Na heeeeel lang kicken start me scooter pas

Goedendag

Heb en Znen Retro 4takt alles vanbinnen hebben we vervangen dus alles is nieuw behalve de accu.
Sinds die nieuwe blok onder zit en deze koude dagen moeten we zolang kicken dat het niet meer leuk is..
Het is echt meer als het blok koud is en al dag heeft stil gestaan soms al en uurtje dan ben je heel lang bezig om dat ding aan de praat te krijgen zoveel kicken dat me kickstart al en niet prettig geluid maakt..
Heb pas volgende week en bezoekje bii de scooterwinkel maar heb deze week dat ding zelf veel nodig en liefste zelf repareren natuurlijk. En ben bang dat me kickstart aju zegt tegen me deze dagen wil er niet eens aan denken om me longen uit me lijf te kicken al deze dagen.

Weet iemand waar ik naar kan kijken?
Tips ideetjes hulp graag word hopeloos van dat ding.
 
Advertisement - register to remove this

Wat als je accu boven de 15v gaat? Ik heb gemeten tot 14,9v, na dat toerental begint ie te rijden dus kan ik niet meer meten. Ik denk dat de voltages toch blijven oplopen, is dat een probleem? Moet ik me daar zorgen over maken? En wat gaat er dan kapot?

Lijkt me logisch. Lampjes met een limiet van bijvoorbeeld 15 watt zullen ploffen als de voltage hier boven komt.

Oftewel electra kan op deze manier flink beschadigen.

Tussen de 12,4 tot 13,3 is meestal de voltage van de accu
 
Naja hij loopt gewoon enzo, accu is gloednieuw maar ik heb mijn natuurkunde docent gevraagd want we hadden het toevallig over schakelingen enzo en toen vertelde ik hem dat de zekering die naar de + pool van de accu gaat ook kapot was (32v 10A zoals ik me herinneren kan).

Hij zei dat er ergens kortsluiting is.
 
Naja hij loopt gewoon enzo, accu is gloednieuw maar ik heb mijn natuurkunde docent gevraagd want we hadden het toevallig over schakelingen enzo en toen vertelde ik hem dat de zekering die naar de + pool van de accu gaat ook kapot was (32v 10A zoals ik me herinneren kan).

Hij zei dat er ergens kortsluiting is.

Kijk de +kabel en de- kabel eens goed na. Een heel klein beetje beschadiging aan de buiten mantel zou al kortsluiting kunnen veroorzaken.

Ik moet wel zeggen dat ik het ff kwijt ben.

De accu is dus nieuw?
Heb je wel of geen vonk?
 
Scooter loopt
Verlichting werkt
Knipperlichten werken ook niet zo lekker (ik weet niet of het nodig is maar de achterzijkappen zijn niet gemonteerd dus ook de achterlichten achter niet maat voor wel)
Nieuwe accu (heb hem er nu uit voor de zekerheid)
Teller kabel is niet aangesloten omdat die kapot is gegaan
Nieuwe spanningsregelaar

Het enige waar ik me dus zorgen om maak is dat die zekering ooit kapot is gegaan en ik niet weet waarom. Plus dat de scooter meer volts naar de accu stuurde dan gewend op hogere toerentallen dan stationair.
 
Als er niet meer dan 15 Volt naar de accu gaat is er niks aan de hand.
Een spanning van 14 Volt bij bijvoorbeeld 3000 RPM wil niet zeggen dat je er 28 Volt hebt bij bijvoorbeeld 8000 RPM.
De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de spanning redelijk stabiel blijft.

De spanningsregelaar is net als en netspanningsadapter die je bijvoorbeeld gebruikt om je telefoon op te laden.
Die krijgen een varerende spanning in (want de netspanning is niet altijd zo stabiel als men denkt) en zorgt ervoor dat uit de uitgang een constante gelijkspanning komt.

Ik zie nergens meetgegevens, hoe weet je dan dat er meer dan 15 Volt naar de accu gaat, want ik heb ergens gelezen dat je niet meer meten kon omdat de scooter dan begon te rijden.

Het gas kun je toch gewoon open draaien als de scooter op de middenbok staat, alleen ervoor zorgen dat je band de grond niet raakt anders vliegt je scooter van de standaart.
 
Toen de nieuwr accu erop stond deed elek start het ook niet meteen moesten alsnog half uurtje kicken.

Als de kleppen niet gesteld zijn kan dat tog wn oorzaak zijn dat die zo moeilijk doet met starten verder alles is nieuw en goed aangesloten alleen bij hoge toeren krijg ik plofjss uit de uitlaat en me gas blijft af en toe hangen.
 
Als je scooter met aangesloten accu en tijdje stil staat is die zeker helemaal leeg wanneer ke hem weer gaat gebruiken? 4takt start niet zonder accu tog?

Heb ook niey zon lader dus heb wanneer im hem terug heb echt en probleem dan.
 
Ja klopt, Ik testte het in het gras dus het wiel raakte gewoon de grond, kan ik ook meten zonder dat de accu is aangesloten? Ik neem aan van wel. Want anders gaat verlichting enz kapot als de accu erop zit

Nee dat gaat niet omdat je wilt weten hoeveel Volt de accu genereerd bij een x aantal toeren.

En band op het gras heeft geen zin. Het achter wiel moet vrij staan.

Gewoon de adviezen van @Sparky , volgen. Die weet waar die over praat! Hij helpt mij qua electra ook heel goed.

En als ik jou was zou ik de lampjes er gewoon uithalen, gaan ze ook niet kapot!
Logisch toch? ;)
 
Denk fat de kleppen niet gestelf zijn dan? Heb het ze gevraagt was en blok in onderhoud.
Maar als ik nu en nieuwr accu zou kopen zou die dan met koudblok moeten starten elek?
Want hij doet het op fit moment elek als die scooter al gereden heeft dus warm is.

Ze kunnen het blok ook zo mee hebben gegeven, wie weet? Want verkocht is dat blok dan toch al, en dan is het vast een zorg voor de nieuwe eigenaar. 9/10 keer staan de kleppen niet goed als die niet goed meer wilt starten. En als dat het geval is dan loopt die ook niet meer stationair en zal die de hele tijd weer uitvallen of niet willen lopen.

Betreft de kickstarter. Bij een china blok vergt dit best wel echt onderhoud.. En als je dat onderhoud er ook eraan doet, zal je er niet zo snel problemen aan hebben. Raad je aan om de delen te vervangen en te bekijken van de kickstarter.
Overigens is de standaard kickstart pendaal maar een gaar ding.. Heb overigens eentje van het oude model vivacity op mijn kisbee gezet en dat helpt gigantische veel bij het kickstarten.


Veel voorkomende 4takt problemen:

* Kickstartas zit flinke speling op ----> Uit elkaar halen en reviseren. (Er zit een kunstof busje / ring in die na verloop van tijd dunner word en dan de boel niet meer op spanning houd.
* Slechte kwaliteit kickstart pendaal ----> Vervangen voor een van een vivacity van voor 2008.
*Bendix lubberd uit en schiet niet meer terug ------> nooit meer die standaard china exemplaar kopen.. Maar koop er een van RMS voor een kymco. Z14/65.
*Klep speling verloopt of niet goed afgesteld -------> Opnieuw afstellen, dit altijd ook doen als je de cilinderkop en of nokkenas eruit heb gehaald (dat de hevelbrug is los geweest)
* Startmotor gaat ook vaker defect.. ------> vervangen.
 
Ze kunnen het blok ook zo mee hebben gegeven, wie weet? Want verkocht is dat blok dan toch al, en dan is het vast een zorg voor de nieuwe eigenaar. 9/10 keer staan de kleppen niet goed als die niet goed meer wilt starten. En als dat het geval is dan loopt die ook niet meer stationair en zal die de hele tijd weer uitvallen of niet willen lopen.

Betreft de kickstarter. Bij een china blok vergt dit best wel echt onderhoud.. En als je dat onderhoud er ook eraan doet, zal je er niet zo snel problemen aan hebben. Raad je aan om de delen te vervangen en te bekijken van de kickstarter.
Overigens is de standaard kickstart pendaal maar een gaar ding.. Heb overigens eentje van het oude model vivacity op mijn kisbee gezet en dat helpt gigantische veel bij het kickstarten.


Veel voorkomende 4takt problemen:

* Kickstartas zit flinke speling op ----> Uit elkaar halen en reviseren. (Er zit een kunstof busje / ring in die na verloop van tijd dunner word en dan de boel niet meer op spanning houd.
* Slechte kwaliteit kickstart pendaal ----> Vervangen voor een van een vivacity van voor 2008.
*Bendix lubberd uit en schiet niet meer terug ------> nooit meer die standaard china exemplaar kopen.. Maar koop er een van RMS voor een kymco. Z14/65.
*Klep speling verloopt of niet goed afgesteld -------> Opnieuw afstellen, dit altijd ook doen als je de cilinderkop en of nokkenas eruit heb gehaald (dat de hevelbrug is los geweest)
* Startmotor gaat ook vaker defect.. ------> vervangen.

Heb ze gevraagt of ze de kleppen hebbwn gesteld kreeg als antwoord dat had je van te voren moeten doorgeven dus nee zijn niet gesteld hij valt ook vaak uit als je stilstaat met koud blok. Zodra die goed warm is start die snel en valt die niet uit.
Kickstart wat ik zei alles in die scooter is nieuw alleen blok is in onderhoud geweest.
Sinds het nieuwe blok er onder is gegaan doet die moeilijk met starten heel lang kicken dan gaat die aan en dan uit gas vast houden anders is dir weer snel uit.
 
Als me kleppen gesteld zijn, moet die dan gewoon weer normaal kunnen starten ? Alles is nieuw van binnen zelfs de accu en me elek doet het ook pas goed met en warm blok. Met echt goed warm blok is die gewoon weer zichzelf.
 
Back
Top