New dink 50 afstellen of opvoeren?

Foggy

Active Member
Hallo allemaal,
Ik ben Foggy, 50-er, en heb vorige maand (ivm mogelijk stoppen met auto) een 2e hands Kymco New dink 50 4 takt uit 2013 gekocht.
Dit mede ivm mijn lengte.
Het is m'n eerste scooter en ik ben ook een volledige noob op dit gebied.
Heb vroeger (begin jaren 80) wel brommers gereden (Kreidler, Yamaha fs1, Peugeot 103sp), maar nooit scooter.
Ik ben me nu volop aan het inlezen en yt-filmpjes aan het bekijken om wat meer kennis op te doen.

De dink heeft nog geen 12000 km gelopen en had een tijdje (1 a 2 jr) stil gestaan volgens de verkoper en zou even een beurtje moeten krijgen.
Hij trok ook voor geen meter, dus gelijk een grote beurt laten geven (incl carburateur reinigen en kleppen stellen).
Nieuwe rollen (6 gram ipv 8,5), sproeier (86 ipv 78) v-snaar, luchtfilter en bougie erin. Er zat al een gladde bus in de vario.
Hij reed gelijk al stukken beter en kwam tot ca 60 km p/u (63 met wind mee), maar ik vond hem behoorlijk langzaam optrekken.

Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk euro 95 gebruikt, dus het zou volgens de monteur nog even duren voor hij nog beter zou gaan rijden.
Ik heb zelf ik wat 5 in 1 kleppenreiniger bij de eerstvolgende tankbeurt erin gedaan.
Volgens het handboek mag ie zelfs sproeiermaat 90 hebben en onbegrensd zelfs 100, wat door 2 monteurs met ongeloof werd bekeken.
(dat kan alleen bij 80 of 90cc zeiden ze).
Toen zelf een 88 erin gezet, wat al heel wat beter ging. 90 ging ook , maar ietsje slomer, dus 88 weer erin.

Ik heb er 7,5 gram Tech pulley sliders in gedaan (zou iets meer trekkracht en iets meer top geven).
De reviewer ervan raadde 1 gram meer aan dan de gewone rollen. Hij leek daarna ietsje beter te trekken, maar kwam net aan tot een top van 50 kmh.
Van de week doe ik dus de gewone 6 grams weer terug erin.

Ik wil in ieder geval dat hij sneller optrekt en wat meer trekkracht krijgt, aangezien ik ook bij heuveltjes normaal wil doorrijden ipv kruipen en ook mijn vrouw mee wil nemen.
Een hogere snelheid is niet mijn doel, maar mag wel
Wat kan ik nu verder nog doen om meer uit deze 50 cc te halen? Ik wil er misschien in de toekomst nog een 72 cc op zetten, maar wil eerst het maximale uit de 50 cc zie te halen en ervan leren.

- Andere vario? Ik heb even rond gekeken, maar kan moeilijk een keuze maken (Malossi multivar, Polini high speed, Naraku sport of high speed)
Ik heb goede dingen over NCY gelezen, maar ik zie hiervan alleen een vario zonder ramplaat. Kun je dan elke andere ramplaat erop zetten?

- andere drukveer en of trekveertjes? (heeft dat zin bij 50cc?)
- andere koppeling?

Willen jullie me advies geven? Want ik zie en door de bomen het bos niet meer en kom er met de zoekfunctie niet uit.
 
Advertisement - register to remove this

Sproeier is te groot. Vandaar dat je motor te lui word.

Zou zelf 80 proberen is genoeg voor 50cc standaard. Ja het klopt ook dat groter pas nodig is bij grotere cilinder kits.

Wat je kan doen om meer uit die 50cc te halen is goed afstellen. Als jij een 72cc koopt en deze is ook slecht afgesteld dan loopt die net zo sloom / slecht.
 
Dank je wel.
De monteur waar ik hem bracht had hem getest en in stapjes van 78 naar 86 gebracht. Daar liep hij het beste op, zei hij.
Grotere had hij op dat moment niet.
Ik had er zelf een setje voor gekocht waar naast 88 ook een 90 bij zat, wat volgens het werkplaatshandboek nodig is bij de dink 50. Een andere scooterzaak, waar ik even snel een 90 wilde halen, keek er ook nogal vreemd vanop.
Vandaar mijn verwarring: handboek zegt 90, eerste monteur zegt 86, 2e monteur zegt 90 is te groot.
Bougie was wit met een klein lichtbruin vlekje, maar misschien had ik nog te weinig gereden om de kleur te duiden.

Ik ga in elk geval de sproeier 80 proberen. Even kijken wat dat brengt.

De 72cc (als ik die neem) zal ik pas nemen, zodra ik met de 50cc genoeg kennis heb opgedaan. Ik wil eerst leren hoe ik het beste gebruik kan maken van het bestaande vermogen dat een 50cc kan leveren.

In elk geval bedankt voor de tip!
 
Last edited:
Zojuist sproeier 80 geprobeerd. Eerst nog met de tech pulley sliders er nog in, maar dat was geen succes, dus daarna met de normale 6 grams rollen.
Hij hield af en toe een momentje in en ging dan weer. Vermoedelijk doordat ik hem stationair koud had afgesteld? Trekken deed ie niet echt beter en de snelheid was ook minder (ca 53 km).
Bij terugkeer heb ik het stationair gedeelte aangepast. Morgen verder testen
 
Sproeier 80 en warm stationair afgesteld bleef hij het slecht op doen.
82 idem, 86 iets beter, 88 ging het best.
Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen, dat ik al die tijd de lucht/benzine-schroef (heet dat zo?) ongemoeid heb gelaten.
Is daar nog winst te behalen?

De monteur die de grote beurt had uitgevoerd, had nog een onbegrensde cdi voor me. Met een grotere sproeier zou ca 70 haalbaar moeten zijn, zei hij. Ik heb hem er nu op zitten met sproeier 90 erop, maar zie nog weinig verbetering. Wel ietsje , maar heb er nog maar een paar honderd meter mee gereden.
Hopelijk kan ik vanavond het huis ontsnappen en verder testen.
Aangezien het werkplaatshandboek begrensd 90 en onbegrensd sproeier 100 aanraadt en hier ca 80 wordt aangeraden ben ik een beetje in verwarring. Alleen de lucht/benzine stelschroef heb ik nog niet uitgeprobeerd. Dat eerst maar proberen.
Heeft iemand verder nog tips?
 
Alleen de lucht/benzine stelschroef heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Als je een andere sproeier hebt gemonteerd moet je altijd ook de deze lucht/benzine stelschroef opnieuw afstellen.

Kijk even op Youtube hoe je een carburateur afstelt, YT staat er vol van.
 
Dank je wel Sparky. Ik had tot voor kort alleen maar filmpjes gezien, waar ze enkel de stationairschroef afstelden. Na wat zoeken heb ik inmiddels een stappenvolgorde gevonden voor de lucht/benzine stelschroef (i.c.m. stationair).
Ik ga aan de slag.
 
Mag ik even op deze post inhaken. Heb ook een New Dink.
Hij liep 52 bij 8000 toeren.
Zat nog een ring op de bus dus die verwijderd.
De rollers zijn beige en 6,5 gram.
Na de ingreep loopt hij bij 8000 toeren 60/63 km. Maar hij gaat redelijk naar 40 en dan duurde het laaang voor hij z'n top bereikt.
Bij vol gas doet hij niks moet het gas een kwart terug doen.
Hij loopt verder goed maar zou graag sneller optrekken.
Verder succes met je Dink.
Mvg Wietse Schuiling
 
Wat leuk!
Dan hebben we min of meer hetzelfde doel.
Ik heb er 6 grams rollen in en bij mij kwam hij bij 7000 toeren ook op 60 a 63 uit (sproeier 88).
En duurt het ook heel lang voor hij zijn top bereikt.
We lopen dus tegen hetzelfde aan.
Vandaag een onbegrensde cdi erin.
Ik heb net sproeier 90 geprobeerd. Luchtstelschroef 1,5 slag eruit (zat geen verschil in toerental tussen 1,5 en 2 slagen) en blijf rond de 7000 bij vol gas. Ik merk geen verschil in driekwart en volgas. Ga ongeveer even snel en maak even veel toeren. Pas beneden 3 kwart gaat het toerental omlaag naar 6500 a 6000.
Ik ga straks nog even proberen met een grotere sproeier. Even kijken wat dat doet. Ik begin net en ben nog volop aan het leren en uitproberen. Heb er lol in.

Edit:
sproeier 92 deed het al iets lekkerder, trok ietsje beter op. Daarna 95 geprobeerd (had geen maat ertussen) was ongeveer hetzelfde.
Bij beide stappen kwam de 'top' telkens 2 km hoger uit Dit gemeten over een recht stuk van ca 5 a 600 meter. In beide gevallen kwam ik met de luchtstelschroef op ongeveer 1,5 slag open. Toerental bij vol gas bleef op ca 7000. Morgen verder kijken of ik een langer stuk kan vinden om rechtuit te rijden. Ik heb daarna nog een 98 liggen om te proberen.

Edit2 (27-9): zojuist sproeier 98 geprobeerd. Reed lekker vlotjes door, maar bereikte net aan de 50. Op een lang recht stuk de 53. Wel had ie wat meer trekkracht, aangezien hij heuvel op gewoon door bleef accelereren, waar hij eerder ging kruipen. Toerental bij vol gas wederom 7000.
Morgen probeer ik het opnieuw vanaf sproeier 84.

Ik had alleen iets vreemds: de benzinemeter begon te knipperen en gaf nog maar 1 a 2 blokjes aan, terwijl de tankt ca half vol zit.
Even later startte ik hem en gaf hij weer halfvol aan en weer even later knipperde hij weer.
Heeft iemand enig idee wat er mis is?
Misschien dat ik iets geraakt heb bij het loshalen van de carburateur? Ik kan het niet ontdekken.
 
Last edited:
Vandaag omlaag gegaan met de sproeiers en 82 t/m 88 geprobeerd. Wederom kwam het toerental geen enkele keer boven de 7000 uit en kwam ik met de 88 uit op max 55 km/u.
Ik mag hieruit concluderen dat de onbegrensde cdi niet werkt, of zie ik iets over het hoofd?
 
Ik heb net sproeier 90 geprobeerd. Luchtstelschroef 1,5 slag eruit (zat geen verschil in toerental tussen 1,5 en 2 slagen) en blijf rond de 7000 bij vol gas. Ik merk geen verschil in driekwart en volgas. Ga ongeveer even snel en maak even veel toeren. Pas beneden 3 kwart gaat het toerental omlaag naar 6500 a 6000.
Ik ga straks nog even proberen met een grotere sproeier. Even kijken wat dat doet. Ik begin net en ben nog volop aan het leren en uitproberen. Heb er lol in.
Ik denk dat het hier een beetje de mist in gaat, je luchtschroef doet eigenlijk niks voor je toerental, dat is voor het juiste mengsel te mengen om te ontsteken. De 1.5e slag open is inderdaad wel de juiste om te beginnen, maar daar verder mee spelen heeft pas echt nut als de juiste maat sproeier erin zit. Dus ff die schroef erin in draaien en 1.5 slag open dan ff stukje rijden en dan na een minuutje of 5 en paar keer het gas open te trekken ff kijken naar je bougiekleur. Die moet uiteindelijk koffie-met-beetje-melk-erin-bruin zijn. Leuke naam voor een kleurtje maar als je ff op google zoekt naar afstelling sproeier bougiekleur ofzo vind je een kaartje met een fototje of 25 met allemaal verschillende bougies en kleuren met daarbij wat er goed of fout is. Aan de hand daarvan zul je al een heel eind komen als ik het zo lees. En als je niet bang bent voor paar vuile handen en wat proberen komt het helemaal goed. Vanaf daar is het verder kijken naar de rest, zolang je carb goed is afgesteld kan er relatief weinig fout gaan eigenlijk.
Heb je de varioring er eigenlijk uit gehaald? Of zit die er niet in bij een 4takt? Doe zelf alleen 2takt dus dat weet ik dan weer niet zeker

Ben in een goede bui dus heb het schema ff opgezocht voor je
 

Attachments

  • sparkplug-1024x933.jpg
    sparkplug-1024x933.jpg
    201.2 KB · Views: 10
Dank je wel bartj.
In deze zat al een gladde bus toen ik hem kocht (heeft origineel een bus met verdikking).
Met de gewone cdi erin reed hij het best met sproeier 88 en kwam tot max 63 km.
Hij trok alleen veel te langzaam op.
De monteur die een paar weken geleden de grote beurt had gedaan, raadde me aan een ontgrensde cdi te nemen.
Hij zou dan sneller optrekken en ongeveer 70 halen.
Ik heb inmiddels de hele range sproeiers van 80 t/m 98 geprobeerd, maar bij elke kwam hij amper boven de 50 uit en bleef het toerental op max 7000 steken.

Voor de cdi wissel had hij bij de grote beurt sproeier 86 gekregen. De bougie was toen (nieuw) wit met een klein vlekje bruin en trok voor geen meter. Lag mogelijk aan de oude benzine (95) volgens de monteur. Toen ik er sproeier 88 in deed reed hij al direct een stuk beter. Ik heb daarna niet meer de kleur bekeken. Nu er zo vaak van sproeier is gewisseld, weet ik niet meer in hoeverre de kleur nog zal corresponderen met de sproeiermaat.
Stel dat hij een van de keren donker is geweest, zal hij dan nog terug naar lichtbruin of wit kunnen veranderen als ik een lichtere sproeier erin doe?
 
De kleur trekt gewoon bij, wat je even zou kunnen proberen is met een bougieborsteltje de bougie een beetje schoon te borstelen. Des te beter valt het op. Oude benzine zou wel een oorzaak kunnen zijn dat het wat minder loopt. Maar inmiddels zal je er vast wel een keer nieuwe benzine bij hebben gegooid. Of een beetje monteur die doet dit en maakt gelijk ff je tank en benzinekraan schoon. Lijkt me vrij logisch als je een scooter moet repareren met deze klachten.
Als je beetje uit omgeving breda.komt kan ik je als het nodig is wel keer helpen als je er niet aan uit komt ;)
 
Nogmaals bedankt. Weer wat geleerd. Ik ga ermee aan de slag.
Vanuit Amstelveen is het helaas te ver, maar met behulp van het forum, Youtube en veel proberen kom ik er wel uit.
 
Als je zoals je nu doet zelf wat probeert en er niet aan uit komt kan je me desnoods een priveberichtje sturen met 100x dezelfde vraag. Ik help wel waar ik kan als iemand beetje moeite doet zelf een oplossing te bedenken dan leer je er wat van. Doe jij geen moeite dan ik ook weinig haha ;)

Succes
 
Vandaag geen tijd gehad om te sleutelen, maar wel even snel m'n originele cdi teruggeplaatst ipv de zg 'ontgrensde' cdi.
Even een rondje van 10 minuten gereden en de prestaties waren nagenoeg gelijk. De originele was een km of 5 sneller.
Toerental kwam bij beide cdi's niet of nauwelijks boven de 7000 uit (bij de originele 2 streepjes erboven).
Dat was een duur advies van de monteur. Ding kostte 50 euro en leverde geen enkele prestatieverbetering, terwijl het eerst leek of hij beter trok.

Ik bestel er straks eentje bij Zandri, die vanuit de doos ontgrensd is en maar 15 euro kost. Die gok durf ik nog wel aan.

PS
zou die grens van 7000 toeren kunnen komen doordat ik misschien de rollen met de open kant tegen de draairichting in heb geplaatst, of maakt dat voor de toeren niet uit?
 
Last edited:
Ze passen maar op 1 manier erin toch?
Is het niet verstandiger eerst uit te zoeken waarom we bij 7000 toeren blijven hangen voor je weer een cdi besteld? En niet blindstaren op die toeren lopen vanzelf op als je meer gas geeft eerst die carb goed afstellen voor je 100 dingen door elkaar doet en van gekkigheid vergeet waar je mee bezig bent
 
Ik bedoelde dat ze er op 2 manieren in kunnen: met de 'open' kant tegen de draairichting in of met de gesloten kant, maar mogelijk is dit met standaard rollen niet het geval en maakt het dus niet uit.
Ik weet inderdaad van gekkigheid niet meer waar ik het zoeken moet. Vandaar dat ik aan de rollen dacht.
Ik vroeg me af waar hij nog meer door begrensd kan worden?
Bij beide cdi's heb ik de hele range aan sproeiers tussen 80 en 98 geprobeerd en in alle gevallen was 7000 a 7200 telkens de limiet bij vol gas.
Met de lucht/benzinestelschroef kwam ik ook elke keer op 1,5 slag uit.
Behalve mijn (niet vederlichte) eigen gewicht, weet ik niet meer wat er nog aan begrenzing overblijft, waardoor hij bij 7000 toeren blijft hangen.
De cdi is al besteld, tezamen met een bougieborsteltje, die je aanraadde .
 
Last edited:
De cdi komt morgen. Het borsteltje heb ik moeten cancellen, want anders hield hij de bestelling op tot na het weekend. Die haal ik morgen wel even bij Gamma.
Waar ik echter nog meer aan zat te denken: de eerste keer na de grote beurt, toen ik zelf voor het eerst de kickstartdeksel eraf haalde om de sliders erin te doen, zat er een flinke hoeveelheid slijpsel van de v-snaar achter het deksel. Is dat normaal bij een nieuwe v-snaar?
Morgen hoop ik weer tijd te hebben om e.e.a. uit te proberen, tenzij vrouwlief weer naar de tuin wil. Dan moet ik mee voor de veiligheid.
 
Stof van de V-snaar is normaal op deze plaats.
Vooral als diegene die hem heeft vervangen zich niet de moeite heeft genomen om de binnenkant van het deksel even schoon te maken met een verfkwastje.
Is dit wel gebeurd en de v-snaar zit er net op, is veel stof een teken van extra slijtage en moet er misschien eens naar gekeken worden.
 
Back
Top