needle sweep/cluster staging Vivacity

Basniwa07

New Member
het lijkt me gaaf om een needle sweep toe te voegen aan mijn vivacity 2005. Dus dat de kilometer teller eerst helemaal naar max gaat (in mijn geval 80) en dan weer terugzakt naar 0. Ik had gezien dat ze dit bij volkswagen en andere auto's doen door een chip los te halen en deze te programmeren met EEPROM (?). volgens mij is de chip waar het om gaat ATMEL 24C02N. Hopelijk heeft iemand dit al eerder geprobeerd ;)
Post automatically merged:

mij lijkt het ook logisch om gewoon stroom te zetten op dat motortje, waardoor de teller omhoog gaat. en dan na een paar seconden stroom eraf zodat hij weer zakt.
 
Advertisement - register to remove this

Mij lijkt dat zo'n oude brommer een gewone mechanische snelheidsmeter heeft.

Dus geen microprocessor noch eeprom noch niks, gewoon een magnetische koppeling.
 
Nee, je hebt geen EEPROM nodig voor zon simpele scooter. Een EEPROM is een soort van geheugen. Hoe dat bij een auto gaat is dat die chip de auto fopt met een paar waardes waardoor de naalden omhoog springen, waarna de ECU de boel weer overneemt en de waardes naar 0 springen(naalden springen weer terug). Maar een scooter heeft gewoon 1 sensor en 1 tellerspoel. Zit niks van een computer in om te foppen.

de vivacity heeft een paar modellen. De goedkoopste modellen hebben gewoon een mechanische teller met kabel(te herkennen aan de knalgele wijzer en nummers op een zwarte achtergrond). De duurdere modellen(zoals de sportline en silversport) hebben een elektronisch gestuurde teller.(meestal rode wijzer, met nog een klein LCD schermpje ernaast voor benzine en tijd etc)

Ja, het kan, als je een electronische teller hebt. Maar het is veel te lastig(Je hebt kennis nodig van coderen met arduino's, kennis hebben van hoe een elektrische teller werkt, etc.) Zomaar stroom op het motortje zetten(oftewel de spoelen, het is namelijk geen motortje maar een aantal spoelen en een magneetje op de wijzer) brandt hij gelijk door. Zo'n ding werkt met enkele volts. dus 12v erop en t is kapot. Je zal een arduino in de telleraandrijving moeten haken, en de teller handmatig moeten aansturen d.m.v de arduino(op de analoge uitgang een curve van voltages zetten). Kortom, Je kan beter gewoon een Koso teller unit inbouwen stel je wilt een coole dashboard(met needle sweep). De speedfights hebben een Koso dashboard die zo in te bouwen valt bijvoorbeeld. Maar voor de vivacity is vast wel wat passend te maken.
 
Mij lijkt dat zo'n oude brommer een gewone mechanische snelheidsmeter heeft.

Dus geen microprocessor noch eeprom noch niks, gewoon een magnetische koppeling.

sportline is digitaal. Die hebben ook een kut benzine meter die totaal altijd mis is.


Die swap waar ze het hier over hebben, gebeurd normaal als je de teller van stroom voorziet en dus in kalibratie modus gaat.
Zelfde idee als het inleren van een injectie ecu.
 
het is namelijk geen motortje maar een aantal spoelen en een magneetje op de wijzer
Een draaispoelmetertje zoals vroeger in de oude analoge multimeters/spanningsmeter/stroommeters/wattmeters/etc...

Hieronder een filmpje over de werking.
Wil je niet het hele filmpje bekijken de uitleg van de draaispoelmeter begint op minuut 4:20.

 
Simpel gezegd, bij een digitaal dashboard

Even de minpool los halen van de accu en weer bevestigen gaat de teller naald even dansen.
Geen verdere poespas voor nodig :)

Met de mechanische teller, voorwiel optillen en de band een allejezusharde swieper geven.
Gaat de teller ook even dansen.

Niet de antwoorden waar je op zit te wachten, ben ik mij bewust van.
Maar een stuk minder moeite dan gaan lopen bakken op een diy breadboard, arduino inbonk skills en dergelijke.
 
De vraag is, wil je, je zoveel moeite doen en het nadeel dat, door dit knutselproject, de meter alleen maar minder precies wordt?
En dit voor een naaldje wat heen en weer swiept als je de scooter op contact zet en jij alleen maar weet dat dit speciaal is voor deze toch al redelijk bejaarde brommer en niemand anders dit opvalt en dit eventueel cool vindt.

Veel cooler zou zijn als dit Vivaatje over 3 jaren nog lekker origineel is, het blokje goed onderhouden, en je kunt zeggen, ik rijd op een "oldtimer" van 20 jaar oud! :cool:
 
Last edited:
Simpel gezegd, bij een digitaal dashboard

Even de minpool los halen van de accu en weer bevestigen gaat de teller naald even dansen.
Geen verdere poespas voor nodig :)

Met de mechanische teller, voorwiel optillen en de band een allejezusharde swieper geven.
Gaat de teller ook even dansen.

Niet de antwoorden waar je op zit te wachten, ben ik mij bewust van.
Maar een stuk minder moeite dan gaan lopen bakken op een diy breadboard, arduino inbonk skills en dergelijke.
Sorry maar dit antwoord vind ik echt geniaal

Maar in alle serieusheid, ik denk dat voor een vivacity een needlesweep maken het echt niet waard is, tenzij je deze methodes toepast.
 
Veel cooler zou zijn als dit Vivaatje over 3 jaren nog lekker origineel is, het blokje goed onderhouden, en je kunt zeggen, ik rijd op een "oldtimer" van 20 jaar oud! :cool:
Red die Viva city lachend. Peugeot verticaal is onverwoestbaar. Daar zul je goed je best op moeten doen om die te slopen.
 
Red die Viva city lachend. Peugeot verticaal is onverwoestbaar. Daar zul je goed je best op moeten doen om die te slopen.
Ik heb nog nooit een originele peugeot verticaal stuk gekregen. En ik heb er 7 gehad. 3 speedfights, 3 viva's en een buxy. Allemaal bar origineel. Nooit stuk gekregen.
En zelfs de opgevoerde exemplaren hebben het goed volgehouden. Maar 1tje tot nu toe waarvan de krukas was overleden. Maar dat was een 70cc
 
Ik heb nog nooit een originele peugeot verticaal stuk gekregen. En ik heb er 7 gehad. 3 speedfights, 3 viva's en een buxy. Allemaal bar origineel. Nooit stuk gekregen.
En zelfs de opgevoerde exemplaren hebben het goed volgehouden. Maar 1tje tot nu toe waarvan de krukas was overleden. Maar dat was een 70cc
Ja, mooi hè. Hier ook. SF, VC, Speedake, Zenith. Heb nu alleen nog een VC staan. De snor van de vrouw. Volledig ontgrenst, elke keer als ik er op rij krijg ik een lach om mijn gezicht. Heerlijk rijdt die. En dat terwijl ik 2 snelle Aerox'n van mijzelf heb staan.
 
Dankjewel voor alle antwoorden. Ik zal me er bij neer leggen dat het niet 123 kan met mn vivacity. Ook al heb ik redelijk wat kennis met Arduino en zou ik er wel uitkomen, het kost me toch weer een arduino die ik ergens moet verstoppen en een heleboel werk!
 
Back
Top