neon extra fel door ander blokje

Erwin280

Well-Known Member
ik had erges een keer gelezen op het forum dat je het blokje dat je bij je neon krijgt moet vervangen voor een sterkere en dat je dan een mooier feller effect krijgt. Heb gesearched maar kan die topic niet meer vinden. Dus mijn vraag of iemand dit ook heeft geprobeert of weet en wat voorn blokje is het en kan je neon buisje dat wel aan aangezien je er een zwakkere bijkrijgt???
 
Advertisement - register to remove this

Zal wel over de inverter gaan, het kastje wat voor je buis zit. Als dat buisje een hogere spanning opwekt zal je neon best wel wat feller kunnen branden. Vraag me wel af wat t doet met de levensduur...
 
inventer bedoelde ik ja.
zo vaak gaat ie niet aan denk max 3 uur per week in de zomer dus. Kan je dat gewoon zo los kopen?
 
Denk niet dat je ze zomaar van de plank kunt pakken, denk dat er heel wat verschillende varianten zijn qua uitgangsspanning etc... Wel ff goed op letten. Maar dat is weer vrij lastig meten met wat er standaard op zit omdat zo'n ding hoogspanning afgeeft :+
 
Kunnen we niet een Algemeen NEON topic maken? Ik zit namelijk ook te denken om Neon te gaan bouwen, onder me dragster, maar kan niet zoveel Info vinden op deze site. Misschien kan iedereen daar dan ze Neon-ervaringen in kwijt, en eventueel foto;s etc.

Wat ik wilde weten is:

Als je 2 Neon's wil plaatsen moet je ze dna in Serie of Parralel plaatsen? Werkt dat Halogeene cht zo goed? En elke Scooteraccu is tog al 12 V? dus heb je geen invertor nodig??:S

Greets, Bart
 
Neon is meestal per 2 op 1 inverter. Het is geen echte neon maar CCFL, dus het lijkt er op :p Lichtopbrengst is best ok...

Scooteraccu is idd 12 V, maar de inverter zet dit om naar hoogspanning (= veel meer dan 12V)
 
Mechanic said:
Neon is meestal per 2 op 1 inverter. Het is geen echte neon maar CCFL, dus het lijkt er op :p Lichtopbrengst is best ok...

Scooteraccu is idd 12 V, maar de inverter zet dit om naar hoogspanning (= veel meer dan 12V)

ik snap, maar als ik dan 2 neons heb, moet ik die dan Parralel zetten of in serie? als je die Invertor ook heb weet ik niet wat er met de spanning gebeurd. Ik had ook gelezen dat je halogeenspotjes kunt inbouwen, dat dit ene soortgelijk effect geeft, dit lijkt me wel wat, maar hoe moet je dan aansluiten? en halogeen spotjes gaan toch juist met ene Poep en een echeet stuk?
 
Halogeen heb ik weinig verstand van, maar een buisje geeft natuurlijk niet echt een bundel maar een 'glow' en zo'n spotje echt een bundel licht.

Je moet ze parallel zetten, anders krijgen ze te weinig spanning :)
 
aantal scanners slopen

daar zitten vrij felle tl's in (iig voor in me auto te fel)

dingen zijn goedkoop verkrijgbaar 2dehands
 
FRANQ said:
aantal scanners slopen

daar zitten vrij felle tl's in (iig voor in me auto te fel)

dingen zijn goedkoop verkrijgbaar 2dehands


KK,slim, want ik wilde al echt dat WITTE licht hebben, niet gewoon VErlichting, maar dat witte Neon, wat bij NFSU kan:)
 
Ik heb nu CCFL onder me scooter. Zaten 2 buisjes, een invertor en schakelaar bij. Enigste was dat het oorspronkelijk voor de PC bedoeld was en dat je paar draden moest afknippen om uiteindelijk een draad voor + en - te krijgen. De invertor was al sterk vanzichzelf en was ook een goede lichtopbrengst savonds. Beetje te goed maar toch. Buisjes waren van zichzelf niet zo sterk dus moest ik ze inkitten met een doorzichtig buisje.

CCFL alles erbij koste 5 euro maar beetje dure verzendkosten (9,50) :O
Maar dan mag je toch niet klagen voor wat je krijgt.
 
Baretta said:
KK,slim, want ik wilde al echt dat WITTE licht hebben, niet gewoon VErlichting, maar dat witte Neon, wat bij NFSU kan:)

*Edit, ik heb er net ene op de kop getikt via martkplaats. vopor 20 euro, 5 straten vij mij verderop:p, alleen ik ging ff kijken, en de glasplaat van mij scnaaer is 21 cm breed, en bij mij moet het in een stuk van 20 cm breed komen, hopelijk is de lamp wat smaller, anders moet ik goooed gana passen en meten, of een andere plek verzinnen:p
 
mischien stom maar ik heb nog een groot vergootglas liggen met een doorsnede van 10cm als ik hier een buisje achter dou zou het dan beterkunnen zijn :p

Heb troues ook al een halogeenlampje gebruikt end an rood geverft met lampenverf maar die verf liet na 10 min los en was het weer wit /gelig en die andere bollere lmpen zijn te dik
 
Erwin280 said:
mischien stom maar ik heb nog een groot vergootglas liggen met een doorsnede van 10cm als ik hier een buisje achter dou zou het dan beterkunnen zijn :p

Heb troues ook al een halogeenlampje gebruikt end an rood geverft met lampenverf maar die verf liet na 10 min los en was het weer wit /gelig en die andere bollere lmpen zijn te dik

Nee, die Loep/ vergrootglas moet je zeker neit doen. Een loep heetf namelijk ene Virtueel brandpunt (natuurkunde ;) ) dat heeft dus al geen zin, je licht word onscherp, en het resultaat is dat Onbjecten wel worden vergroot erdoor maar een lictbundel word er niet sterker van. Met lezen kan je alleen ene Lichtbundel of een groter oppervlakte geven, waarder je lichtsterkte verslapt(je smeert het licht zeg maar uit) of al het licht naar een kleiner punt centreren, waardoor je licht scherper wordt, maar een kleienr oppervlakte verlicht word.

Als je de Loep goed zet btw, kan je wel scherper licht krijgen (dan moet je hem zegmaar zo neerzetten, hoe je ook ene blokje hout ermee verhit) is moeilijk om die goed te krijgen. Dan krijg je wel scherper licht, maar wel ene kleiner oppervlak. Alle lichtstralen worden dan zeg maar naar 1 punt gestuurd
 
Heb ik alleen nog ene vraag over zo;n Scannerlamp, die werkt natuurlijk op 230 volt?? met wat invertors en weet ik veelw at er tussen, hoe moet ik die dna gana aansluiten op me 12 v accu'tje?
 
meestal gaat t zo: 230volt-> transformator -> 16volt ofzo -> lamp

dus gewoon die transformator/adaptor er tussen uit halen en dan rechtstreeks op die lamp aansluite
 
scanners werken meestal op een voltage rond de 15volt.

als je hem open sloopt kom je dat tlbuisje tegen (VOORZICHTIG HIERMEE) daarvandaan gaan 2 draadjes naar een klein printplaatje met transformatortje

de draden die weer van dit printplaatje afkomen kun je aan 12v hangen.

ik had een scanner die werkte op 16 volt en op 12 volt is de tl al zo fel dat ik hem af heb geplakt om er geen last van te hebben.

let wel dit buisje kun je het best in een doorzichtig luxaflex draaistangetje doen omdat het glas breekbaar is.
 
Back
Top