Naraku 90cc montageprobleem

Foggy

Active Member
Basisinfo: New Dink 50 uit 2013, 12000 km, vario en cdi ontgrensd.

Hallo,
Ik ben bezig een Naraku 90 cc inclusief cilinderkop te monteren op mijn new dink.
Omdat ik een complete noob ben, zie ik regelmatig dingen over het hoofd.

Ik heb het blok op de werkbank liggen, cilinder en kop zitten erop evenals de Ali A9 nokkenas.
De boel staat netjes op tijd, tijd op de kleppen te stellen.
Kom ik nu pas tot de ontdekking dat de ruimte tussen de tuimelaar en de veer eronder net iets te groot is (ca halve centimeter).
Als ik de borgmoer van het stelschroefje eraf haal, kan ik hem stellen, maar heb dan geen schroefdraad aan de bovenkant meer om hem te borgen.
M.a.w. de klepstelen zijn te kort of het klepstelboutje is te kort.

Hoe kan dit? wat doe ik fout en zie ik over het hoofd?
De cilinder en kop zouden zo te monteren moeten zijn.
Wie kan me helpen?

Edit: zou een klephevelbrug voor korte kleppen de oplossing zijn? K-parts heeft er een van Mezoly die, naar men zegt voor 50cc is, maar zo'n brug is toch niet aan het aantal cc gebonden?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het enige van Ali dat erin zit is de nokkenas. Die zorgt er niet voor dat de klepstelen van Naraku korter zijn dan van een standaard Kymco 50cc.
Ik zit er overigens wel over te denken de standaard nokkenas er eerst weer in te doen en dan later alsnog die A9, zodat ik het verschil kan zien.
Als ik dat niet doe, zal ik nooit weten of het echt wat uitmaakt.
 
Ik heb nog nooit een goed onderdeel van ali express gezien op een scooter dat ook deed wat het zou moeten doen en niet na 2 dagen kapot was. Want vaak als het te mooi is om waar te zijn is het dat ook vaak
 
Ik ben me bewust dat je voor ca 15 euro niet teveel kan verwachten, maar ben ook gewoon benieuwd wat wel het doet.

Dat is precies de gedachte achter het product en dus het probleem.
Als ze maar genoeg mensen hebben die denken, ooh laat ik het proberen....
 
Mijn ervaringen met tante Ali zijn helemaal prima, nokkenassen, cilinders, cdi, wiellagers, lange vertanding, carterlagers, verlichting, sproeiers, luchtfilters, bandenlekkagepropsetje, etc

Groet,
 
Kun je de oude en de nieuwe kop vergelijken , hierbij twee foto's met het verschil . Lange kleppen komen boven de cil kop uit . Uiteraard moet je er de juiste brug bij hebben
 

Attachments

  • cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    74.4 KB · Views: 5
  • cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    100.5 KB · Views: 5
Dat is precies de gedachte achter het product en dus het probleem.
Als ze maar genoeg mensen hebben die denken, ooh laat ik het proberen....
Wat is daar dan het probleem van? Als het allemaal zo slecht zou zijn, zouden er toch veel meer slechte reviews moeten zijn? En ja, ook de slechte heb ik gelezen, waarvan eentje liet zien hoe de kooi van een van de lagers helemaal aan gort was. Daar staan echter meer positieve ervaringen tegenover (in tekst dan he, alleen 5 sterren zonder uitleg neem ik niet serieus). En ja, van een 15 euro Ali asje kun je natuurlijk niet hetzelfde niveau verwachten als van een 180 euro Malossi nokkenas, maar als het beter presteert dan een standaard as, vind ik het al leuk en geen weggegooid geld.
Is het niet beter, of zelfs slechter, dan heb ik er toch een hoop van geleerd zonder dat ik een vermogen kwijt ben.
In beide gevallen levert het dus iets op.
Post automatically merged:

Kun je de oude en de nieuwe kop vergelijken
Thanks. Dat heb ik inderdaad gedaan en zag toen dat de standaard kop lange kleppen had en de Naraku kop korte.
Toen wist ik het zeker en heb gisteravond een brug voor korte kleppen besteld. Hadden ze helaas niet van Naraku, dus ik hoop dat het past.
Als het goed is, wordt het vanmiddag al bezorgd.
 
Last edited:
Heb verleden jaar een toerenteller en keihin 18mm carburateur gekocht bij ali , deze nu een krap jaar in gebruik , bijna 4000 km gereden en voldoen nog steeds prima , scheelt wel bijna de helft in prijs , enige nadeel is dat je geduld moet hebben met de aflevering.
Voor mij voldoet dat prima , maar met deze twee delen en voor de modelspoorbaan ledjes en weerstandjes natuurlijk geen graad meter.
 
In ieder geval bedankt dat je het aangeeft.
Het muntje kan dus 2 kanten opvallen.

Ja, dat klopt.
Het kan ook best zijn dat ik gewoon pech had.
Ik heb iig een paar keer "lesgeld" betaald voor spullen die ik uiteindelijk snel in een hoek van de schuur had gegooid :)
 
Reviews worden soms wel gemanipuleerd door de verkoper heb ik het gevoel. Ondanks reviews uit verschillende landen, moet dit makkelijk te faken zijn met VPN.
Verder geen ervaring met Ali onderdelen, maar zou er best voor kunnen gaan bij een hobby project zolang het in ieder geval veilig is. Dus geen remkabels/frame onderdelen.
 
Heb het 'blok' inmiddels weer in elkaar zitten, maar zag dat de inlaat groter (ca 21 mm) was dan de doorgang van het spruitstuk (ca 17mm).
Kan dus ook op zoek naar een grotere carburateur en spruitstuk, of alleen een verloopje en spruitstuk.
De o-ring die in de voet van het spruitstuk geperst zat viel nog net om het gat van de inlaat heen. Voor de zekerheid maar wel wat vloeibare pakking ertussen gesmeerd.
Als laatste de moeren van het spruitstuk aandraaiend, trok ik er natuurlijk weer een te hard aan en brak het tapeind. Morgen even op jacht naar een nieuwe. Ik wil de Dink dit weekend toch wel rijdend hebben. Ben natuurlijk razend benieuwd wat hij doet, ook al zal het vermogen wat afgeknepen worden doordat de toevoer niet optimaal is. Dat los ik wel op zodra ik weer wat ongezien kan uitgeven.

Heeft iemand een advies welke carburateur ik het beste voor deze set kan nemen?
Ik zag bijv. bij K-parts 2 24 mm carburateurs, een van Naraku en een van Mezoly, maar misschien zijn er geschiktere?
Zie ik nog wat anders over het hoofd?
 
Last edited:
Minder ali express onderdelen is misschien een oplossing? Die rommel klopt.nooit van geen kant joh.
Ik begrijp nooit echt waarom er zo vaak een soort afschuwing van aliexpress spullen zijn, ik had een cilindertje van ali afgehaald voor rond de 30 euro en heb er toch makkelijk 10000 opgezet zonder enige problemen. is gewoon hetzelfde spul als wat er standaard in je scooter gezet word allemaal chinees, ik begrijp heus dat sommige producten van die site niet echt geweldig zijn in kwaliteit maar vaak zijn gy6 motorische delen nog best goed ook. (en zo een naraku cilindertje is ook gewoon hetzelfde meuk maar dan met een leuk stickertje erbij)
 
Ik persoonlijk heb er weinig goede ervaring mee gehad vandaar mijn afschuw.
Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het enige bruikbare dat ik van Ali heb getrokken zijn valdoppen voor mn frame. Blijf erbij dat als het te mooi is om waar te zijn het dat ook vaak zo is.
 
Hij doet het!!!
Gisteren was m'n accu leeg, dus kon ik niet testen. Ding hele nacht aan de lader: niets. Bleek de zekering van de lader stuk. Deze vervangen en accu opgeladen.
Scooter zojuist gestart. Moest wel flink aan de stationairschroef draaien, aangezien ik ook de oude sproeier (100) er nog in had zitten. Ik wilde eerst vanaf hier starten en dan langzaam steeds beter afstellen. Eerste testritje viel niet tegen. Bij het eerste gasgeven trok ie al zowat onder m'n kont vandaan. Zat heel snel op de 40 toen hij z'n opmars vertraagde naar 50 en 60 met een afgenomen toerental van 8000 naar 7200.
Morgen (of misschien vanavond) gaat er eerst een grotere sproeier in en zwaardere rollen (zitten nu 6 grams in). Ik heb nu alleen nog 7,5 en 8 liggen dus daar moet ik het voorlopig even mee doen.
 
Grotere sproeier was geen succes.
Ik had er eerst een 104 in gedaan. Daar kreeg de motor de hik van, zodra ik het gas helemaal opendraaide. Bij terugkeer was de bougie pikzwart.
Toen een 102 erin, daar hikte hij zelfs op laag en medium gas en weer een zwarte bougie. Ik had er een met hittegraad 8 en de gap op 0,7 zoals het handboek aangeeft. Weet niet of dat wat uitmaakt?

Morgen maar weer de 100 erin, hoewel bij deze de bougie nogal grijs werd gisteren.
En wederom een lege accu (11,66 v), dus die gaat straks weer aan de lader. Zal ie aan het eind zijn en/of is hij te zwak om de 90cc aan te zwengelen?
Ik weet even niet hoe nu verder.
Nieuwe accu en nieuwe (24mm) carburateur?
 
Last edited:
Back
Top