Neo's 2T DR70 - Belachelijk grote sproeier (132) maar het loopt prima

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Ik had mezelf beloofd pas verder te gaan met deze scooter fatsoenlijk krijgen als beter weer is, maar ik heb even vakantie dus ik kan het niet laten liggen :rolleyes:

Een maandje terug heb ik een Dell'Orto PHBN 17.5 carburateur op mijn Yamaha Neo's 2T gezet, welke met een DR70 cilinder loopt.
Die carburateur kwam uit het doosje met sproeier maatje 80, maar daar reed ie echt baggerslecht op. Kats arm.

92 had ik nog liggen, daar deed ie het beter op, maar nogsteeds niet geweldig. Ook het clipje op de gasnaald heb ik nu op de rijkste positie gezet, en ik ben uitgekomen bij sproeier 132 (!!!).


Nu loopt het ding echt geweldig, start goed, goeie gasrespons, mooi stationair, valt ook lekker snel terug naar stationair, trekt goed en loop 95, maar er gaat hier kennelijk toch echt wat fout als andere dezelfde resultaten krijgen met een sproeier die 30 maatjes kleiner is..

Als ik naar de bougie kijk vind ik 'm toch eigenlijk nogsteeds net een tikkeltje te arm for my liking. Een tikkeltje grijs maar redelijk in de buurt van koffiebruin. Kan er wel nog grotere sproeiers in gaan beunen maar begint het niet een beetje erg overdreven te worden?


Setup:
DR70 70cc cilinder
Leovinci Touring uitlaat
Doppler S2BR vario (4.7g rolletjes, bijgeleverde drukveer en standaard trekveertjes)
Dell'Orto PHBN 17.5mm (gasnaald rijkste positie, luchtschroef twee draaien uit, hoofdsproeier 132)
Standaard luchtfilter met tuit eruit en een paar gaten erin.



Ik heb het spruitstuk getest, kan er zo veel remmenreiniger of wd40 op en omheen spuiten als ik wil maar dat heeft totaal geen invloed.

Is deze grote sproeier dan toch acceptabel, of is er nog ergens waar ik kan zoeken waarom ik die carburateur helemaal op maximaal rijk af moet stellen? Ik vind t erg verdacht dat zelfs met de gasnaald op z'n rijkste positie de scooter toch nog wat arm loopt bij half/driekwart gas. Volgas lijkt 't wel goed te gaan.
 
Advertisement - register to remove this

Standaard luchtfilter met tuit eruit en een paar gaten erin.

Hier zit al een gedeelte van het probleem. Als je teveel gaten erin gaat boren zorg je er voor dat er veelste veel zuurstof door gaat.
 
Kan ook aan de vlotterinstelling liggen in je carburateur.
Als de vlotternaald het toevoerkanaal te vroeg sluit is het brandstofniveau in je vlotterkamer te laag.
Hierdoor krijgt het motorblok een te arm mengsel door nu een overdreven grote sproeier te plaatsen kun je dit te arm mengsel een beetje corrigeren.
 
Dell'Orto PHBN 17.5mm (gasnaald rijkste positie, luchtschroef twee draaien uit, hoofdsproeier 132)
Standaard luchtfilter met tuit eruit en een paar gaten erin.

Dus de clip van de gasnaald staat in positie 5 en de luchtschroef 2 volle slagen uitgedraaid?
(luchtschroef 1,5/1,8 slag uit is meestal ruim voldoende)

Is momenteel een wat vreemde afstelling, nog even buiten het feit van de gatenkaas luchtfilter!
Normaliter is de derde positie (het midden) van de gasnaald het best i.c.m. de standaard variant.
Luchtfilter zonder vernauwing tube/tule is ook het best maar niet noodzakelijk, extra luchtgaten toevoegen is totaal overbodig en verstoort het inlaat qua lucht.

Maat 80 van sproeier zit van origine in elke Dell 17,5 carburateur gemonteerd.
Wil echter niet zeggen dat dit ook de juiste is natuurlijk, ik zat aan de 82/84.

Wat ik wel regelmatig ervaren heb, is dat de rest van de sproeiers (en dan met name de stationair) nogal afwijken t.o. de 12,5 carbs.
Vaak is het zo dat de maten in de 17,5 kleiner zijn dan in de 12,5 carburateurs...!?

Het klinkt wat vreemd, maar is zeker de moeite waard om te checken, aangezien je bij half/driekwart gas probs ervaart.
Een kleine afwijking heeft immers al een grote invloed op het brandstofmengsel.
Ik heb toen de sproeier(s) van de 12 naar de 17mm overgezet en dat scheelde al enorm!

Aan de andere kant kan ook valse lucht ervoor zorgen dat de sproeiermaat flink afwijkt, want 132 is natuurlijk wel heel erg groot.
 
Last edited:
Ik had mezelf beloofd pas verder te gaan met deze scooter fatsoenlijk krijgen als beter weer is, maar ik heb even vakantie dus ik kan het niet laten liggen :rolleyes:

Een maandje terug heb ik een Dell'Orto PHBN 17.5 carburateur op mijn Yamaha Neo's 2T gezet, welke met een DR70 cilinder loopt.
Die carburateur kwam uit het doosje met sproeier maatje 80, maar daar reed ie echt baggerslecht op. Kats arm.

92 had ik nog liggen, daar deed ie het beter op, maar nogsteeds niet geweldig. Ook het clipje op de gasnaald heb ik nu op de rijkste positie gezet, en ik ben uitgekomen bij sproeier 132 (!!!).


Nu loopt het ding echt geweldig, start goed, goeie gasrespons, mooi stationair, valt ook lekker snel terug naar stationair, trekt goed en loop 95, maar er gaat hier kennelijk toch echt wat fout als andere dezelfde resultaten krijgen met een sproeier die 30 maatjes kleiner is..

Als ik naar de bougie kijk vind ik 'm toch eigenlijk nogsteeds net een tikkeltje te arm for my liking. Een tikkeltje grijs maar redelijk in de buurt van koffiebruin. Kan er wel nog grotere sproeiers in gaan beunen maar begint het niet een beetje erg overdreven te worden?


Setup:
DR70 70cc cilinder
Leovinci Touring uitlaat
Doppler S2BR vario (4.7g rolletjes, bijgeleverde drukveer en standaard trekveertjes)
Dell'Orto PHBN 17.5mm (gasnaald rijkste positie, luchtschroef twee draaien uit, hoofdsproeier 132)
Standaard luchtfilter met tuit eruit en een paar gaten erin.



Ik heb het spruitstuk getest, kan er zo veel remmenreiniger of wd40 op en omheen spuiten als ik wil maar dat heeft totaal geen invloed.

Is deze grote sproeier dan toch acceptabel, of is er nog ergens waar ik kan zoeken waarom ik die carburateur helemaal op maximaal rijk af moet stellen? Ik vind t erg verdacht dat zelfs met de gasnaald op z'n rijkste positie de scooter toch nog wat arm loopt bij half/driekwart gas. Volgas lijkt 't wel goed te gaan.
Het beste is de carb bij volgas af te stellen bougie check enzo.
Bij half gas en bij kwart gas
En dan stationair
Wat voor naald zit er in
W7 zorgt voor grotere naald bezetting
Zet streepjes op gashandel bij vol half en kwart gas om perfect te weten wat half en kwart gas is en dan bougie check
 
Sorry voor mijn late reactie, ik heb even geen tijd meer gehad om te reageren.


Standaard luchtfilter met tuit eruit en een paar gaten erin.

Hier zit al een gedeelte van het probleem. Als je teveel gaten erin gaat boren zorg je er voor dat er veelste veel zuurstof door gaat.

Ik dacht niet dat dit veel effect zou hebben, maar ik heb de gaten eens afgeplakt met duct tape en toen reed de scooter zo rijk dat ie zichzelf verzoop na 500 meter.

Wauw, ik dacht meer lucht is meer beter, maar kennelijk werkt dat niet zo voor deze carburateur?
Misschien is simpelweg dit het probleem al.

Ik ga er morgen eens verder mee spelen!


Dus de clip van de gasnaald staat in positie 5 en de luchtschroef 2 volle slagen uitgedraaid?
(luchtschroef 1,5/1,8 slag uit is meestal ruim voldoende)

Is momenteel een wat vreemde afstelling, nog even buiten het feit van de gatenkaas luchtfilter!
<-- knip -->

Ja het is inderdaad wat vreemd... Gasnaald is inderdaad op de rijkste positie, de luchtschroef staat twee volle draaien uit. 1.5 gaat ook prima, maar met 2 pakt ie net wat beter op in de lage toeren. Verschil is heel minimaal.

De scooter rijdt helemaal prima en iemand die er geen weet van heeft zal er niks van zeggen, maar op driekwart gas loopt ie me net wat arm (grijze bougie). Vol gas is prima.

Dat met die maten tussen 12,5 en 17,5... Eigenlijk helemaal nooit op gelet! Ik heb gewoon Dellorto groot sproeiers besteld, niet voor een specifieke carburateur.

Valse lucht heb ik op gecontroleerd, maar ik kan startpiloot/wd-40/remmenreiniger rondom het spruitstuk, voet/koppakking spuiten wat ik wil, maar het ding geeft geen kick.
Zoals ik hierboven al beschreven heb, viel het me wel op dat zodra ik de gatenkaas filter weer afgeplakt heb de scooter plotseling zo rijk loopt dat ie na 500 meter verzuipt en heel stotterend net 30 rijdt. Ik gok dat die gaten dan ook het probleem veroorzaken.

De tuut eruit halen had ik met de vorige 12,5mm carburateur al gedaan, maar dat maakte wel een dramatisch verschil in acceleratie. Zonder de tuut trok ie veel harder, dus de tuut heb ik eruit gelaten.


Kan ook aan de vlotterinstelling liggen in je carburateur.
Als de vlotternaald het toevoerkanaal te vroeg sluit is het brandstofniveau in je vlotterkamer te laag.
Hierdoor krijgt het motorblok een te arm mengsel door nu een overdreven grote sproeier te plaatsen kun je dit te arm mengsel een beetje corrigeren.

Valt de vlotternaald af te stellen? Ik heb 'm even in mijn handen gehad maar ik zie er zo snel niks aan wat af te stellen valt.
 
Back
Top