neorox project

neos023

New Member
Ik heb een neos 2t 50cc ac staan uit 2008 of eerder,
alle onderdelen zijn origineel, blok is vorig jaar nog geresiveerd en rijd gewoon netjes 54km/h

nou wil ik dus die 54km/h veranderen in 80-90km/h,
ik heb niet heel veel verstand van scooters, maar de simpele dingen/termen snap ik wel.

ik wil er sowieso dus neorox kappen op zetten, die ga ik bestellen, een tnt racestuurtje zodat de scooter er sneller uitziet, een aerox voorvork (die vind ik mooier en er past een aerox spatbord op), en dan nog een mooi kleurtje geven en de lampen smoken.

eerst wou ik er ook aerox velgen op zetten, maar dat kan niet door de trommelrem die op elke neos zit, dus dit word waarschijnlijk voor een aerox velg en achter een beta ark velg.

maar nu was mijn vraag dus; wat zijn de eerste paar stappen om te nemen, en welke onderdelen moet ik vervangen om de 90km/h te halen,
ik moet hier wel de weg mee opkunnen dus heb ik liever geen terugloop uitlaat en dat soort opvallende dingen

me budget is niet niks maar ook niet meer dan genoeg.

updates volgen.,
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

als het goed is kan je een achtervelg van een aerox 100cc motorscooter gebruiken die hebben namelijk ook achter een trommelrem
 
Mijn aerox 50cc met een yasuni r erachter liep met gemak 90 (op de teller!)

gewoon alle begrenzing eruit trekken en als je hem dan nog niet snel genoeg vind kan je er een snellere vario/koppeling op gooien. Voor meer trek kan er er een laagtoerige gietijzeren 70cc op leggen en de carb een maatje groter maken.

denk er dan wel aan dat je alles opnieuw moet afstellen
 
als het goed is kan je een achtervelg van een aerox 100cc motorscooter gebruiken die hebben namelijk ook achter een trommelrem
daarvoor had ik al gekeken, maar kon hem nergens vinden
Post automatically merged:

Mijn aerox 50cc met een yasuni r erachter liep met gemak 90 (op de teller!)

gewoon alle begrenzing eruit trekken en als je hem dan nog niet snel genoeg vind kan je er een snellere vario/koppeling op gooien. Voor meer trek kan er er een laagtoerige gietijzeren 70cc op leggen en de carb een maatje groter maken.

denk er dan wel aan dat je alles opnieuw moet afstellen

de cil die er nu opzit gaat eraf, want de uitlaat is dusdanig vastgeroest dat ze allebei vervangen moeten worden..

dus dan ga ik voor een 70cc laagtoerig met een sitoplus uitlaat (en later misschien een andere uitlaat)

kan iemand mij vertellen wat een redelijke cil is (70cc laagtoerig) en of ik hier dan ook andere onderdelen mee moet vervangen zoals bijvoorbeeld de lagers ofzo
 

Attachments

  • Screenshot_20201001-094259_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20201001-094259_WhatsApp.jpg
    125 KB · Views: 11
Last edited:
Je kan t beste een dr 70 halen met een sito, krukas ligt eraan hoeveel je krukas gelopen heeft... weet je dat?
 
Je kan t beste een dr 70 halen met een sito, krukas ligt eraan hoeveel je krukas gelopen heeft... weet je dat?
geen idee, ik weet wel dat het blok is geresiveerd vorig jaar, maar of de krukas daarbij hoort?
als hij niet is vervangen heeft ie meer dan 20k gelopen.
 
geen idee, ik weet wel dat het blok is geresiveerd vorig jaar, maar of de krukas daarbij hoort?
als hij niet is vervangen heeft ie meer dan 20k gelopen.
Tsja, het is altijd een gok als je een 70’er zet met een standaard krukas..

Ik doe het zelf altijd wel gewoon, anders loopt dalijk je krukas kapot. Kan je je cilinder gelijk ook vervangen. Als je de krukas moet laten plaatsen ben je daar ook nog eens een vermogen aan kwijt
 
Tsja, het is altijd een gok als je een 70’er zet met een standaard krukas..

Ik doe het zelf altijd wel gewoon, anders loopt dalijk je krukas kapot. Kan je je cilinder gelijk ook vervangen. Als je de krukas moet laten plaatsen ben je daar ook nog eens een vermogen aan kwijt
Ik ga hem wel vervangen, aangezien het 50cc is dus al is ie vernieuwd is het nogsteeds geen krukas gemaakt voor 70cc, ik wil er namelijk sowieso nog wel lang mee rijden dus dan kan ik net zo goed een nieuwe erin zetten.

waar moet ik op letten met bestellen, ik zag bijvoorbeeld pen10 en pen12? (ook bij de cil)
en welk merk is betrouwbaar, ik wil maximaal €70-80 uitgeven aan de krukas.

ik heb ook een nieuwe carb nodig, want de hoeveelheid koude lucht die binnenkomt is heel weinig, welke maat moet ik naar kijken?
 
Ben nu op school dus kan ze ff niet overal naar kijken, voor je carb in ieder geval minimaal een 17.5 carb van het merk dellorto. Kan je mooi je standaard luchtfilter erop gooien en die een beetje uitboren als je merkt dat je setup meer lucht nodig heeft. (Je moet je luchtfilter sowieso ontgrenzen, zit een busje in de buis van luchtfilter naar carb. Zoniet is die al ontgrensd)

grootte van je carb ligt eraan hoeveel je erop rijdt en hoe snel je wilt gaan

Standaard krukas afmeting is bij minarelli horizontaal pen 10.

krukas weet ik zo ff niet, zal zo eens ff op het internet loeren
Post automatically merged:

Heb een ff naar de prijsklasses geloerd... zou als ik jou was voor een doppler krukas gaan... als je iets duurder gaat kan je voor een polini race gaan. Heb ik zelf goeie ervaringen mee
Post automatically merged:

Denk er dan trwns aan dat je ook lagertjes en keeringen erbij haalt!!
 
Last edited:
Ik ga hem wel vervangen, aangezien het 50cc is dus al is ie vernieuwd is het nogsteeds geen krukas gemaakt voor 70cc, ik wil er namelijk sowieso nog wel lang mee rijden dus dan kan ik net zo goed een nieuwe erin zetten.

waar moet ik op letten met bestellen, ik zag bijvoorbeeld pen10 en pen12? (ook bij de cil)
en welk merk is betrouwbaar, ik wil maximaal €70-80 uitgeven aan de krukas.

ik heb ook een nieuwe carb nodig, want de hoeveelheid koude lucht die binnenkomt is heel weinig, welke maat moet ik naar kijken?
Haal een doppler as, want vooral op mina wil je niet std kruk gebruiken voor 70cc. Kzou zelf gaan voor iets als een doppler endurance, betaal je wel wat meer voor. Maar dan kan je later nog een snellere cilinder erop zetten zonder dat je heel je blok uit elkaar moet halen.
 
Haal een doppler as, want vooral op mina wil je niet std kruk gebruiken voor 70cc. Kzou zelf gaan voor iets als een doppler endurance, betaal je wel wat meer voor. Maar dan kan je later nog een snellere cilinder erop zetten zonder dat je heel je blok uit elkaar moet halen.
Okee, ik ben zelf meer van de snellere setups dus wist hier zo ff niet, deze as dus!!
 
Haal een doppler as, want vooral op mina wil je niet std kruk gebruiken voor 70cc. Kzou zelf gaan voor iets als een doppler endurance, betaal je wel wat meer voor. Maar dan kan je later nog een snellere cilinder erop zetten zonder dat je heel je blok uit elkaar moet halen.
ik wil mijn neos 70cc houden, niet sneller. aangezien dit mijn dagelijkse scooter word.
later ga ik misschien ook snellere scooters bouwen.

ik heb ff gekeken en er stond dat de doppler endurance vooral voor hoogtoerige cilinders/50snel is, ik ga laagtoerig doen..
heb je nog andere suggesties?
Post automatically merged:

grootte van je carb ligt eraan hoeveel je erop rijdt en hoe snel je wilt gaan
dagelijks dus, en ik wil zo snel mogelijk optrekken en alsnog een top van rond de 90 halen
 
ik wil mijn neos 70cc houden, niet sneller. aangezien dit mijn dagelijkse scooter word.
later ga ik misschien ook snellere scooters bouwen.

ik heb ff gekeken en er stond dat de doppler endurance vooral voor hoogtoerige cilinders/50snel is, ik ga laagtoerig doen..
heb je nog andere suggesties?
Post automatically merged:


dagelijks dus, en ik wil zo snel mogelijk optrekken en alsnog een top van rond de 90 halen
Tsja ik word er niet bepaald wijzer van als je zegt dagelijks, de een vind het geen probleem om 2 tot 3 keer in de week te tanken en de ander wel snap je.

maar er vanuitgaand dat je hard wil gaan maar ook een beetje goed verbruik wil hebben zou ik voor een 19mm gaan.

je spreekt jezelf trouwens een beetje tegen met “deze is vooral gemaakt voor 50snel en hoogtoerige cilinders... 50snel is alles behalve hoogtoerig. Die as is prima.

volgens mij snap je ook niet helemaal wat die ene kerel bedoelt, je hebt een dr70 die bijvoorbeeld 9 pk maakt (70cc cilinder dus) maar je hebt ook 2fast 70cc cilinder die 30+ pk maken.. het gaat niet altijd om cc’s
 
Tsja ik word er niet bepaald wijzer van als je zegt dagelijks, de een vind het geen probleem om 2 tot 3 keer in de week te tanken en de ander wel snap je.

maar er vanuitgaand dat je hard wil gaan maar ook een beetje goed verbruik wil hebben zou ik voor een 19mm gaan.

je spreekt jezelf trouwens een beetje tegen met “deze is vooral gemaakt voor 50snel en hoogtoerige cilinders... 50snel is alles behalve hoogtoerig. Die as is prima.

volgens mij snap je ook niet helemaal wat die ene kerel bedoelt, je hebt een dr70 die bijvoorbeeld 9 pk maakt (70cc cilinder dus) maar je hebt ook 2fast 70cc cilinder die 30+ pk maken.. het gaat niet altijd om cc’s
ik had dat ergens op het forum gelezen over 50snel heel veel toeren maakt, maar dat zal wel niet kloppen dan.

en ik snap wel dat die as prima is, maar ik bedoel kan ik niet een ietwat goedkopere halen aangezien ik toch een dr70 ga halen en niet sneller

en over dat tanken, ik vind 1x tanken per week genoeg. ik doe nu met een volle tank (7.5L vgm) anderhalve week en rijd 12 tot 15km per dag ongeveer
 
ik had dat ergens op het forum gelezen over 50snel heel veel toeren maakt, maar dat zal wel niet kloppen dan.

en ik snap wel dat die as prima is, maar ik bedoel kan ik niet een ietwat goedkopere halen aangezien ik toch een dr70 ga halen en niet sneller

en over dat tanken, ik vind 1x tanken per week genoeg. ik doe nu met een volle tank (7.5L vgm) anderhalve week en rijd 12 tot 15km per dag ongeveer
Als er iets is waar je niet op moet bezuinigen is het je krukas, zon dr70 draait ook wel flinke toeren hoor!
 
oke duidelijk, doppler krukas dus?


Wat ze bedoelen is dat je gewoon een goede van een a merk moet nemen, niet zon budget ding van motoforce ofzo.
een goeie krukas ben je rond de 100 tot 130 voor kwijt, denk hierbij aan merken zoals doppler, hebo, rito, stage 6. er zijn nog veel meer goeie asjes maar dan ga je ookal naar andere prijsen.
Let er bij aankoop van een krukas of je de goeie pen diameter koopt, dit is simpel weg de maat van de piston pen. een dr70 heeft pen10.
vaak hoogtoerige en nog snellere cilinders hebben pen 12.

Koop ook de juiste krukas lagers een keerringen, het merk en skf en lager passing c3 zou ik je aanraden. makkelijkste is setje kopen met lagers en keeringen.
 
Tsja ik word er niet bepaald wijzer van als je zegt dagelijks, de een vind het geen probleem om 2 tot 3 keer in de week te tanken en de ander wel snap je.

maar er vanuitgaand dat je hard wil gaan maar ook een beetje goed verbruik wil hebben zou ik voor een 19mm gaan.

je spreekt jezelf trouwens een beetje tegen met “deze is vooral gemaakt voor 50snel en hoogtoerige cilinders... 50snel is alles behalve hoogtoerig. Die as is prima.

volgens mij snap je ook niet helemaal wat die ene kerel bedoelt, je hebt een dr70 die bijvoorbeeld 9 pk maakt (70cc cilinder dus) maar je hebt ook 2fast 70cc cilinder die 30+ pk maken.. het gaat niet altijd om cc’s
Een echte 50 snel draaid wel degelijk heel veel toeren. Maar dat zijn alu-vlinderpoort cilinders.
 
Back
Top