus gelijk een grote beurt laten geven (incl carburateur reinigen en kleppen stellen).
Nieuwe rollen (6 gram ipv 8,5), sproeier (86 ipv 78) v-snaar, luchtfilter en bougie erin. Er zat al een gladde bus in de vario.
Hij reed gelijk al stukken beter en kwam tot ca 60 km p/u (63 met wind mee), maar ik vond hem behoorlijk langzaam optrekken.
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk euro 95 gebruikt, dus het zou volgens de monteur nog even duren voor hij nog beter zou gaan rijden.
Ik heb zelf ik wat 5 in 1 kleppenreiniger bij de eerstvolgende tankbeurt erin gedaan.
Volgens het handboek mag ie zelfs sproeiermaat 90 hebben en onbegrensd zelfs 100, wat door 2 monteurs met ongeloof werd bekeken.
(dat kan alleen bij 80 of 90cc zeiden ze).
Toen zelf een 88 erin gezet, wat al heel wat beter ging. 90 ging ook , maar ietsje slomer, dus 88 weer erin.
Ik heb er 7,5 gram Tech pulley sliders in gedaan (zou iets meer trekkracht en iets meer top geven).
De reviewer ervan raadde 1 gram meer aan dan de gewone rollen. Hij leek daarna ietsje beter te trekken, maar kwam net aan tot een top van 50 kmh.
Van de week doe ik dus de gewone 6 grams weer terug erin.
Ik wil in ieder geval dat hij sneller optrekt en wat meer trekkracht krijgt, aangezien ik ook bij heuveltjes normaal wil doorrijden ipv kruipen en ook mijn vrouw mee wil nemen.
Een hogere snelheid is niet mijn doel, maar mag wel
Wat kan ik nu verder nog doen om meer uit deze 50 cc te halen? Ik wil er misschien in de toekomst nog een 72 cc op zetten, maar wil eerst het maximale uit de 50 cc zie te halen en ervan leren.
- Andere vario? Ik heb even rond gekeken, maar kan moeilijk een keuze maken (Malossi multivar, Polini high speed, Naraku sport of high speed)
Ik heb goede dingen over NCY gelezen, maar ik zie hiervan alleen een vario zonder ramplaat. Kun je dan elke andere ramplaat erop zetten?
- andere drukveer en of trekveertjes? (heeft dat zin bij 50cc?)
- andere koppeling?
Willen jullie me advies geven? Want ik zie en door de bomen het bos niet meer en kom er met de zoekfunctie niet uit.
Ik ben Foggy, 50-er, en heb vorige maand (ivm mogelijk stoppen met auto) een 2e hands Kymco New dink 50 4 takt uit 2013 gekocht.
Dit mede ivm mijn lengte.
Het is m'n eerste scooter en ik ben ook een volledige noob op dit gebied.
Heb vroeger (begin jaren 80) wel brommers gereden (Kreidler, Yamaha fs1, Peugeot 103sp), maar nooit scooter.
Ik ben me nu volop aan het inlezen en yt-filmpjes aan het bekijken om wat meer kennis op te doen.
De dink heeft nog geen 12000 km gelopen en had een tijdje (1 a 2 jr) stil gestaan volgens de verkoper en zou even een beurtje moeten krijgen.
Hij trok ook voor geen meter, dus gelijk een grote beurt laten geven (incl carburateur reinigen en kleppen stellen).
Nieuwe rollen (6 gram ipv 8,5), sproeier (86 ipv 78) v-snaar, luchtfilter en bougie erin. Er zat al een gladde bus in de vario.
Hij reed gelijk al stukken beter en kwam tot ca 60 km p/u (63 met wind mee), maar ik vond hem behoorlijk langzaam optrekken.
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk euro 95 gebruikt, dus het zou volgens de monteur nog even duren voor hij nog beter zou gaan rijden.
Ik heb zelf ik wat 5 in 1 kleppenreiniger bij de eerstvolgende tankbeurt erin gedaan.
Volgens het handboek mag ie zelfs sproeiermaat 90 hebben en onbegrensd zelfs 100, wat door 2 monteurs met ongeloof werd bekeken.
(dat kan alleen bij 80 of 90cc zeiden ze).
Toen zelf een 88 erin gezet, wat al heel wat beter ging. 90 ging ook , maar ietsje slomer, dus 88 weer erin.
Ik heb er 7,5 gram Tech pulley sliders in gedaan (zou iets meer trekkracht en iets meer top geven).
De reviewer ervan raadde 1 gram meer aan dan de gewone rollen. Hij leek daarna ietsje beter te trekken, maar kwam net aan tot een top van 50 kmh.
Van de week doe ik dus de gewone 6 grams weer terug erin.
Ik wil in ieder geval dat hij sneller optrekt en wat meer trekkracht krijgt, aangezien ik ook bij heuveltjes normaal wil doorrijden ipv kruipen en ook mijn vrouw mee wil nemen.
Een hogere snelheid is niet mijn doel, maar mag wel
Wat kan ik nu verder nog doen om meer uit deze 50 cc te halen? Ik wil er misschien in de toekomst nog een 72 cc op zetten, maar wil eerst het maximale uit de 50 cc zie te halen en ervan leren.
- Andere vario? Ik heb even rond gekeken, maar kan moeilijk een keuze maken (Malossi multivar, Polini high speed, Naraku sport of high speed)
Ik heb goede dingen over NCY gelezen, maar ik zie hiervan alleen een vario zonder ramplaat. Kun je dan elke andere ramplaat erop zetten?
- andere drukveer en of trekveertjes? (heeft dat zin bij 50cc?)
- andere koppeling?
Willen jullie me advies geven? Want ik zie en door de bomen het bos niet meer en kom er met de zoekfunctie niet uit.