Motorstoring e-sourini na 7km (schokkend tot stilstand)

Zebaz

New Member
Ik heb een esourini uit 2019 met een 3KW znen motor die sinds kort kuren vertoond.
Na ongeveer 7km gereden te hebben begint de motor te schokken, en stopt vervolgens met werken.
Wanneer dit gebeurt zie ik op het display kort het parkeersymbool branden, dan weer in de versnelling te gaan om tenslotte het motor-indicatielampje te zien branden (het volgende icoon):

mlight.jpeg


Nadat ik de scooter een aantal uur laat staan doet de motor het weer prima, tot ik weer een kilometer of 7 ermee heb gereden en de problemen weer optreden.
Het klinkt voor mij alsof de motor uit fase raakt door overbelasting oid.

De scooter heeft ongeveer 6000km op de teller.
Hieronder een foto van de motor en de motorcontroller:
motorzn.jpeg
motorcontrollerzn.jpeg



Is er ergens meer documentatie te vinden over deze znen motor of scooter in het algemeen (montagehandleiding, service manual)?
Hebben jullie enig idee waar ik naar zou kunnen kijken?
Zou het vervangen met een Bosch 2KW motor dit op kunnen lossen?

Kortom: wie weet er meer van deze Chinese scooters en zou mij in de goede richting kunnen wijzen? Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Zal ik doen, als het weer optreedt zal ik de drie fasekabels eens controleren op de stroom die erdoorheen gaat. Mogelijk de kabelboom nalopen en/of vervangen.

Ik zat ook te denken als uiterste optie om de motorcontroller en/of de motor te vervangen. De motor controller op deze esourini is een Zheng ZWK072040, maar dat lijkt zo op het oog een whitelabel te zijn van een Lingbo LBMC72122/HK5AE die dan maximaal voor 1500 watt geschikt zou zijn? Als dat het geval is, is de huidige controller wel zwaar ondergedimensioneerd.
Ik ga in elk geval verder met m'n zoektocht. Dank voor de tip.
 
ik heb dezelfde type scooter (met zelfde motor+controller) en onderhou m ook zelf.
wil wel helpen, maar heb daarvoor wel meer info nodig:

- hoe lang heb je de scooter in bezit? (nieuw gekocht of tweedehands)
- wat is er zoal aan de scooter gedaan vóórdat de problemen begonnen?
- doen de snelheidsmeter/kilometer teller het nog oals het moet??
- hoe warm is de motor als ie ermee ophoud? (handwarm = oke, flink heet niet)
- wat heb je (eventueel) zelf aan de scooter gedaan?

zo op je verhaal te oordelen is er niet echt een goede diagnose.
ik verdenk de controllerkabeljes richting je motor (dus niet die dikke kabels uit de controller richting je motor)
maar afgaand op je verhaal lijkt warmte de issue te vormen middels kabels, zoals super8 zei, of de controller zelf (koellichaam zit ie mee vastgeschroefd, hoe warm is die?)

je motor zal niet snel last hebben van overbelasting o.i.d. want die presteert onder de maat.
de scooter is begrensd via de controller (die speciaal door zongneng voor de EU versie van deze VPA scooter gemaakt is) en welke dus ´op zn max´ werkt als je de begrenzing laat zitten...
als je de bosch motor erin wilt zetten, heb je ook de bijbehorende controller én achterbrug nodig.
bovendien (dit weet ik ook niet) is het maar zien of die achterbrug in je frame past...
 
Last edited:
Dank voor je uitgebreide reactie!
  • Tweedehands gekocht ongeveer een half jaar geleden
  • Snelheidsmeter/kilometer teller valt soms heel even uit tijdens het rijden en laat "188" in beeld zien
  • Motor is handwarm wanneer deze ophoudt, heatsink van controller heb ik niet gecontroleerd op dat moment
  • Ik heb een maand geleden de kappen verwijderd van de scooter en roestplekken op het frame weggeschuurd en opnieuw gespoten
Ik heb vandaag de motorcontroller verwijderd. En daarbij de 30-pin connector losgehaald.
Het viel mij gelijk op dat de pin 9 (wheel sensor output) en een pin gerelateerd aan de acceleratie niet goed contact maakte (zat diep weggedrukt in de connector).

Ik heb deze pins netjes teruggeduwd en ga dit alles straks weer met hot glue vastlijmen.

De controller betreft een LBMC-HK2A-V1.1 die verder niet met de software van Lingo uit te lezen valt (Europese versie zonder UART).

Dank voor al je informatie! Het is niet makkelijk om aan info te komen over dit type scooters.
 
Last edited:
Dank voor je uitgebreide reactie!
  • Tweedehands gekocht ongeveer een half jaar geleden
  • Snelheidsmeter/kilometer teller valt soms heel even uit tijdens het rijden en laat "188" in beeld zien
  • Motor is handwarm wanneer deze ophoudt, heatsink van controller heb ik niet gecontroleerd op dat moment
  • Ik heb een maand geleden de kappen verwijderd van de scooter en roestplekken op het frame weggeschuurd en opnieuw gespoten
Ik heb vandaag de motorcontroller verwijderd. En daarbij de 30-pin connector losgehaald.
Het viel mij gelijk op dat de pin 9 (wheel sensor output) en een pin gerelateerd aan de acceleratie niet goed contact maakte (zat diep weggedrukt in de connector).

Ik heb deze pins netjes teruggeduwd en ga dit alles straks weer met hot glue vastlijmen.

De controller betreft een LBMC-HK2A-V1.1 die verder niet met de software van Lingo uit te lezen valt (Europese versie zonder UART).

Dank voor al je informatie! Het is niet makkelijk om aan info te komen over dit type scooters.
oke, om op je punten terug te komen:

- tweedehands, dus het ding heeft al wat meegemaakt met een vorige eigenaar... hoeveel km is er mee afgelegd sinds je m gekocht hebt?
- 188 is een foutcode van je controller, en afgaand op wat je beschrijft heb je een issue met je bedrading/stekkertjes tussen de controller en de sensor in de motor.
- met je motor is zo te lezen niks aan de hand :)
- verstandig, want zeker de achterbrug e.d. en de linker remhendel zijn i.t.t. die voor de brandstof versie, schaars.

persoonlijk ben ik geen fan van hot glue, en vervang ik liever de stekker voor een nieuw (onbeschadigd) exemplaar.
maar als hot glue voor jou t beste werkt; go for it.
waar code 188 exact voor staat weet ik eerlijk gezegd niet, maar wel dat je controller geen input meer krijgt van de sensor in je motor.
hierdoor kan ie m dus ook niet aansturen, en valt ie uit of gaat haperen.
via dezelfde sensor berekent ie ook de snelheid en afstand voor de teller, dus die functies vallen dan ook uit.
afgaand op wat je schrijft heb je t probleem wel gevonden met die stekker, en ben ik benieuwd of ie t na de hot glue behandeling weer feiloos doet.

dat je de controller niet kunt uitlezen met Lingo is logisch: de buitenkant van je controller lijkt er misschien op (chinezen klonen veel) maar de software e.d. binnen in, is van zong-neng makelij endus niet compatible met lingo.
 
Ik heb de eerste kilometertjes alweer afgelegd met de scooter, en het probleem lijkt vooralsnog niet meer op te treden.
De eerste langere rit moet ik nog gaan maken dus dat wordt nog spannend
Dank voor de advies en informatie in elk geval tot dusver! M'n vriendin rijdt er veel op en die voelt zich weer wat gerustgesteld bij het feit dat de motor niet de oorzaak lijkt te zijn.

Hot glue is wel een klein beetje in de categorie beunhaas ja, heb alleen niet zo snel een nieuwe connector voorhanden. Wel Bosch super lijm gebruikt met een wat hogere smelttemperatuur.
De connector was eerder ook al gevuld met lijm die ik er eerst uit heb moeten peuteren, dus het is wel helemaal in lijn met de constructiekwaliteitsnormen van deze scooters :sweatsmile:.

Goed om te weten dat er een sourini expert op dit forum zit!
 
Hallo, graag haak ik even in hier.
Ik ben in het bezit gekomen van een e-sourini 45km. via OVI zou het gaan om een 3KW model. Het achterwiel was vastgelopen. Ik heb nieuwe lagers gemonteerd en de motor liep weer prima. Na doorverkoop en 500 probleemloze kilometers, liep ineens de achterrem aan waardoor de motor of controller in storing ging met (M) icoon op display en spontane uitval. Ik dacht dit te hebben verholpen, maar rem liep weer aan en de blonde muts reed er gewoon mee door. Nu is toch de boel stuk. Helaas doet de controller niks meer en op display staat nu een rode accu.

Scooter is bij La Souris Almere geweest waar ze diagnosticeerde dat de motor stuk was want de motor loopt zwaar als je met de hand rond draait. Ik heb de scooter daar opgehaald en thuis de rem gedemonteerd, motor loopt soepel....
Ik heb een 3KW Chinese blok controller (JRAHK) gekoppeld en de motor is prima. Maar uiteraard dan geen display.
Ik wil nu dus de controller vervangen. Ik heb de controller opengeschroefd en zie dat het gaat om een Lingbo LBMC-HK2-V1.1
Ik vermoed dat dit wel de originele controller is die er bij hoort maar 12 Mosfets vind ik erg mager voor een 3KW motor. Op de sticker staat ZNEN 72V 10C205 QS + P het zou gaan om 40A (daarmee kom ik krap aan 2800W)
Nu heb ik op AlieExpress denk ik de juiste controller gevonden, de LBMC72152 / LBMC72122S serie. Met USB ! Zelfde kast, ook 30 pin connector. ook 12 Mosfets..... Echter daar zie ik twee dingen: 1 de max stroom is hoger (45 - 60A) maar het aanbevolen motor vermogen is belabberd laag: 800W tot 1500W. Kan natuurlijk zijn dat de verkoper zich wil indekken tegen overbelasting schade.

Heeft iemand ervaring met deze vervangende controllers? Ik ben namelijk benieuwd of het display dan weer werkt en of de controller het volhoudt op een 3KW motor.
 
Helaas doet de controller niks meer en op display staat nu een rode accu.
hoe ziet de display eruit?
bij het oudere model is de rode accu normaal (erboven word in wit het accu percentage gegeven).
Scooter is bij La Souris Almere geweest waar ze diagnosticeerde dat de motor stuk was want de motor loopt zwaar als je met de hand rond draait. Ik heb de scooter daar opgehaald en thuis de rem gedemonteerd, motor loopt soepel....
??? tuurlijk loopt de motor soepel, maar met weerstand. (magneten)
wat is zwaar als je met de hand ronddraaid? hoor je dan ook dat ie vanbinnen aanloopt?
Ik heb een 3KW Chinese blok controller (JRAHK) gekoppeld en de motor is prima. Maar uiteraard dan geen display.
Ik wil nu dus de controller vervangen. Ik heb de controller opengeschroefd en zie dat het gaat om een Lingbo LBMC-HK2-V1.1
Ik vermoed dat dit wel de originele controller is die er bij hoort maar 12 Mosfets vind ik erg mager voor een 3KW motor. Op de sticker staat ZNEN 72V 10C205 QS + P het zou gaan om 40A (daarmee kom ik krap aan 2800W)
de znen controller type heb ik nog niet eerder gezien bij deze scooters.
maar hoe kom je op Lingbo?
chinezen clonen veel, en iemand hier heeft al eens geprobeerd om met Lingbo software een znen controller te programeren, maar dit is niet mogelijk vanwege de firmware.
Nu heb ik op AlieExpress denk ik de juiste controller gevonden, de LBMC72152 / LBMC72122S serie. Met USB ! Zelfde kast, ook 30 pin connector. ook 12 Mosfets..... Echter daar zie ik twee dingen: 1 de max stroom is hoger (45 - 60A) maar het aanbevolen motor vermogen is belabberd laag: 800W tot 1500W. Kan natuurlijk zijn dat de verkoper zich wil indekken tegen overbelasting schade.

Heeft iemand ervaring met deze vervangende controllers? Ik ben namelijk benieuwd of het display dan weer werkt en of de controller het volhoudt op een 3KW motor.
heb niet zo veel ervaring met Lingbo (en heb tot dusver ook nog geen andere controller nodig gehad).
voordeel is wel dat als de hardware specs van de door jou te kiezen lingbo identiek zijn aan de znen, je in theorie alleen de software instellingen van de znen hoeft te kopieeren.
de ´juiste controller´ is zo te lezen een andere dan de eerder door jou beschreven LBMC-HK2-V1.1
in china rijden legio scooters rond met even zoveel verschillende set-up's, dus zomaar een andere controller eraan hangen is niet zonder risico.
als je op safe wilt spelen is het aan te raden om een identieke znen controller terug te plaatsen.(la Souris verkoopt m als ik goed heb)
maar als wil je experimenteren, kun je het proberen...
 
Last edited:
WhatsApp Image 2023-01-28 at 17.31.47.jpgWhatsApp Image 2023-01-28 at 17.30.15.jpgWhatsApp Image 2023-01-28 at 17.29.49.jpg
Post automatically merged:

nog net voor sluitingstijd nog contact gehad met La Souris. De controller kost 200 euro voor een opgevoerde 25 KM variant of 250 euro voor een 45 KM variant. Ze hebben ze echter niet op voorraad.
 
dat rode accutje op je scherm is normaal.
oke, nu heb ik ook weer wat geleerd: het is dus idd een lingbo.
nu ben ik nieuwsgierig of deze i.t.t. de znen-72V-10c-JYX die ik in mijn scooter heb, wél uit te lezen is met lingbo software.
als je dat lukt kun je een lingbo met identieke specs of betere ervoor terugplaatsen, en de afstelling kopieren.
 
Ook contact gehad met de AlieExpress verkoper. Die gaf aan dat de controller en motor het zullen doen, maar dat het display waarschijnlijk niet zal communiceren met de controller. Verder zag ik dat mijn controller geen IC heeft voor de nodig programmeer functie. Zie hiervoor de twee foto's bij https://www.elektroroller-forum.de/viewtopic.php?t=6675&start=20 Iemand heeft zelfs dat IC los gekocht en erop gesoldeerd maar dat werkte (nog) niet.
Deze controllers zitten in erg veel China scooters zag ik. Ook in bijvoorbeeld NIU en Super Soco.
Mijn theorie is dat Import EU scooters voorzien zijn van een eenmalig in de fabriek geprogrammeerde controller zodat de snor en brom snelheid vast ligt. Er zijn wel tweeks om van snor naar brom om te schakelen. Ik ken ze niet. Als iemand ze wel kent; post ze graag hieronder.;)
 
Klopt, maar dan wel deze https://www.retroscooteronderdelen.nl/nl/lingbo-lbmc-72122-controller-45-kmh-60v-40a.html want ik heb al een gele plaat achterop. Daarbij is de kans overigens dus vrij klein dat het display goed zal werken aangezien er niks bekend is over protocollen specifiek afgestemd door/voor La Souris. Ik moet dan echt op zoek naar de PinOut van de 30 pins connector. Wat er nu is aangesloten door/voor Souris en wat er van te vinden is op het grote boze www.
 
Last edited:
dat rode accutje op je scherm is normaal.
oke, nu heb ik ook weer wat geleerd: het is dus idd een lingbo.
nu ben ik nieuwsgierig of deze i.t.t. de znen-72V-10c-JYX die ik in mijn scooter heb, wél uit te lezen is met lingbo software.
als je dat lukt kun je een lingbo met identieke specs of betere ervoor terugplaatsen, en de afstelling kopieren.
De znen controller is helaas niet uit te lezen met lingbo software.
De controllers van lingbo met type LBMC72152 / LBMC72122S zijn niet de zelfde als die je in scooter hebt. De controllers zijn wel van lingbo maar zijn anders gebouwd voor Znen, daarnaast zit er ook nog verschil in componenten die gebruikt zijn afhankelijk of de controller gebruikt gaat worden in een lithium scooter of een scooter met lood accu's.
 
De znen controller is helaas niet uit te lezen met lingbo software.
De controllers van lingbo met type LBMC72152 / LBMC72122S zijn niet de zelfde als die je in scooter hebt. De controllers zijn wel van lingbo maar zijn anders gebouwd voor Znen, daarnaast zit er ook nog verschil in componenten die gebruikt zijn afhankelijk of de controller gebruikt gaat worden in een lithium scooter of een scooter met lood accu's.
dit klopt, maar nadat ik net ontdekt heb dat de znen-72V-10c-JYX in feite een Lingbo LBMC072122HK2A is en ik daarvan de handleiding gevonden heb, wil ik in de loop van de tijd toch wel gaan proberen om m aan mn laptop te hangen.

eerste probleem is de software, aangezien ik de ZNEN versie nodig heb.
(of deze net als de lingbo software uitsluitend voor windows geschreven is weet ik niet.)
tweede is dat ik zelf een stekker zal moeten maken om m te kunnen aankoppelen via de 30-pin connector.

voor t opvoeren heeft geen nut, want deze controller spuugt maar 1200 watt uit.
maar enkele functies (bijv. verschillende rij modi, en re-gen.braking) zijn uitgeschakeld terwijl ze er wel op zitten....
 
Last edited:
Hallo, graag haak ik even in hier.
Ik ben in het bezit gekomen van een e-sourini 45km. via OVI zou het gaan om een 3KW model. Het achterwiel was vastgelopen. Ik heb nieuwe lagers gemonteerd en de motor liep weer prima. Na doorverkoop en 500 probleemloze kilometers, liep ineens de achterrem aan waardoor de motor of controller in storing ging met (M) icoon op display en spontane uitval. Ik dacht dit te hebben verholpen, maar rem liep weer aan en de blonde muts reed er gewoon mee door. Nu is toch de boel stuk. Helaas doet de controller niks meer en op display staat nu een rode accu.

Scooter is bij La Souris Almere geweest waar ze diagnosticeerde dat de motor stuk was want de motor loopt zwaar als je met de hand rond draait. Ik heb de scooter daar opgehaald en thuis de rem gedemonteerd, motor loopt soepel....
Ik heb een 3KW Chinese blok controller (JRAHK) gekoppeld en de motor is prima. Maar uiteraard dan geen display.
Ik wil nu dus de controller vervangen. Ik heb de controller opengeschroefd en zie dat het gaat om een Lingbo LBMC-HK2-V1.1
Ik vermoed dat dit wel de originele controller is die er bij hoort maar 12 Mosfets vind ik erg mager voor een 3KW motor. Op de sticker staat ZNEN 72V 10C205 QS + P het zou gaan om 40A (daarmee kom ik krap aan 2800W)
Nu heb ik op AlieExpress denk ik de juiste controller gevonden, de LBMC72152 / LBMC72122S serie. Met USB ! Zelfde kast, ook 30 pin connector. ook 12 Mosfets..... Echter daar zie ik twee dingen: 1 de max stroom is hoger (45 - 60A) maar het aanbevolen motor vermogen is belabberd laag: 800W tot 1500W. Kan natuurlijk zijn dat de verkoper zich wil indekken tegen overbelasting schade.

Heeft iemand ervaring met deze vervangende controllers? Ik ben namelijk benieuwd of het display dan weer werkt en of de controller het volhoudt op een 3KW motor.
Goedemiddag Heren, ik heb ook een e-sourini met een Zhen 3000watt motor op blauw kenteken. Nu rijd ik enkel en alleen op eigen terrein en landweggetjes en heb ik gelezen dat je een soortelijke controller op een NIU scooter onbeperkte km/puur kunt laten rijden door de roze stekkers met elkaar te verbinden. Iemand enig idee hoe je dat kunt doen die van mij? Ik heb in iedergeval geen losse roze stekkers
 
voor zover ik weet zitten er die ook niet bij een lingbo (die stel je softwarematig in).

maare: als je m wilt omkeuren naar brom ofzo, kan je dat toch ook laten doen bij de scooterzaak?
aan snortuning doen we hier zoiezo niet...
 
Back
Top