Neo's versnellingsbak en radiator

MarijeW

New Member
Beste allemaal,

Ik vraag jullie mening over het volgende aangezien ik wil weten of ik mijn reparateur aansprakelijk kan stellen voor herhaaldelijke fouten.

In september 2016 een tweedehands Neo's gekocht van een automonteur die in zijn vrije tijd scooters opknapte. Ik geloof dat ik buiten hem de tweede eigenaar ben.
Er stond destijds 21000 op de teller.
Onderhoud is sindsdien bij 2 verschillende reparateurs gedaan, 1 keer vlak na aankoop op 08-10-2016 en daarna na 3000 km op 07-09-17. Teller staat nu op 27.000 km.
Laatste grote onderhoudsbeurt is er het volgende aan gedaan:
Olie vervangen, luchtfilterelement vervangen, remblokken voor vervangen, nieuwe bougies en koelvloeistof bijvullen.

Nu was het weer tijd voor de grote onderhoudsbeurt en ben ik naar een iets verder gepecialiseerde reparateur geweest, omdat ik problemen bleef houden met de temperatuur. Bij de eerste reparateur waar ik ben geweest zeiden ze dat dit lag aan de vlotter in de carburateur, deze zit er niet in en daarom ook opgestapt en naar een andere reparateur gegaan die er misschien wèl verstand van had. Koelvloeistofreservoir is toen al een keer leeg geweest. Tweede reparateur heb ik de situatie uitgelegd en daarbij vermeld dat het reservoir al een keer leeg was en ik het niet helemaal vertrouwde, maar er weinig verstand van heb. Daar vertelden ze mij dat ik mij niet te veel zorgen moest maken en dat de temperatuursensor kapot was. Vervolgens hebben ze bij de grote beurt wel weer geconstateerd dat de koelvloeistof op was, maar hebben hier verder niet naar gekeken. Nu bij de derde reparateur aangekomen hebben die geconstateerd dat de radiateur kapot is en lekt. Ik rijdt dus al 2 jaar rond op een oververhitte scooter waarbij de reparateur nooit heeft nagekeken of er misschien iets anders aan de hand was. Voor zover ik weet moet de radiator gecontroleerd worden bij een grote onderhoudsbeurt en zeker als het koelvloeistofreservoir al 2 keer leeg was. Wat is jullie mening hierover?

Het tweede probleem zit in de versnellingsbak. Bij de derde reparateur is geconstateerd dat de schroef die in het aftappunt van de olie hoort te zitten spoorloos is verdwenen. Bij de eerste reparateur is die (volgens de bon van de servicebeurt) gecontroleerd. Sinds de 2e onderhoudsbeurt bij reparateur 2 iets meer dan 3000 km gereden en is die schroef dus ineens weg. Op de servicebon staat: olie incl verw. Ik neem aan dat dit om de motorolie gaat en niet om de versnellingsbakolie. Naar eigen zeggen controleren ze altijd alle schroeven en bouten. Toen ik echter op mijn beurt stond te wachten om dit na te vragen, kwam er een mevrouw de winkel binnen die net haar servicebeurt had gehad en waarbij de scooter ineens raar klonk. Wat bleek? Hebben ze een schroef niet goed vast gezet. Denken jullie dat als de schroef is gecontroleerd, deze er na 3000km zomaar uit kan vallen?

Mijn versnellingsbak is nu dus stuk, vertanding versleten en ik wil weten of dit fouten zijn waar ik mijn reparateur aansprakelijk voor kan stellen. Kan de schroef van het olieaftappunt er zomaar uit vallen en moet een monteur verder kijken als er een temperatuurstoring optreed en het koelvloeistofreservoir al 2x droog staat?

Alvast bedankt voor de hulp,
Marije

p.s. eventueel kan ik nog een foto maken van hoe de radiator eruit ziet. Deze is echt helemaal aan z'n eind
 
Advertisement - register to remove this

Tja dit is gewoon lastig te beoordelen, je zal echt moeten kunnen aantonen dat de reparateur hierin fout is. 3000km is ook best wel weer wat kilometers na een beurt. Voor de duidelijkheid, je hebt een Neo's 4 takt?

De schroef van de vertandingsolie zou er normaliter niet zomaar uit kunnen gaan, maar een fout kan worden gemaakt. Maar bewijslast zal heel erg lastig zijn, ik ben geen jurist maar lijkt me geen makkelijke zaak.
 
Back
Top