Misschien kun je hier wat meer over vertellen?
Werkt je verlichting via de accu of alleen als de motor loopt?
Waarom plaats je weerstanden als de spanningsregelaar te veel spanning afgeeft en vervang je niet de regelaar?
Is je elektrische choke nog in orde?
Toen ik de brommer kocht, kon ik met de stuurschakelaar het licht aan en uitschakelen.
Want ik weet niet beter als dat de brommer beter start met het licht uit.
Opvallend was dat na het vervangen van het achterlicht, de verlichting ineens niet meer met de schakelaar aan/uit geschakeld kon worden en bleef branden op contact, ook als de motor niet draait.
Starten moest vanaf dat moment dus ineens met het licht aan, wat voorheen niet het geval was.
En ik heb meteen bij de reparateur aangegeven dat ik niet om deze aangebrachte wijzigingen had gevraagd.
De reparateur gaf aan dat de (nieuwe) motor 2 spoelen heeft waar je verlichting op kunt aansluiten.
Hij gaf ook aan dat de gemeten spanning op de lamp ruim 13volt was, de reden waarom er weerstanden zijn geplaatst.
Omdat er ook een aparte spoel zou zijn voor het starten moest starten met het licht aan ook geen probleem zijn.
2 weken later was het achterlicht opnieuw defect.
Na reparatie is de koplamp wel weer via de schakelaar uit te zetten, maar het achterlicht nog steeds niet.
Opnieuw 2 weken later is het achterlicht alweer stuk, maar het valt op dat de koplamp nog steeds niet stuk gaat.
In antwoord op je vraag over de choke valt het mij op dat (na de reparatie) tijdens het starten de motor wel gewoon meteen start zoals voorheen, maar als de choke inschakelt slaat ie (na de reparaties) gelijk weer af terwijl ik koud altijd start zonder gas te geven.
Pas na enkele keren opnieuw starten en toch iets met het gas spelen lukt het dat de motor blijft lopen, dat hoefde eerder ook niet.
De (vervangen) motor is net een jaar oud en de verlichting is nog niet eerder stuk geweest.
Was de spanning altijd al te hoog geweest (vanwege defecte regelaar), zou de verlichting al veel eerder en vaker stuk zijn geweest en niet pas na een jaar om daarna vervolgens elke 2 weken stuk te gaan.
Hierbij gaat het alleen om het achterlicht, niet om de koplamp of het remlicht.
De brommer gaat nu dus voor de 4e keer op rij terug voor reparatie (achterlicht) en zal ik opnieuw aangeven de aangebrachte wijzigingen (zeker zonder overleg) niet op prijs te stellen.
Alleen al qua tijd en onderdelen zijn de kosten nu al veel hoger dan het geval was geweest zonder de ongevraagde aangebrachte wijzigingen.
Ik verwacht dan ook dat de verlichting (en overige ongevraagde wijzigingen) in de oude staat zal worden teruggezet.