na nieuw luchtfilter minder vermogen

Yamahaguyy

New Member
Hoi,

Ik ben nieuw hier, ik heb een yamaha neos 2t uit 2009. Ik heb laatst een nieuw luchtfilter ingezet (oude sloot niet goed aan).

Alleen na testen reed hij sowieso 5km minder hard, en stotterd soms bij volgas en koud. Ik denk zelf dat hij te weinig lucht krijgt, omdat nu het luchtfilter beter aansluit. Voor de rest zijn mijn sproeiers, en caburateur allemaal standaard.

Heb duizend km geleden de varioring eruit gehaald, en niks veranderd qua sproeiers.

Eerder liep hij 58/60 rechte weg, nu maar 54!

Iemand iedeeën? Alvast bedankt!!

Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Persoonlijk denk ik dat de scooter is afgesteld met deze lek.
Door deze lek kreeg de scooter meer lucht en om de mengsel verhouding goed te krijgen heeft men er een grotere sproeier ingedraaid.
Nu jij de filter weer in orde hebt gemaakt, krijgt de carburateur wat minder lucht en is het mengsel te rijk.

Dus de oplossing voor je probleem is dan ook waarschijnlijk een kleinere sproeier monteren.

Yamahaguyy

New Member
Volgens mij zit er nog een standaard sproeier op. Is er geen schuif ofiets zodat ik hem meer lucht kan geven?

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Zeker zit die schuif er, die bedien je middels je pols.
Maar meer als open kan deze schuif niet en dan heb je juist het probleem van stotteren.
Wat je zou kunnen proberen is om de gasnaald wat te laten zakken, dus het clipje één of meerdere gleufjes omhoog!

Onthoud wel in welk gleufje het clipje zat zodat je eventueel weer terug kan naar de originele setting.

Yamahaguyy

New Member
Ik ben erachter.

Ik had het gestotter alleen bij een koude motor en volgas wegrijden. Na even gereden te hebben had ik nergens meer last van. Alleen grote dip bij 30/40km en daarna trok hij goed door.

Ik heb bij het nieuwe luchtfilter meteen een nieuwe bougie gemonteerd. Alleen heb ik de elektronen niet afgestelt (afstand tussen bougie deel dat vonkt en stalen balkje erboven) . Eerst iemand laten afstellen tot 4mm (hij zei dat dat het beste zou lopen). toen liep hij iets beter, reageerde beter op gas etc. Topsnelheid was 55. Vanavond een vriend bougie laten afstellen, en hebben meteen getest. Eerst met 6mm, daarna met 7mm. (handleiding zegt 6tot7mm)

Uiteindelijk voor 7mm gekozen, hierna had hij de benzine schroef nog iets dichtgedraait (minder benzine) . Weer getest, nu liep hij in een keer door naar 52 en langzaam 55.

Voor de duidelijkheid, ik heb bijna alles origineel, heb alleen de varioring eruit gehaald. En haalt nu 55 op teller. En trekt prima door. Morgen met warme motor nog maar is even proberen!

Bedankt!

Attachments

Sparky

Well-Known Member
Ik ben erachter.

Ik had het gestotter alleen bij een koude motor en volgas wegrijden. Na even gereden te hebben had ik nergens meer last van.
Ik begrijp niet goed wat je hebt opgelost?????
De scooter stottert nog steeds bij koude motor, je hebt een grote dip bij 30/40km en de uiteindelijke topsnelheid is nog steeds 5km lager dan wat je in je eerste post beweerde.....

Bij koude motor werkt de choke nog mee om een extra rijk mengsel te maken, blijkbaar als de choke zijn werk heeft gedaan loopt de scooter beter, in iedergeval stottert hij niet meer.
Naar mijn mening wijst dit toch naar een te grote sproeier, maar goed als je er tevreden mee bent......

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Heb duizend km geleden de varioring eruit gehaald, en niks veranderd qua sproeiers.
Lijkt me wel vrij duidelijk waar het zit, ook gezien de pic van de bougie welke bijna wit is op electrode!
Ook is het niet verstandig om er lang mee rond te rijden....
Als de uitlaat nog begrenst is en de varioring verwijdert is, bestaat de kans dat de motor gewoon warm loopt.
Omdat de prop in de uitlaat nog aanwezig is komt de motor nooit goed op toeren om het vermogen goed kwijt te kunnen naar het achterwiel!

Het creëert alleen maar meer wrijving/frictie waardoor het geheel veel te heet wordt.
Heb al ettelijke malen zoiets meegemaakt...., enige optie is dan ook om ook de uitlaat te ontdoen van de ring en/of vernauwing.

Maar goed, net als Sparky:
als je er tevreden mee bent...... ,
prima toch?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Volgens mij zit er nog een standaard sproeier op. Is er geen schuif ofiets zodat ik hem meer lucht kan geven?
Nee dat bestaat niet. Je stelt een carbuateur af met de sproeier op de huidige situatie.. Dus je veranderd niet de hoeveelheid lucht, maar de hoeveelheid benzine.

Standaard sproeier of niet, je moet gewoon kleiner in sproeier gaan. Want dan is het luchtfilter ook geen OEM filter, maar eentje van DMP of zo.

Yamahaguyy

New Member
Ben ik weer.

Allereerst allemaal bedankt voor de reacties.

Zoals ik al eerder zei, we hebben hem gisteren iets minder benzine gegeven. En loopt nu beter. Ondertussen 57/58 rechte weg.

Ik heb altijd geleerd, witte/lichte bougie= te weinig benzine/teveel lucht.

Dus grotere sproeier? Al denk ik niet dat hij daar beter op gaat lopen

PS: Hij trekt nu in een keer door naar 55 daarna langzaam naar 58. Nog steeds met 6.4rollen en standaard vario en koppeling etc

Last edited:
Advertisement - register to remove this