Naraku 90cc montageprobleem

Ik heb de 24 er wel op, maar nog niet kunnen starten of rijden.
Het plastic isolatorblokje was helemaal glad, dus ook geen plek om een oring tussen te plaatsen.
Heb voor de 24mm een gefreesd isolatorblokje van naraku gekocht. Was wel wat duurder, maar kwam daarmee net over de verzendkostengrens.
Deze had wel een oring. Kopbouten inderdaad kruislings, met het juiste moment vastgezet.

1,5 dag geprobeerd het ding te starten. Paar keer accu leeggestart en natte bougie en rokend kabeltje bij startmotor.
Gisteren de compressie proberen te meten. kreeg ik er max 30 a 40 psi uit (ong 2 a 3 bar), wat niet klopt. Meer mensen van dit forum gaven al aan dat het geen goede set was van HBM en hadden ongeveer dezelfde uitslag. Toen ik even met de duim op het bougiegat startte, voelde ik hem wel goed drukken..
Bij starten met open bougiegat, kwam er een straaltje benzine naar buiten.......
Daardoor ging er bij mij een lichtje branden: ik had de benzine- en vacuumslang verkeerdom aangesloten! Toen voelde ik me echt dom. Had er notabene een gekleurd stukje tape om gedaan om te onthouden welke slang waar moest.
Ik laat hem nu even een dagje staan met de bougie eruit. Kan de benzine een beetje verdampen.

Waar precies in de filter zat bij jou die buis? Ik heb nog niets gezien, maar misschien verkeerd gekeken.
 
kijk ook even je carter olie na , als de benz zo op je zuiger loopt , loopt het ook naar beneden je carter in. verstandig is ook om een paar keer te starten zonder bougie , de benz heeft je cil wand en zuiger nu schoon gewassen en dit loopt nu droog . gooi ook wat olie via je bougie gat op je zuiger voordat je schade krijgt.
Post automatically merged:

En is je vacuum slang niet dunner in diameter als je benz slang?
 
Dank je wel voor het advies @trabiarie .
Ga ik doen.

Ik heb er niet specifiek op gelet, maar nu je het zegt ging de benzineslang wel een beetje ruim over het t-stuk en de vacuumslang erg strak over de benzine-inlaat van de carburateur. Ik had echter nog niet de ervaring, dat ik daaraan gelijk zie dat het niet klopt. Nu wel.
De klemveertjes van de carburateur zijn m.i. ook iets te ruim en klemmen daardoor niet zo sterk.
 
Voor de benzine slang heb ik die orginele klemmen niet gebruikt vanwege de geringe klemming , hier heb ik kleine slangklemmetjes voor gehaald.
En als hij het hierna nog steeds niet doet , zou ik die compressie meter eens testen op een compressor waar een manometer op zit , om te kijken of deze werkelijk de verkeerde uitslag geeft.
succes morgen je hebt wel een teken van leven verdient na al je moeite
 
de reden waarom Je kleppen niet goed aansluiten is omdat er op de pagina staat dat het lange kleppen zijn. dus moet je ook een kleppenbrug kopen. Mezoly is tevens ook aliexpress en het loopt prima alleen moet je de juist olie nemen.
 
de reden waarom Je kleppen niet goed aansluiten
Hoe bedoel je dat de kleppen niet goed aansluiten?
De 50 cc had juist lange kleppen en de naraku korte. Daarom had ik er een mezoly klephevelbrug voor korte kleppen op gezet.
Deze had de eerste testritjes prima gefunctioneerd.
 
Foggy ik heb net even je andere draadje over zwarte olie ook door gelezen.
Zou het toch niet zo kunnen zijn dat de cil en zuiger set niet helemaal 100% is . Ik bedoel dat misschien je compressie meter toch stiekem goed is en je een probleem hebt qua , door blazen. Als hij loopt kun je dat ook checken door de carter ontluchting los te halen en kijken of hij daar erg blaast. Dit kun je ook nalezen in het draadje van AlphaNavi lekt olie via carter ontl . Was ook een nieuwe cil set waar iets aan mankeerde .
 
Thanks. Dat wordt dan het volgende op mijn checklist.
Wel moet ik zeggen dat ik de compressie heb proberen te meten met een koude motor (kon ook niet anders) en dat ik de gasschuif niet opengetrokken heb (wat ik niet wist dat dat moest), dus mogelijk heb ik de test ook verkeerd uitgevoerd.
Ik heb alleen van 2 of 3 forumleden het commentaar gezien dat deze zelfde testset van HBM niet deugt.

Wat bedoel je met carterontluchting?
Ik heb deze nog niet gezien, maar wellicht kijk ik verkeerd. Naja, ik google wel even.
Kan vandaag en morgen niets doen ivm verjaardag morgen.
Zal wel proberen even te ontsnappen om te kijken of ik het ding kan starten.
 
Last edited:
Met opgeladen accu's en frisse moed weer even een uurtje kunnen klooien.
Klein beetje olie in het bougiegat. Eerst gekeken of ik vonk had en dat was er. Bougie erin en weer niet starten.
Dit keer begon het draadje naar de startmotor bij het eerste startgeluid al te roken. Even de oude accu aangesloten en weer geprobeerd. De connector naar de startmotor was een beetje brak (het plastic omhulsel dan). Losgehaald, beetje contactspray erbij en weer aangesloten. Daarna geen rook meer.
Oude accu was na een paar pogingen weer leeg. Nieuwe eraan en geen probleem met rook. Maar zowel electronisch als met de kickstart sloeg de motor niet aan.

Nog even de compressie gemeten met koude motor en de gashendel open en ik kwam nu tot 60 psi zowel elektrisch als met kickstart.
Dit komt neer op 4,13 bar.
Misschien toch maar weer de hele cilinder eraf halen en de zuiger+veren checken?
Bij het bougiegat voelde ik echter wel aardig wat druk, maar ik ben geen geijkte manometer. Ook is het me nog niet gelukt om de meetset op de compressor aan te sluiten om hem daarop te testen.

Ik weet het even niet meer.

ps
Toen ik de carburateur omdraaide om de vlotterkamer open te schroeven, liep er al aardig wat benzine uit het overloopslangetje (nog voordat er 1 schroef aangeraakt was).
Hoort dat?
Bij de oude 18mm carburateur had ik dat nooit.
 
Last edited:
Je vinger op het bougie gat is inderdaad geen graad meter , als het 4 bar is hou je dat ook niet tegen , probeer maar eens een tuinslang dicht te drukken met je duim , en dat is hooguit 3 bar. Maar de 4 bar is te weinig om te starten. Dat je nu hogere comp druk hebt kan komen door de olie die je op de zuiger hebt laten lopen. Wordt je bougie wel nat van de benz ? Dat je benz uit het overloop slangetje loopt als je de carb omdraait is normaal , dat doet mijn keihin ook als ik b.v de hoofd sproeier vervang . Het roken van de aansluiting startmotor is waarschijnlijk corrosie geweest dus. Wat ik je kan aanraden is , om eens de oude 50cc spullen er weer op te zetten en te kijken wat hij dan doet. Meet dan ook gelijk hoeveel druk je comp meter daar aangeeft.
Had ik Alpha Navi ook aangeraden en daar bleek het euvel ook in de cil te zitten. Zal wel heel toevallig zijn maar je weet maar nooit.
En dan heb je in ieder geval een vast punt van waaruit je weer verder kan. Je kan ook proberen of hij wil lopen met een heel klein beetje startpiloot ,maar moet je echt een heel klein beetje inspuiten , al geeft hij maar een teken van leven.
 
Hoe gaat het nu?
Ik rijd met cilinders 50 en 52 mm en grote kleppen, ori carb en sproeier 88-90-92. Dagelijks twee ritten van bijna 25km.
Wat gebeurt er als je het zwarte inlaat verhogingsstukje weglaat?
Groet,
 
Hoe gaat het nu?
Ik rijd met cilinders 50 en 52 mm en grote kleppen, ori carb en sproeier 88-90-92. Dagelijks twee ritten van bijna 25km.
Wat gebeurt er als je het zwarte inlaat verhogingsstukje weglaat?
Groet,
als je daar geen pakking tussen plaatst, dan heb je een vacuüm lek. dan trekt hij valse lucht. het Is ook voor isolatie, afhankelijk van welk materiaal jouw spruitstuk stuk gemaakt is, gaat er meer warmte in zitten.
 
Back
Top