Na grotere sproeier start niet

Janvh06

New Member
Ik heb net een grote sproeier in mn 4t 70cc Turbho scooter gedaan. Nu 86 voorheen 80 sproeier. Alleen nu start hij niet meer. Heb alles al nagekeken, alles opnieuw in elkaar gezet. Er komt benzine in de carburateur. Heb ik een te grote sproeier of iets anders? Carburateur is 18,5 mm.
Ook probeerde ik de bougie te controleren maar deze draait door, iemand een idee hoe ik deze eruit kan halen?

Ondertussen heb in de originele sproeier erin gezet en nog wil hij niet starten.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb net een grote sproeier in mn 4t 70cc Turbho scooter gedaan. Nu 86 voorheen 80 sproeier. Alleen nu start hij niet meer. Heb alles al nagekeken, alles opnieuw in elkaar gezet. Er komt benzine in de carburateur. Heb ik een te grote sproeier of iets anders? Carburateur is 18,5 mm.
Ook probeerde ik de bougie te controleren maar deze draait door, iemand een idee hoe ik deze eruit kan halen?
een bougie die bij eruit halen doordraait? sorry, maar weet je zeker dat je de juiste maat sleutel hebt/die er goed op zit? (het is wel een heel lange schroefdraad en je kunt, afhankelijk van je sleutel, amper slag maken als ik het goed heb) als het echt zo is heb je daar, ook na demontage, nog een klusje bij..
 
Als ik het zo zie is de hele bovenkant van de bougie afgebroken van de schroefdraad . je hebt nu alleen een huls met schroefdraad erin zitten
, lijkt het , is dat zo ? Dan zou ik met een plat stukje ijzer , of een schroeven draaier (grote) deze heel ligt klem tikken in de huls en deze eruit proberen te draaien . Als hij eruit is wel kijken of de midden elektrode met het porselein nog intact is , en niet op de zuiger ligt , anders zul je de kop moeten demonteren om schade te voorkomen.
Post automatically merged:

Als alles weer oké is en er zit een nieuwe bougie in kun je het andere probleem aanpakken .
 
Als ik het goed begrepen heb, is het porcelein niet afgebroken maar is de schroefdraad dolgedraaid.
Als dat het geval is kan die kop wel de container op.

Sowieso zou ik de kop eraf halen want als het porcelein zover is afgebroken dat je er een ijzer, schroevendraaier, imbus of torkx kan insteken, ligt de centrale elektrode en de scherfjes van het porcelein boven op je zuiger.
Daar wil je niet mee gaan rijden, mocht je de bougie er op die manier uitgedraaid krijgen.

Bovendien als de scooter start met 80 en met 86 niet meer, wil dit gewoon zeggen dat 86 dus te groot is.
Vooral als de scooter weer start als je die 80er sproeier er weer in zit, wil dit zeggen dat je geen fout hebt gemaakt met de montage.

Maar als de schroefdraad van de kop dolgedraaid is heb je een groter probleem dan een eventueel te kleine sproeier, kans is groot dat die 86 sproeier te groot is omdat je wellicht ook compressieverlies hebt langs die vernachelde schroefdraad.
 
Als ik het zo zie is de hele bovenkant van de bougie afgebroken van de schroefdraad . je hebt nu alleen een huls met schroefdraad erin zitten
, lijkt het , is dat zo ? Dan zou ik met een plat stukje ijzer , of een schroeven draaier (grote) deze heel ligt klem tikken in de huls en deze eruit proberen te draaien . Als hij eruit is wel kijken of de midden elektrode met het porselein nog intact is , en niet op de zuiger ligt , anders zul je de kop moeten demonteren om schade te voorkomen.
Post automatically merged:

Als alles weer oké is en er zit een nieuwe bougie in kun je het andere probleem aanpakken .
video is niet van @Janvh06, dat is een reactie van @rank1 hoe je het zou kunnen oplossen (wat volgens mij niet werkt als de bougie dol draait, dan zit de kern er nog in).
 
Bougie vastpakken met een griptang.
Dan draaien en trekkende kracht uitoefenen.
Daarna schroefdraad inspecteren.
Als deze helemaal geraffeld is dan ligt er mogelijk gruis in de cilinder en moet minstens de kop eraf.
Maar die moet er sws af voor reparatie of vervanging als t schroefdraad stuk is.

En idd als de bougie niet vast zit en niet afdicht gaat hij sws niet starten.
 
Als ik het goed begrepen heb, is het porcelein niet afgebroken maar is de schroefdraad dolgedraaid.
Als dat het geval is kan die kop wel de container op.

Sowieso zou ik de kop eraf halen want als het porcelein zover is afgebroken dat je er een ijzer, schroevendraaier, imbus of torkx kan insteken, ligt de centrale elektrode en de scherfjes van het porcelein boven op je zuiger.
Daar wil je niet mee gaan rijden, mocht je de bougie er op die manier uitgedraaid krijgen.

Bovendien als de scooter start met 80 en met 86 niet meer, wil dit gewoon zeggen dat 86 dus te groot is.
Vooral als de scooter weer start als je die 80er sproeier er weer in zit, wil dit zeggen dat je geen fout hebt gemaakt met de montage.

Maar als de schroefdraad van de kop dolgedraaid is heb je een groter probleem dan een eventueel te kleine sproeier, kans is groot dat die 86 sproeier te groot is omdat je wellicht ook compressieverlies hebt langs die vernachelde schroefdraad.
Heb ondertussen een nieuwe bougie erin zitten. Ook zit de originele sproeier 80 erin. Nog steeds start hij niet….
 
Dan zul je dingen moeten uitsluiten , is je vlotterkamer vol met benz , heb je vonk , wordt je bougie nat , valse lucht door montage carb , en ook niet onbelangrijk heb je compressie ?
 
dus je bougie draaide niet dóór?
vaak duurt het wel even voor je vlotterbak op peil is (gaat nogal wat in) als je voor het vacuüm afhankelijk bent van je spruitstuk. beter zuig je zelf even pulserend aan de vacuumslang die je benzinekraan moet openen. als je start zuigt je motor namelijk gelijk alweer veel benzine aan, maar de mengverhouding klopt nog niet. tegen de tijd dat het mengsel uit je carb wel klopt of in de buurt komt, is je bougie nat van de benzine die al aangezogen is, maar nog niet ontstoken, en kan hij het goede mengsel niet meer aansteken...
Heb je je elektrische choke weer netjes aangesloten nadat je de carburateur hebt teruggeplaatst?
 
dus je bougie draaide niet dóór?
vaak duurt het wel even voor je vlotterbak op peil is (gaat nogal wat in) als je voor het vacuüm afhankelijk bent van je spruitstuk. beter zuig je zelf even pulserend aan de vacuumslang die je benzinekraan moet openen. als je start zuigt je motor namelijk gelijk alweer veel benzine aan, maar de mengverhouding klopt nog niet. tegen de tijd dat het mengsel uit je carb wel klopt of in de buurt komt, is je bougie nat van de benzine die al aangezogen is, maar nog niet ontstoken, en kan hij het goede mengsel niet meer aansteken...
Heb je je elektrische choke weer netjes aangesloten nadat je de carburateur hebt teruggeplaatst?
Was idd de elektrische choke die niey hoed zat. Hierna startte hij met de sproeier 80 erin. Vervolgens geprobeerd met sproeier 84 en 86. Toen startte hij niet, nu sproeier 80 erin en start hij weer niet. Deze x is alles wel goed aangesloten voor zover ik weet.
 
Was idd de elektrische choke die niey hoed zat. Hierna startte hij met de sproeier 80 erin. Vervolgens geprobeerd met sproeier 84 en 86. Toen startte hij niet, nu sproeier 80 erin en start hij weer niet. Deze x is alles wel goed aangesloten voor zover ik weet.
hoe zit het nou met die bougie?
en zorg je na montage wel dat vlotterbak VOL zit voor je gaat starten?
(of dat je motor niet meer verzopen is na de te grote sproeier)
 
Last edited:
Hij start nu wel heel moeilijk na 10x proberen start hij maar valt hij uit en uiteindelijk start hij wel. Ook komt er een verschrikkelijke stank uit mn uitlaat. Iemand een idee hoe dit kan? Ook word mn elektrische choke heel warm nacat ik heb gereden, hoort dit?
 
Choke hoort warm te worden , maar niet tegen het smeltpunt . Zou je kunnen testen en op de accu aansluiten , en kijken of de naald uitgaat . Heb je al eens de kleppen gesteld , en de compressie gemeten?
 
Waarom in beginsel eigenlijk de sproeier wijzigen?
Ik krijg de indruk dat er nog wat aan vooraf is gegaan.
Deed de scooter het uberhaupt wel goed voor je de eerste keer aan de sproeier zat.
 
Back
Top