neon bars of led strips?

JDS

Well-Known Member
ik wil verlichting aanbrengen op mn maxiscoot. nu wa zou ik nemen? neon bars of LED strips?
die LED is met batterijtje, die neon bars is op Scoot battery. Maar is er een schakelaar bij die neon bars? of moet deze er nog tussen worden gezet? zie fotos
 

Attachments

  • 0118220375E^2_zoom.jpg
    0118220375E^2_zoom.jpg
    132.6 KB · Views: 7
  • neon.jpg
    neon.jpg
    127.4 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

JDS said:
nu wa zou ik nemen? neon bars of LED strips?

Dat ligt aan je eigen voorkeur.
Bij de Neon Bars zit geen schakelaar, deze wordt wel los aangeboden op de website waar je de foto vandaan hebt.
Echter de schakelaar welke zij voorstellen lijkt me niet echt geschikt en is bovendien niet waterdicht dus je zult hem ergens moeten monteren waar hij niet nat kan worden!

Verder bij de LED-strip zit een batterijhouder maar zo te zien is dit geen AA of AAA penlight, volgens mij is dat een 12V batterij echter om dit zeker te weten zou je EP even moeten bellen.
Maar al zou het 12 Volt zijn dan nog kun je deze LED-strip niet zo maar op de accu aansluiten, want bij het gas geven zal de spanningsregelaar de laadspanning opvoeren tot een spanning tussen 13,x en 15 Volt. Hier Tegen een zo'n varierende spanning kan LED-verlichting niet goed tegen en zal een zeer onrustig lichtbeeld geven (flikkeren) en bovendien zal de ledstrip niet lang meegaan.
LED heeft namelijk een zeer constante stroom, nodig om goed te functioneren en hiervoor is een LED-driver nodig.
Een LED-driver is een elektronische schakeling die tussen je accu en ledstrip wordt geschakeld en de stroom door de ledstrip heel constant houdt.

Dus opteer je voor een led-strip en je wilt niet continue batterijen wisselen, zoek een ledstrip waar een leddriver is bijgeleverd welke geschikt is voor een voedingspanning tussen de 12 en 15 Volt.

Let er wel op dat de led-strip waterbestendig is want er bestaan ook led-strips voor inbouw en deze zijn niet waterbestendig.
 
Last edited:
Denk dat een Neon bar sneller kapot zal gaan (door trillingen / vocht / weersomstandigheden en kan ook poreus worden of zelf breken)

Een LED strip kan veel makkelijkere tegen deze ongemakken..
 
bedankt voor de reactie. wel de bar of strip zal aan buiten zijde worden geplaatst. wss boven achterwiel onderkant kofferbak dat de motor verlicht wordt. dus deze moet toch iets of wat waterdicht zijn. schakelaar wordt in koffer onder zadel geplaatst. kan ik ergens anders mss zon leds of bars kopen online? met zon batterij lijkt wel makkelijk. deze zou dan ook in koffer worden geplaatst.
 
Back
Top