New dink 50 afstellen of opvoeren?

Broos

Active Member
Wij hebben op al onze scooters een Malossi Multivar geplaatst.
Ook op een Kymco snor, die maakt nu iets meer toeren en trekt daardoor beter, vooral bij wind tegen of bergop.
 

Foggy

Member
Dank je wel.
De multivar heb ik ook op het oog. Fijn om te weten, dat hij meer trekkracht biedt.
Ik wacht eerst even de komst van de cilinder uit Italie af. Als dat goed gaat, bestel ik ook de multivar bij hen. Kost daar minder dan de helft van de prijs hier in NL. Alleen hebben ze een levertijd van 2 a 3 weken.
Een andere optie is nog de Naraku overbrengingsset (vario, koppeling, koppelingshuis, torque driver en snaar).
Kost hier in NL nu zo'n 160 euro compleet, dus moet daarvoor nog even doorsparen als ik die wil.
 

Foggy

Member
Vanavond de onbegrensde DC-CDI van Elec ontvangen.
Net even erin gepropt en kijken wat hij doet.
Starten : weeeeoeweeeoeweeeoewe en het dashboard knipperde op de maat.
Uitgezet en nog een keer. Bij starten stond de toerenteller direct op maximaal, zonder dat hij de bijbehorende toeren maakte.
Qua geluid liep hij wel wat hoog stationair, dus dat een beetje bijgedraaid.
Tijdens het rijden merkte ik geen enkele verbetering t.o.v. de standaard cdi, plus dat de toerenteller niet werkte, want die bleef op maximaal staan. Snelheid net aan 50.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en of ik nog iets kan doen aan de afstelling om dit wel te laten werken?

De eerdere onbegrensde die ik testte was er een van DMP.
Deze was eigenlijk voor een 25 km scooter, maar als je de 2 draadjes eraf knipte, zou hij onbegrensd zijn en ook op een 45 km scooter werken.
Dit volgens de monteur die onlangs de grote beurt had uitgevoerd. Was nog een duur ding ook (50 euro) en hij deed geen ruk.
Ik heb het met sproeier 80 t/m 98 getest, maar hij kwam amper boven de 50 uit en net als bij de gewone cdi kwam het toerental niet boven de 7000 uit.

Met de nieuwe van Elec eigenlijk min of meer dezelfde snelheid (alleen nog met sproeier 88 geprobeerd) + dat de toerenteller niet functioneert.
Trekkracht en acceleratie toonden ook geen verbetering.
Had ook geen tijd vandaag om te sleutelen en bougiekleuren te vergelijken of de vario te checken.
Ik heb gelijk de oude cdi er weer ingezet. Weet het even niet meer.
 

bartj

HousePaus
Heb mn grijze massa zich nog eens een beetje laten kraken over het probleem. En vaak is het veel makkelijker en eenvoudiger dan we soms denken. Want een 4takt is niet begrensd dmv een prop in de uitlaat. Dus dat zal het niet zijn dan zou je al gaan denken aan iets van vertanding ofzo om het wat harder te laten rijden, maar dan zit je nog altijd met de toeren wat ons dan bij de ontsteking enzo brengt en dan inderdaad bij de CDI of de ECU. Ik ben zelf helemaal niet thuis in de 4takt wereld, maar die blokjes draaien nooit zoveel toeren als een 2takt dus zou het niet gewoon een beetje de limiet zijn voor een 4takt blokje? Kijk je toeren houden een keer ergens op natuurlijk, en met alle begrenzing eraf zou je toch een heel stuk moeten komen.
Post automatically merged:

En moet je zo'n cdi niet inlezen voor je hem gebruikt? Bepaalde startvolgorde met 3x rem oid heb ik weleens gelezen
 

Foggy

Member
Dank je wel voor het antwoorden.
Het gekke is, dat hij begrensd ook maar 7000 toeren max maakt en de ontgrensde cdi die ik testte (in ieder geval die van Elec, maar ook van andere merken) juist voor 4 takt gemaakt zijn. Volgens de leverancier heeft een ontgrensde cdi geen invloed op de snelheid bij een 2 takt, maar wel bij een 4 takt.
Hij hoeft niet ingeleerd te worden (plug and play).
Ik heb er net ook maar een mailtje aan Zandri gestuurd, of zij wat weten. Beide cdi's komen bij hen vandaan.
 

Foggy

Member
De CDI van Elec mag ik terugsturen van Zandri, want die gaf wel rare storing.

De CDI van DMP is vanmiddag getest bij de monteur van wie ik hem had en hij werkte gewoon (!?).
Op de middenstandaard kwam hij dus wel degelijk tot 10000 toeren, alleen zodra ik ging rijden werd dat max 7000.
Ergens zit er iets niet goed in de afstelling dus, maar wat? (behalve mijn gewicht a 120 kg).

Ik reed met de oude (standaard) cdi op sproeier 88. De bougie vergeleken met het fototabel van @bartj en hij gaf duidelijk 'hot or lean' aan.
De monteur kon z'n ogen niet geloven. Hij zei dit hoort niet bij een 50cc, maar doe er dan toch maar een grotere sproeier in.
Ik gaf aan dat het werkplaatshandboek van Kymco op pag 3 duidelijk aangeeft: begrensd: sproeier 90 en onbegrensd: sproeier 100.

Omdat de lucht/benzinestelschroef geen verbetering bracht (bij elke sproeier kwam ik op 1,5 slag uit) gaf hij nog als advies om een van de luchtslangen (van het luchtfilter naar de ruimte naast en boven het blok) los te koppelen om meer lucht te creëren.
De inlaat van de carburateur naar de cilinder was niet begrensd.
Ook kreeg ik als tip dat een nieuwe bobine zou kunnen helpen, aangezien de oude nog uit 2013 is.

Ik heb er nu sproeier 98 in (grotere zijn onderweg). Dat reed toch iets beter i.t.t. eerder, maar niet echt een verbetering t.o.v. de oude (standaard) cdi. Luchtslang doe ik morgen los, of als de nieuwe spoeiers binnen zijn.
 
Last edited:

bartj

HousePaus
Lijkt me sterk dat bobine niet goed zou zijn omdat ie uit 2013 komt.... of hij werkt of niet.
Niet lullig bedoeld maar heeft je monteur wel enig idee wat hij doet?
Op de middenstandaard is natuurlijk al een stuk minder weerstand dan wanneer je er zelf op zit.
120kg moet weinig uitmaken, zit zelf rond de 100 kilo schoon aan de haak en nooit echt hinder van ondervonden dat je scooter.bv 3000 toeren minder zou draaien.

Je zou even kunnen kijken welk gewicht rollen erin zitten en anders kun je nog wat lichtere proberen. En er is verder ook niets wat aanloopt ergens zoals je remmen of misschien een te slappe achterband. Of een slippende vsnaar ofzo dat kan ook nog. Slippende koppeling zou nog kunnen worden verholpen door ff op te schuren van je segmenten. Anders ben ik ook ver door mn opties heen die ik zo via het forum kan doorgeven. De kleppen waren al gesteld toch?
 

Foggy

Member
Die monteur weet veel, maar ook niet alles.
Ik ben (nog) niet deskundig genoeg om hem te kunnen beoordelen.
Hij zei niet dat de bobine slecht was hoor, maar als optie, dat een nieuwe misschien een net wat sterkere vonk zou geven.
Hij liet de scooter op de middenstandaard staan om het verschil te kunnen zien tussen de oude en de nieuwe cdi.
Conclusie was dat de nieuwe cdi goed was en het dus aan de (afstelling van) de scooter lag.

Ik heb er nu 6 gram rollen in zitten.
Bij het starten kon de monteur horen dat de bendix er niet helemaal goed in zat, maar hij startte wel. Dit kwam omdat ik de bouten van het kickstartdeksel niet kruislings had aangedraaid, waardoor hij er net niet 'lekker' in zat. Dat los ik morgen op.

Ik neem aan dat de segmenten bij de grote beurt zijn opgeschuurd. Ga ik checken zodra de nieuwe momentsleutels binnen zijn.
Bandenspanning check ik morgen even.

Zou het kunnen dat ik de moer van de variateur niet strak genoeg heb aangedraaid? Ik heb hem met een ringsleutel aangedraaid tot het (op handkracht) niet verder ging en toen nog een paar tikken met de hamer tegen de sleutel gegeven om hem wat vaster te draaien.
Als de momentsleutels binnen zijn, kan ik het doen zoals het hoort.

De snaar is nieuw, maar zodra ik boven de 45 kom, hoor ik wel een soort gierend bijgeluid (alsof je zacht een vliegtuig hoort overgaan, of dat je een stofzuiger in de verte hoort).

Heeft de test met 'een streep zetten op de vario om te zien hoe hoog de snaar komt' hier enige zin? Zag laatst zoiets op YT
 

bartj

HousePaus
Die monteur weet veel, maar ook niet alles.
Ik ben (nog) niet deskundig genoeg om hem te kunnen beoordelen.
Hij zei niet dat de bobine slecht was hoor, maar als optie, dat een nieuwe misschien een net wat sterkere vonk zou geven.
Hij liet de scooter op de middenstandaard staan om het verschil te kunnen zien tussen de oude en de nieuwe cdi.
Conclusie was dat de nieuwe cdi goed was en het dus aan de (afstelling van) de scooter lag.
Waarom zou dat dan betekenen dat het aan de afstelling ligt? Als ie op de middenbok goed rijd zou die op de weg toch ook vrij goed moeten rijden. Een nieuwere bobine zal echt geen sterkere vonk gaan leveren. Als de contact punten en je massa goed zijn is het goed.
Ik heb er nu 6 gram rollen in zitten.
Bij het starten kon de monteur horen dat de bendix er niet helemaal goed in zat, maar hij startte wel. Dit kwam omdat ik de bouten van het kickstartdeksel niet kruislings had aangedraaid, waardoor hij er net niet 'lekker' in zat. Dat los ik morgen op.

Ik neem aan dat de segmenten bij de grote beurt zijn opgeschuurd. Ga ik checken zodra de nieuwe momentsleutels binnen zijn.
Bandenspanning check ik morgen even.
Segmenten kijken de meeste monteurs niet of amper naar met een beurtje. Ff schoonblazen met de compressor en rijden maar. Als het echt word gedemonteerd zal er vast wel naar gekeken worden lijkt me. Eerlijk waar de banden spanning kan echt een wereld van verschil betekenen. Kan er met mn postuur aardig over meepraten
Zou het kunnen dat ik de moer van de variateur niet strak genoeg heb aangedraaid? Ik heb hem met een ringsleutel aangedraaid tot het (op handkracht) niet verder ging en toen nog een paar tikken met de hamer tegen de sleutel gegeven om hem wat vaster te draaien.
Als de momentsleutels binnen zijn, kan ik het doen zoals het hoort.
Dat zou heel goed kunnen, meestal draai ik met de slagmoersleutel toch wel stevig aan. Momentsleutel gebruik ik dan weer niet omdat ik geen blokkeersleutel heb en een zuigerstop ben ik al helemaal geen fan van.
De snaar is nieuw, maar zodra ik boven de 45 kom, hoor ik wel een soort gierend bijgeluid (alsof je zacht een vliegtuig hoort overgaan, of dat je een stofzuiger in de verte hoort).

Heeft de test met 'een streep zetten op de vario om te zien hoe hoog de snaar komt' hier enige zin? Zag laatst zoiets op YT
Proberen kan nooit kwaad, denk eerder dat het gezoem komt van je vario die waarschijnlijk niet vast genoeg staat en beetje gaat bewegen. Of jet zou je vertanding kunnen zijn die wat verse olie vraagt
 

Foggy

Member
Jaaa, hoe simpel kan het zijn. Bandendruk achter was nog maar de helft van wat het moest zijn.
Dat scheelde al weer gauw zo'n 5 km top plus snellere optrek.
Op een lang recht stuk kom ik tot 63 km p/u.
Het toerenverloop was 7000 a 7200 tot de 45 km, daarna kroop hij langzaam naar 8000 toeren en 63 km p/u.
Terug thuis de kickstartdeksel eraf en de koppelingssegmenten opgeschuurd en koppelingshuis schoongemaakt.
Bij het terug monteren steeds in gevecht met de pakking van het kickstartdeksel.
Moest snel zijn, want vrouwlief wilde naar de tuin.
Niet goed gedaan, want de kickstart zat vast. Dat los ik morgen wel op.
Dan gaat ook sproeier 100 erin en kijk ik of het handboek gelijk had (98 gaf nog steeds een beetje 'lean' aan).
 
Last edited:
Hallo,
Ik reageer nog een x heb het heeele verhaal gelezen. Heb je nog wel schroefdraad in de carb. Ik lees veel op de forums en ik denk dat onze 4 tact jes niet meer power hebben. Die van mij loopt volgas 55 en draai ik het gas langzaam terug loopt ie 60/63.ik weeg 130 en heb er een groot scherm op zitten.
Mvg Wietse
 

Foggy

Member
Heb je nog wel schroefdraad in de carb
Haha, je zou haast zeggen van niet he?
Dan hebben we nagenoeg dezelfde rijomstandigheden.
Ik wil graag alle mogelijkheden aftasten en leren wat het allemaal doet, om de scooter en het blok goed te leren kennen.
Als ik de laatste sproeier heb gehad (100) dan weet ik op dat vlak voorlopig even voldoende en is de overbrenging aan de beurt.
Zodra ik het maximale uit het blok heb geperst, beslis ik of er wel of geen grotere cilinder op komt.
Met voldoende trekkracht en acceleratie naar de 70 toe zou voor mij al voldoende zijn.
 
Advertisement - register to remove this
Top