Na reparatie alleen achterlicht steeds na 2 weken stuk maar remlicht niet, hoe kan dit?

4T-Limbo

Well-Known Member
Mijn scooter is een turbho RX50 uit 2011, waarvan in juli 2019 de motor is vervangen.
Twee maanden geleden werd het achterlicht vervangen, maar sindsdien gaat nu telkens na 2 weken alleen het achterlicht stuk, maar niet de koplamp of het remlicht.
Voor zover ik weet zit de verlichting (voor en achter) in hetzelfde circuit, dan verwacht je dat de andere lampen ook stuk zouden gaan, toch is dat niet het geval.
Na wat meetwerk bleek de spanningsregelaar een te hoge spanning te geven, om die reden zijn er wat weerstanden geplaatst, maar toch blijft alleen het achterlicht stuk gaan.
Wat is er aan de hand en hoe los ik dat op?
 
Advertisement - register to remove this

Na wat meetwerk bleek de spanningsregelaar een te hoge spanning te geven, om die reden zijn er wat weerstanden geplaatst, maar toch blijft alleen het achterlicht stuk gaan.
Misschien kun je hier wat meer over vertellen?

Werkt je verlichting via de accu of alleen als de motor loopt?

Waarom plaats je weerstanden als de spanningsregelaar te veel spanning afgeeft en vervang je niet de regelaar?

Is je elektrische choke nog in orde?
 
Misschien kun je hier wat meer over vertellen?

Werkt je verlichting via de accu of alleen als de motor loopt?

Waarom plaats je weerstanden als de spanningsregelaar te veel spanning afgeeft en vervang je niet de regelaar?

Is je elektrische choke nog in orde?
Toen ik de brommer kocht, kon ik met de stuurschakelaar het licht aan en uitschakelen.
Want ik weet niet beter als dat de brommer beter start met het licht uit.
Opvallend was dat na het vervangen van het achterlicht, de verlichting ineens niet meer met de schakelaar aan/uit geschakeld kon worden en bleef branden op contact, ook als de motor niet draait.
Starten moest vanaf dat moment dus ineens met het licht aan, wat voorheen niet het geval was.
En ik heb meteen bij de reparateur aangegeven dat ik niet om deze aangebrachte wijzigingen had gevraagd.
De reparateur gaf aan dat de (nieuwe) motor 2 spoelen heeft waar je verlichting op kunt aansluiten.
Hij gaf ook aan dat de gemeten spanning op de lamp ruim 13volt was, de reden waarom er weerstanden zijn geplaatst.
Omdat er ook een aparte spoel zou zijn voor het starten moest starten met het licht aan ook geen probleem zijn.
2 weken later was het achterlicht opnieuw defect.
Na reparatie is de koplamp wel weer via de schakelaar uit te zetten, maar het achterlicht nog steeds niet.
Opnieuw 2 weken later is het achterlicht alweer stuk, maar het valt op dat de koplamp nog steeds niet stuk gaat.

In antwoord op je vraag over de choke valt het mij op dat (na de reparatie) tijdens het starten de motor wel gewoon meteen start zoals voorheen, maar als de choke inschakelt slaat ie (na de reparaties) gelijk weer af terwijl ik koud altijd start zonder gas te geven.
Pas na enkele keren opnieuw starten en toch iets met het gas spelen lukt het dat de motor blijft lopen, dat hoefde eerder ook niet.

De (vervangen) motor is net een jaar oud en de verlichting is nog niet eerder stuk geweest.
Was de spanning altijd al te hoog geweest (vanwege defecte regelaar), zou de verlichting al veel eerder en vaker stuk zijn geweest en niet pas na een jaar om daarna vervolgens elke 2 weken stuk te gaan.
Hierbij gaat het alleen om het achterlicht, niet om de koplamp of het remlicht.
De brommer gaat nu dus voor de 4e keer op rij terug voor reparatie (achterlicht) en zal ik opnieuw aangeven de aangebrachte wijzigingen (zeker zonder overleg) niet op prijs te stellen.
Alleen al qua tijd en onderdelen zijn de kosten nu al veel hoger dan het geval was geweest zonder de ongevraagde aangebrachte wijzigingen.
Ik verwacht dan ook dat de verlichting (en overige ongevraagde wijzigingen) in de oude staat zal worden teruggezet.
 
Last edited:
De werking van de verlichting zoals deze momenteel is, is zeker niet normaal.
Het kan toch niet zo zijn dat je de koplamp aan en uit moet schakelen terwijl de achterlicht continue aan is las de scooter op contact staat.

Deze "meneer de reparateur" heeft flink liggen te stinkvingeren en laat jouw ervoor betalen om de boel nog verder te verklooien.

Ik veronderstel dat het remlicht wel gewoon werkt en dat je ook de rem nog moet gebruiken als je de scooter elektrisch start, of werkt deze inmiddels ook zonder deze beveiliging?

Van 13 Volt gaan de lampen zeker niet stuk, dan zou geen ene auto/scooter/motor nog verlichting hebben want de accu wordt met 14 a 15 Volt geladen als je een beetje gas geeft.

Weerstanden plaatsen is dan ook dikke bullshit.

Zeker teruggaan en eisen dat hij de boel gratis in orde brengt zoals het hoort!
 
De werking van de verlichting zoals deze momenteel is, is zeker niet normaal.
Het kan toch niet zo zijn dat je de koplamp aan en uit moet schakelen terwijl de achterlicht continue aan is las de scooter op contact staat.

Deze "meneer de reparateur" heeft flink liggen te stinkvingeren en laat jouw ervoor betalen om de boel nog verder te verklooien.

Ik veronderstel dat het remlicht wel gewoon werkt en dat je ook de rem nog moet gebruiken als je de scooter elektrisch start, of werkt deze inmiddels ook zonder deze beveiliging?

Van 13 Volt gaan de lampen zeker niet stuk, dan zou geen ene auto/scooter/motor nog verlichting hebben want de accu wordt met 14 a 15 Volt geladen als je een beetje gas geeft.

Weerstanden plaatsen is dan ook dikke bullshit.

Zeker teruggaan en eisen dat hij de boel gratis in orde brengt zoals het hoort!
Het is zo dat ik na de eerste keer dat het achterlicht opnieuw stuk ging niet opnieuw hoefde betalen voor het vervangen van de achterverlichting.
Remlicht werkt wel, dat kan ik zien voordat ik de motor start en de rem bedien.
Verder heb ik de reparateur gevraagd om de verlichting terug te zetten naar de staat zoals die was toen ik de scooter bracht.
Daarbij heb ik nogmaals aangegeven dat ik niet betaal voor uitgevoerde reparaties/wijzigingen waar ik niet om heb gevraagd.
Het maakt mij niet uit wie er aan de scooter heeft zitten prutsen, maar ik vind wel dat er tenminste controle hoort te zijn op het eindresultaat.
Want ik meen dat er een checklist dient te zijn waarop de uitgevoerde reparaties zijn vermeld, zodat je kunt zien wie wat gedaan heeft en de eindverantwoordelijke kan controleren of de reparaties ook conform afspraak zijn uitgevoerd.
Vooral dat laatste is nogal eens manco en dat maakt het geheel enigszins onoverzichtelijk/rommelig.
 
Back
Top