Naraku 90cc montageprobleem

Zou het eerst ff zo proberen af te stellen voor je nieuwe carb koopt.
Kijk even welke bougie een beetje overeenkomt met de kleur van jou bougie
 

Attachments

  • sparkplug-1024x933.jpg
    sparkplug-1024x933.jpg
    201.2 KB · Views: 5
Had ik gedaan.
Bij sproeier 104 kwam ie uit op foto 2, bij sproeier 102 op foto 5 en bij 100 (de eerste test) kwam ie uit op 'really hot or lean' of 'sligthly hot'.
Dat verwarde me, omdat er zo'n groot gat tussen de uitslagen zat.
Ik bedacht me echter nog iets anders, aangezien ik ook de kleppen 'gezellig' hoorde tikken, terwijl ik ze volgens voorschrift had afgesteld (o,o5 in en uit): mogelijk heb ik de kettingspanner te strak gezet. In m'n onwetendheid heb ik hem met een schroevendraaiertje helemaal naar beneden gedrukt (had het ergens op yt gezien), terwijl dat juist de taak van de veer is.
Wat voor effect kan dat hebben gehad?
 
Ligt eraan hoe hard je gedrukt hebt , je ketting geleiders zouden extreem kunnen slijten omdat je ketting daar met kracht tegenaan loopt.
In het ergste geval kan je ketting misschien breken omdat er veel kracht op de pennen van de schakels uitgeoefend wordt.
Maar je kan je spanner toch weer opnieuw spannen , en dit dan door de veer laten doen , weet je in ieder geval voor je eigen gemoed zeker dat dat goed is.
 
Last edited:
Opnieuw ontspannen en de veer hem zelf laten spannen doe ik straks zeker. Omdat ik de klepspeling opnieuw ga checken, gaat het deksel er toch af en kan ik gelijk kijken of de ketting niet te los of te strak zit.
Waar het me om ging is, of een te strakke ketting invloed heeft op de timing en hij daarom ook slecht startte en slecht reed?
 
nee dit heeft geen gevolg voor je timing , de trekkende kant van je ketting wordt niet gespannen , maar het los hangende deel zeg maar , net als bij een fiets ketting daar hangt de onderkant ook slap van (als je fietst). Bij het tegenover gestelde , te slappe ketting kan het gebeuren dat hij over de tanden gaat , en dan is je timing wel van slag.
 
Zit vandaag helaas met een zere kop vol snot, dus niet kunnen sleutelen. Morgen maar weer verder. Eerst de kleppenspeling opnieuw checken + de kettingspanning, dan sproeier 100 weer terug en even met remreiniger checken of hij ergens valse lucht trekt.
Tijdens stationair draaien, gaf hij ook af en toe een bloep geluid, maar ik kon niet lokaliseren waar precies.
 
Vandaag kon ik even weer wat doen.
Ik heb weliswaar de nieuwe 24mm carburateur binnen, maar monteer hem nog niet.
Ik wil eerst alles goed leren afstellen op de standaard carb., anders weet ik straks nog niet wat de cilinder hiermee kan en wat de 24mm voor meerwaarde brengt.
Eerst met sproeier 102 er nog in en met de lucht/benzinestelschroef gerommeld. Ook even met remreiniger gecheckt op valse lucht: niets.
Hij reed daarna een stuk beter, maar toch af en toe inhouden/gaan/inhouden/gaan..... ik kwam elke keer uit op max 65 (teller).
Terug thuis bougie eruit: onderkant was helemaal zwart. Bougie schoongemaakt en sproeier 100 erin: wat reed die slecht! Vanaf optrek tot top (55) inhouden/gaan/inhouden/gaan.. het hele testritje door, plus dat ik bij rustig rijden de kleppen hoorde tikken.
Voorzichtig naar huis gereden. Bougie eraf: weer pikzwart. Met wat gehannes de kleppendeksel eraf en even wachten tot de boel afgekoeld is.
In- en uit waren beide volgens het handboek op 0,05 afgesteld, maar de voelermaat kreeg ik er met geen mogelijkheid tussen.
Wellicht toch nog iets te warm?
Morgenochtend nog een keer proberen. Wat kan er mis zijn?

Edit: ik herinner me ineens nog dat bij het blok ophangen het luchtfilterhuis een beetje klotste. Ik liet hem leeglopen, maar vergat te checken of het olie was, of benzine, of water en monteerde hem terug. Morgen toch even kijken. Als ie nat geweest is, moet er dan een nieuw element in?
Mogelijk dat ie daardoor veel te weinig lucht kreeg en daardoor veel te heet werd?
 
Last edited:
Vandaag de kleppen weer gesteld op 0,05.
Luchtfilterhuis gecheckt: het element was gewoon droog.
Motor warm laten draaien en stationair- en lucht-/benzineschroef afgesteld (de laatste had geen enkel effect dit keer. helemaal in of uit maakte geen verschil). Sproeier 100 erin gelaten.
Toch maar even een testritje. Weer superslecht! Het hele ritje was ie aan het schokken. Van optrekken tot aan top. Wel was het getik van de kleppen weg dit keer.
Bougie was ook dit keer weer pikzwart, wat volgens de tabel op "oil fauled" of "carbon fauled" wijst.
Dit is nu dus het geval bij zowel sproeier 100, als bij 102 en 104) en zowel bij hittegraad 7 als 8 bougie.
De olie zit er echter pas nieuw in (grote beurt onlangs).
Ik weet het niet meer.
Wie weet wat er aan de hand is?
 
Ga ik morgen even doen. De accu is echter helemaal nieuw, maar met de oude accu was de situatie gelijk.

Edit: vervuilde olie kan ik uitsluiten, maar ik realiseer me nu, dat ik afgelopen tijd de carburateur behoorlijk wat keren open heb gehad.
Een keer zelfs tijdens het starten (ja echt), toen ik zag dat het deksel van de vlotterkamer nog op de voetenplank lag.
Morgen eerst maar eens de carburateur uit elkaar halen en netjes schoonmaken. Hopelijk helpt het..
 
Last edited:
Hallo Foggy
Dat met het slechte lopen heb ik ook op mijn gy6 gehad ( inhouden stotteren) , ik had toen een imitatie carburateur erop gezet omdat hij met de oude originele een 1½jaar had stil gestaan met E10 benzine erin. Kreeg hem toen helemaal niet meer aan de gang , carb van binnen aangevreten. Hoe die daarvoor liep weet ik niet omdat ik hem niet lopend heb gekregen.
Ik heb tenslotte na 3 weken sproeiers proberen en stellen , een orginele keihin carb gekocht , en sindsdien rijdt hij nu al 4000 km perfect.
Tank nu wel E5
 
Ah dank je wel @trabiarie.
Er zit bij mij ook een keihin carburateur op, maar of die origineel is kan ik niet zien.
Wel heeft de scooter toen ik hem kocht lange tijd stil gestaan met (hoogstwaarschijnlijk) ook E10 erin.
Hij reed aanvankelijk voor geen meter, maar met wat van de prijs af heb ik hem voor een grote beurt (incl carb reinigen) naar een garage gebracht. Toen deed hij het weer prima. Bij mij begon het gedonder echter pas nadat ik de 90cc erop had gezet. Het gekke is dat hij het allereerste ritje geen echt probleem had, op een mogelijk te kleine sproeier na.
Alle ritjes daarna met grotere/kleinere sproeiers wel. Bougie donker tot pikzwart.
Ik probeer het vandaag nog 1x met de carb schoonmaken.
Doet hij het dan nog niet beter, dan zet ik de nieuwe 24 mm erop.
 
Ik zit nu te denken, en soms kan het zijn je scooter niet goed rijd vanwege een vacuum lekkage. Dit kan je heel simpel op sporen door rem reiniger te spuiten bij de vacuüm slang en het inlaat spruitstuk.

controleer ook of je inlaat spruitstuk goed vast zit aan je carburateur.

een veel voorkomende vacuum lekkage is bij het inlaat spruitstuk en het isolator plaatje.

Dit heb ik zelf ook gehad, hierdoor reed mijn scooter wel maar hij hield zich heel erg in en stotterde vaak.
 
Dank je wel @Lacoste20 .
Ik had dit eergisteren al gedaan. Ik heb het bij de luchtslang, uitgang carb, inlaatspruitstuk en cilinderkop gedaan.
Hij sloeg niet af, maar omdat hij al zo onregelmatig liep, was het moeilijk te achterhalen of het door een lekkage kwam.
Wel is inderdaad het gedeelte bij het isolatorplaatje een potentiële verdachte. Ik had daar uit voorzorg al een heel dun laagje pakking op gesmeerd.
Toch had ik licht het idee dat er wel een reaktie op de reiniger was, maar wist het niet zeker. Straks even checken als ik de carburateur weer in elkaar zet.

Een vraagje: hoor je in de lengterichting door je stationairsproeier te kunnen kijken of niet?
Ik kon het niet en na alles doorgespoten en met de compressor nog een keer, kon ik het nog steeds niet.
Boven even wat kanthaldraadjes er doorheen gehaald (0,32 mm ging niet 0,25 mm ging er met gemak doorheen).
Maar ik kan er nog niet doorheen zien (itt de hoofdsproeier). Hoort dat zo?
 
Carburateur er weer op. Inlaatspruitstuk opnieuw aangesloten op cilinder. Dit keer geen vloeibare pakking onder het isolatorblokje.
Hij startte vrij moeilijk en liep heel onregelmatig stationair. Voor zover het ging afgesteld.
Reed al wat beter, maar nog steeds veel schokken/stotteren.
Bij terugkomst was de bougie weer pikzwart. Ietsje minder erg dan gisteren (puntje electrode leek schoon) maar toch zwart.

Edit:
Hierna nog een keer geprobeerd met de luchtslang eraf.
Hij startte direct in 1x
Bij het rijden schokte hij echter elke meter. Terug thuis weer zwarte bougie.

Eerder sloot ik vervuilde olie uit, omdat hij vorige maand net nieuwe had gehad.
Dit was de enig overgebleven optie die ik kon bedenken bij een zwarte bougie.
Had gelukkig een fles staan en ja hoor, de olie die eruit kwam was pik en pikzwart.
Vermoedelijk als gevolg van de 5in1 kleppenreiniger die ik er bij elke tankbeurt bij deed?
Gelijk nieuwe olie erin, warm laten draaien en voorzichtig een stukje rijden.
Starten ging goed, rijden een stuk beter, nog veel schokken, maar minder dan ervoor.
Bij terugkeer wederom een zwarte bougie! Aaarghh, om gek van te worden.

Ik weet verder geen mogelijkheden meer om er achter te komen wat er aan de hand is.
Iemand die het weet?
 
Last edited:
Meet je accu even door wanneer je motor loopt
Dacht er vanmiddag eindelijk aan om het te doen.
13,3 a 13,4 volt
Beetje gas erop: 14,3
Flink gas: 14,7 a 14,8

Vanmiddag ook even met de gasnaald gespeeld.
Bijna helemaal omhoog leverde op dat hij max 20 reed en bijna niet vooruit kwam.
Terug in het midden en hij reed weer een beetje normaal.
Wel nog geregeld een schokje/hik. Bougie weer zwart.

Ben er nu klaar mee.
Vanavond gaat de 24 mm erop.
Kijken wat dat brengt.
 
zou je misschien een filmpje kunnen maken van wat de scooter precies doet wanneer je volgas geeft, en die dus inhoud? misschien dat dat iets aan duidelijkheid geeft. Ik zag net je antwoord in je andere threat waarin je benoemde dat je je 50cc weer terug zou doen en dat zou jammer zijn.
 
Zodra ik hem weer aan de praat heb, zal ik proberen een filmpje te maken.
Moet eerst even kijken of ik de buitenmantel van de gaskabel nog kan inkorten, of dat ik de binnenkabel al gemold heb en een nieuwe moet bestellen.
De nieuwe carburateur vroeg een paar cm langere binnenkabel, vandaar.
 
volgens mij gaat hij een stuk beter lopen als je de 24mm carb met sproeier 100 erop zet
check ook even of je kopbouten goed kruislings vast zitten (en hierna weer klepspeling).

vloeibare pakking op een plek waar een o-ring hoort is geen slim idee (spruitstuk), die o-ring kost maar 5 cent.
je kan ook die plastic isolator dat onder je spruitstuk zit een beetje opvijlen zolang je de oring maar heel laat, krijgt hij meer puf

bij mij zat er in de luchtfilter een kleine zwarte plastic buis met ribbeltjes, die heb ik verwijdert en hij liep iets lekkerder.

als je de middelen hebt probeer je compressie te meten, dan wordt je al heel wat wijzer
 
Back
Top