Multidisciplinair project

-spyrock-

Well-Known Member
Ik studeer aan een hogeschool in brussel en zit nu in mijn 1e jaar Industrieel Ingenieur.
We zijn gestart met een Multidisciplinair project wat inhoudt dat we in groep een opstelling moeten maken waarbij we met 10 liter water een lamp laten branden.

Nu was mijn eerste gedacht om aan een soort dynamo (zoals bij een fiets) schoepen te bevestigen die draaien d.m.v. stromend water, en zo stroom op te wekken.
verdere ideën heb ik echter niet..ben namelijk nog niet zo ingenieus in die soort dingen. En elektriciteit is ook al niet men sterkste kant.

Graag nog andere ideën of voorstellen van medeforummers, wat denken jullie ervan?


grtz -spyrock-
 
Advertisement - register to remove this

Zwaartekracht?

Je kan dmv electrolyse ook de waterstof eruit halen, dat opvangen, er een water mee koken dat dmv stoom een turbine aandrijft ;)
 
Ralf said:
Zwaartekracht?

Je kan dmv electrolyse ook de waterstof eruit halen, dat opvangen, er een water mee koken dat dmv stoom een turbine aandrijft ;)

Tja, maar ik neem aan dat electrolyse niet mag, dan heb je al een andere primaire energiebron.
 
Door middel van zwartekracht kan ja, maar dan zal er toch een pomp aan te pas moeten komen om het te laten circuleren. Ik weet niet of dat mag :P
 
bijv een andere turbine die wordt aangedreven door vallend water? ;)

Ik denk dat de algemene manier wel duidelijk is, er zijn niet vreselijk veel opties. De efficientie ervan gaat het om.
 
Hoe ik het water constant laat stromen weet ik nog niet, is één van de vele dingen waar ik nog over moet nadenken.

Turbine bouwen is nog net iets te moeilijk voor mij denk ik :-)
 
Hoelang moet het lampje branden?

Als je een schoepenradje dat door vallend water in beweging wordt gebracht op een dynamo zet dan brandt je lampje toch wel 15 seconde ofzo:)
 
-spyrock- said:
Hoe ik het water constant laat stromen weet ik nog niet, is één van de vele dingen waar ik nog over moet nadenken.

Turbine bouwen is nog net iets te moeilijk voor mij denk ik :-)


Een simpele electromotor bouwen stelt geen fok voor...


Hoelang en hoe hard je lampje brand is net de uitdaging, dat is de efficientie..
 
Hoelang het lampje moet branden stond niet in de opgave.
Volgens mij (ben niet zeker) moet het constant kunnen blijven branden, anders zou er niet veel denkwerk aan zijn voor zoveel mensen.

Er moet dus constante aandrijving zijn, ik dacht ook al aan een soort pomp.

Diffusiepomp of rotatiepomp misschien??
 
Je combineerd alle ideen die hier nu staan:p

Je laat water vallen, dynamo aangedreven, stroom om waterstof te krijgen uit water, je kookt water en dan met de stoom turbine aangedreven en dan vang je de stoom weer op en zorgt dat het koelt en je heb bovenaan weer water. Moest het realizeer baar zijn?:P
 
Als je gewoon water op een rad aan een turbine laat vallen, draait het toch ook rond? Je moet het alleen controleren dmv een buisje, nergens geen pompen voor nodig.
 
Er zijn verschillende vormen van huiswerk. We werden op een moment doodgegooit met van die kleine marktonderzoekjes, polletjes en wiskunde formuletjes. Dit valt vind ik redelijk in de spirit van het forum.

En ik vind het zelf wel een leuk onderwerp :P
 
Je hebt niet volledig ongelijk crazybond, maar ik wou ook alleen ideën horen die ik verder eventueel wil uitwerken en dingen delen.

Het is ook mijn bedoeling om dingen bij te leren want ik vind het wel interessant en ik vind het spijtig dat ik er niet zoveel van weet.
 
Back
Top