This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Na plaatsen 19mm carb kleinere sproeier dan met 15mm carb

PhotexNL

Member
Hey allemaal een vraagje.
Voor de volledigheid eerst even de setup

Blok mina: horizontaal
Cilinder: 70cc Airsal T6 Alu
Uitlaat: Yasuni R
Carb: Eerst 15 nu 19
Variateur: Malossi multivar 6g rollen
Koppeling: Ori gele drukveer

Ik had voorheen een 15mm carb en heb nu een 19 geplaatst.
Met de 15 mm carb reed ik met sproeier 92 op ori filter zonder buisje.
Na het plaatsen en afstellen van de 19 kom ik uit op sproeier 84. Beide gevallen bougie netjes koffie met melk en netjes lopen zonder stotteren of bwaop.

Dit verbaasde me nogal, grotere carb is grotere lucht doorlaat dus zou je toch echt denken grotere sproeier? Om over de lagere aanzuig snelheid nog maar te zwijgen. Tevens klimt hij nu veeel sneller in toeren, wat leuk lijkt alleen tot de 7200rpm geen kracht (wel netjes toeren verloop zonder haperen), rij je 35 met 7000rpm.

Verder is er niks veranderd aan de setup, zie ik iets over het hoofd?

Groetjes
 
Last edited:
De 19 zuigt meer lucht aan, maar aangezien je met een standaard filter rijdt wordt dit beperkt. Je kan wel heel hard aan een rietje zuigen van een pakje drinken, maar er gaat niet meer en sneller lucht doorheen dan mogelijk is. Neem je een rietje van de Mc dan is het een heel ander verhaal.
De sproeier wordt afgesteld op de hoeveelheid lucht die binnenkomt. Zet je er een open luchtfilter op, dan heb je waarschijnlijk een vrij grote sproeier nodig.
 
Buisje is er compleet uit.
Maar als hij met de 15mm genoeg lucht heeft voor sproeier 92 dan heeft hij dat met de 19mm toch ook, in ieder geval genoeg lucht voor sproeier 92. Ik las overal op het forum dat een 19mm gewoon kan met ori luchtfilter zonder buisje.
 
Het is niet een standaard maat die je erin zet. Het heeft met verschillende factoren te maken. Uiteindelijk is een goede afstelling de juiste mengselverhouding brandstof en lucht. Welke maat sproeier dat dan is is minder belangrijk. 19mm kan met standaard luchtfilter, alleen haal je er meer uit met een open lichtfilter.
 
Dat begrijp ik, kan redelijk afstellen alleen in wil het graag snappen haha. Meer lucht toevoegen door een grotere carburateur (grotere doorlaat) betekend dat er meer brandstof nodig is voor de juiste verhouding. Dus hoe kan de sproeier dan kleiner worden.

De aanzuig snelheid van de lucht wordt wat groter, maar de onderdruk voor de brandstof (aanzuig van je brandstof door de sproeier en sproeier buis) wordt minder als ik even puur natuurkundig denk.

Met een kleinere sproeier en wel de goede bougie kleur komt er dus wel een goede mengsel VERHOUDING de cilinder in alleen in een te kleine hoeveelheid van dat goede mengsel dus wel goede verbranding maar geen hele krachtige??
Dus mis ik power, en dat voel ik ook ten opzichte van eerst.

Ik reed eerst 45 kmh @ 6700 rpm (rustig rijden)
En nu net 30 kmh @ 6700 rpm.
Alleen door veranderen van carb en afstellen sproeier/schroeven. Er is dus duidelijk iets veranderd het mengsel of de hoeveelheid maar de bougie kleur is wel goed.......iemand de verklaring?
 
De aanzuig snelheid van de lucht wordt wat groter
De snelheid vd lucht wordt kleiner. Zelfde hoeveelheid door een groter gat. Onderdruk wordt idd lager. Het kan zijn dat de carburateur gewoon te groot is voor jouw cilinder. Als het een cvk carburateur is zou het zo maar kunnen dat de gasschuif door de lage luchtsnelheid/onderdruk niet volledig opent. Dat zou iig een gebrek aan power kunnen verklaren.
Je geeft aan dat de kleur vd bougie goed is en dat wil ik uiteraard best aannemen maar wellicht dat een en ander gecompenseerd wordt door stationaire afstelling en/of gasnaald stand?

In theorie zou dit niet kunnen en zou ook niet met een carburateur te maken kunnen hebben (wel met de acceleratie)
Je hebt niets veranderd aan de overbrengingsverhouding dus zit je snelheid daar in vast. 6700 rpm is 6700 rpm en daarmee 45 km\h lijkt mij.
 
De kleur van de bougie bekijk ik enkel na een goed stuk vol gas rijden op warme motor, dan meteen uitzetten en kijken.

Het een een dellorto gangbaar model, zie foto.

Nee in theorie kan het ook niet haha, daarom snap ik het niet. Er is verder niks veranderd aan overbrenging of andere onderdelen. Heel frustrerend dit soort dingen
 

Attachments

  • del-2631_1_kopi_ren.jpg
    98.2 KB · Views: 2
Geen cvk dus.

Ook bij volgas heeft stationaire afstelling nog steeds (in verhouding weinig maar toch) invloed. Gasnaald uiteraard ook.

Ben je zeker vd toeren? Toerenteller?
Zoja dan komt er in me op dat de koppeling of snaar zou slippen maar dat zou dan allemaal wel heel toevallig zijn na een carburateur wissel
 
Inderdaad die afstelling heeft ook iets invloed op bv acceleratie, zelfs bij ineens vol gas. Maar dan zou je stotteren of bwoap verwachten bij deel of zelfs vol gas.

Ik heb een digitale koso toerenteller en een speciale GPS module met 10hz update frequentie (10 keer sneller en nauwkeuriger dan GPS op bv smartphone) dus ik kan heel precies data analyseren.

Koppeling en snaar slippen niet, dat kan je goed voelen, en inderdaad zou heel toevallig zijn. Ik kan het niet rijmen
 
Ik weet niet hoeveel vrije tijd je hebt maar ik zou bijna zeggen zet voor de gein de oorspronkelijke carb er weer op en kijk of hij hetzelfde loopt als voorheen om alle mechanische dingen zoals vario, snaar, hangende rem etc uit te sluiten. Ik kan het namelijk ook even niet rijmen.
 
Haha laat dat nou na 2 dagen afstellen precies zijn wat ik dacht, even omgeplopt gister en weer lopen als vanouds

Het enige wat ik zou kunnen testen is zon aftandse power filter die ik nog wel heb liggen ergens van vroeger om ff volle lucht te geven en daar sproeier even op aan te passen. Maar zinvol lijkt het me niet aangezien de oude carb ook genoeg lucht door het ori filter krijgt voor sproeier 92 dus dat zou met de 19mm minimaal ook moeten lukken....

Maar wellicht iets met luchtweerstand in de ori filter door de andere manier van aanzuigen (geen verturi) van de grotere carburateur ? Ik roep maar iets hoor haha maar mijn hoofd kan niet zo goed tegen geen verklaring kunnen vinden Het luchtgat in de filter is groter dan 19mm dus lijkt me onwaarschijnlijk.
 
Elke carb heeft een venturi. Soms een verwisselbare meen ik me te herinneren dus als jou carb geen venturi heeft dan zou ik dat maar eens verder onderzoeken. Maar als het een standaard vd plank carb is dan heeft hij echt gewoon een vaste venturi.

Luchtfilter zorgt ook voor onderdruk door zijn weerstand en dat is ook wel berekend door de fabrikant. Hoe meer weerstand deze heeft hoe groter de onderdruk en zeker als er harder aan gezogen wordt. Zou de kleinere sproeier en de rest ook wel kunnen verklaren maar zo'n groot verschil, ik betwijfel het.
Maar er is 1 manier om erachter te komen en dat is uitproberen.
 
Ja excuses je hebt helemaal gelijk, wat ik bedoelde is minder venturi omdat het de doorlaat in het midden groter is
 
Nog even wat, weet je zeker dat de sproeiers die ze voor een 15 mm gebruiken hetzelfde zijn als van een 19? Ik bedoel is dat dezelfde maatvoering?
Is even hard op denken.
 
Nog even wat, weet je zeker dat de sproeiers die ze voor een 15 mm gebruiken hetzelfde zijn als van een 19? Ik bedoel is dat dezelfde maatvoering?
Is even hard op denken.
Ja maatvoering is hetzelfde del klein en groot hebben zelfde maatvoering.

Maar wat is het probleem nou eigenlijk?
Dat ik na het wisselen van een 15mm carb naar 19 carb ineens 10 maten kleiner moet in sproeier met precies dezelfde setup verder inc luchtfilter. En minder kracht over het hele toeren bereik.
 
Zoals verwacht met open filter wel grotere sproeier (85) maar nog steeds kleiner dan 92 en hoop kabaal maar geen extra power. Verbaasde me wel dat hij maar iets grotere sproeier wilde op zoveel extra lucht maar goed. Niks opgeschoten dus, heb de 15 er maar weer onder gezet voor nu dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk rijden.