Motorscooter rijden zonder motorrijbewijs

Fiko

Monteur mechatronica
Hallo,

Stel je rijdt rond op een motorscooter en wordt aangehouden maar bent niet in bezit van een motorrijbewijs. Heeft dit gevolgen voor je autorijbewijs of krijg je alleen een boete omdat je zonder motorrijbewijs rijdt?

Bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Kan goed zijn dat je EMG krijgt en dan mag je ook niet autorijden. Reken op 1200 eu minimaal. Daarbij rijd je onverzekerd wat gewoon dom is.
 
Niet dat ik het ga doen. Was er alleen nieuwsgierig na.

Kan helaas geen rijschool in de buurt vinden die motorlessen aanbiedt voor motorscooters of motors met automaat.

Ik had ook gelezen dat ze al een tijdje bezig zijn met een wetsvoorstel om lichte motorfietsen tot 125cc toe te laten met autorijbewijs B.

Is hier nog een update van?
 
Ik had ook gelezen dat ze al een tijdje bezig zijn met een wetsvoorstel om lichte motorfietsen tot 125cc toe te laten met autorijbewijs B.
Hopelijk valt hier dan snel een beslissing over, als het zover is laat me dit dan even weten?
Sinds meer dan 20 jaren mag je in Belgie al een 125cc met een beperkt vermogen ( dacht <10 PK) rijden met een B-rijbewijs.
Voorwaarde is we dat je dit B-rijbewijs minimaal 2 jaren in bezit hebt.

Mijn schoonzoon heeft mijn Kymco Like 125cc geërfd, maar hij mag er niet mee naar z'n werk in Nederland rijden.

Dit omdat in Nederland het niet is toegestaan om een 125cc-tje te besturen met een B-rijbewijs.
Hij was aan het overwegen om z'n A1-rijbewijs te halen, maar het legaliseren in Nederland zou nog beter zijn.
 
Hopelijk valt hier dan snel een beslissing over, als het zover is laat me dit dan even weten?
Sinds meer dan 20 jaren mag je in Belgie al een 125cc met een beperkt vermogen ( dacht <10 PK) rijden met een B-rijbewijs.
Voorwaarde is we dat je dit B-rijbewijs minimaal 2 jaren in bezit hebt.

Mijn schoonzoon heeft mijn Kymco Like 125cc geërfd, maar hij mag er niet mee naar z'n werk in Nederland rijden.

Dit omdat in Nederland het niet is toegestaan om een 125cc-tje te besturen met een B-rijbewijs.
Hij was aan het overwegen om z'n A1-rijbewijs te halen, maar het legaliseren in Nederland zou nog beter zijn.

In België is het inderdaad toegestaan en ook in andere EU landen dacht ik.

Ja ik weet het zelf ook niet daarom vroeg ik of iemand misschien ons een update kon geven daarover...
Post automatically merged:

Wat weerhoud je om schakel te leren en daarna automaat te gaan rijden ?

Ik ben niet van plan om ooit schakel te gaan rijden dus vind de extra lessen etc. dan overbodig. Alleen als er echt niks aangeboden wordt dan moet ik wel de normale motorlessen nemen.
 
Ik ben niet van plan om ooit schakel te gaan rijden dus vind de extra lessen etc. dan overbodig.
Op zich snap ik je redenatie.
Maar... motorrijlessen zijn gewoon motorrijlessen.
Er zit toch geen korting op de lessen met een automaat ?
Sterker nog: wanneer men lest en afrijdt met een automaat, dan is het rijbewijs alleen geldig om automaat te rijden.
Wanneer met lest en afrijdt met schakel, dan is het rijbewijs geldig voor zowel schakel als automaat.
 
Niet dat ik het ga doen. Was er alleen nieuwsgierig na.

Kan helaas geen rijschool in de buurt vinden die motorlessen aanbiedt voor motorscooters of motors met automaat.

Ik had ook gelezen dat ze al een tijdje bezig zijn met een wetsvoorstel om lichte motorfietsen tot 125cc toe te laten met autorijbewijs B.

Is hier nog een update van?
Je hebt ook 3 wielers die je met een B rijbewijs mag besturen..


Peugeot Metropolis 400i

 
Niet dat ik het ga doen. Was er alleen nieuwsgierig na.

Kan helaas geen rijschool in de buurt vinden die motorlessen aanbiedt voor motorscooters of motors met automaat.

Ik had ook gelezen dat ze al een tijdje bezig zijn met een wetsvoorstel om lichte motorfietsen tot 125cc toe te laten met autorijbewijs B.

Is hier nog een update van?
Een rijschool vragen of je op je eigen motorscooter bij hun zou kunnen lessen is dat geen optie? Zou toch geen probleem moeten zijn lijkt me als deze gewoon in orde is
 
Een rijschool vragen of je op je eigen motorscooter bij hun zou kunnen lessen is dat geen optie? Zou toch geen probleem moeten zijn lijkt me als deze gewoon in orde is
Persoonlijk heb ik nog nooit gehoord dat er gebruik mag worden gemaakt van een eigen motor tijdens het lessen.
Als er iets gebeurd tijdens het lessen, dan is de rijschoolhouder aansprakelijk.
Bij mijn weten is een rijschool alleen verzekerd voor hun voertuigen.
Een eigen motor valt dus, volgens mij, buiten de verzekering van de rijschool.
Maar... het kan natuurlijk zijn dat er rijscholen zijn die ook verzekerd zijn voor voertuigen van derden.
Is inderdaad de moeite van het informeren waard.
 
Het is in Nederland, of op Nederlands grondgebied mogelijk om met een rijbewijs B op een motorscooter te rijden.
Het kan dus wel degelijk, mits je jouw rijbewijs B hebt behaald vòòr 19 januari 2013. Anders heb je simpelweg een motorrijbewijs A nodig. (jaren geleden is het aantal cc/pk ook aangepast, hooguit 125 cc voor wat betreft een driewieler zoals Piaggio is nog steeds legaal met een rijbewijs B) Het legaliseren in Nederland kan men rustig vergeten...., komt door Brussel met hun achterlijke toepassing op het Europees gebeuren. Men kan dus ook niet zomaar op het Europees recht terugvallen, aangezien de aangesloten landen zelf uitmaken wat binnen de landgrenzen van toepassing is, wat in de Ned. wetgeving duidelijk wordt beschreven wat wel, en niet mag.

Om het wat duidelijker te maken, jij mag met een motorscooter (rijbewijs B) wel naar België rijden en ook weer terug.
Maar een Belg (wat Sparky ook al aangeeft), mag dit dus niet!
Als deze wordt aangehouden kan hij rekenen op een flinke prent, en kan hij zijn weg verder te voet volgen!
Heb het zelf al meegemaakt met kennissen uit Belgie die we met de aanhanger terug over de grens moesten brengen omdat ze hier niet meer mochten rijden. Nogal absurd dus, en dat in 2021!

Kan men trouwens ook zo opzoeken bij de RDW, wat wel en niet mogelijk is!

Vroeger was het nog wel mogelijk om een L-plaat onder de eigen motor of auto te hangen.
Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk in Nederland, in België, Engeland en in Scandinavie is dit nog wel gangbaar, maar ook hier neemt het idee van een zgn. voorlopig rijbewijs af i.v.m. technische verzekeringskwesties die steeds duurder en complexer worden.
 
Last edited:
Het is in Nederland, of op Nederlands grondgebied mogelijk om met een rijbewijs B op een motorscooter te rijden.
Het kan dus wel degelijk, mits je jouw rijbewijs B hebt behaald vòòr 19 januari 2013. Anders heb je simpelweg een motorrijbewijs A nodig. (jaren geleden is het aantal cc/pk ook aangepast, hooguit 125 cc voor wat betreft een driewieler zoals Piaggio is nog steeds legaal met een rijbewijs B) Het legaliseren in Nederland kan men rustig vergeten...., komt door Brussel met hun achterlijke toepassing op het Europees gebeuren.

Kan men trouwens ook zo opzoeken bij de RDW, wat wel en niet mogelijk is!

Vroeger was het nog wel mogelijk om een L plaat onder de eigen motor of auto te hangen.
Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk in Nederland, Engeland en in Scandinavie is dit nog wel gangbaar, maar ook hier neemt het idee van een voorlopig rijbewijs af i.v.m. technische verzekeringskwesties die steeds duurder en complexer worden.
Klopt:
 
Het is in Nederland, of op Nederlands grondgebied mogelijk om met een rijbewijs B op een motorscooter te rijden.
Het kan dus wel degelijk, mits je jouw rijbewijs B hebt behaald vòòr 19 januari 2013. Anders heb je simpelweg een motorrijbewijs A nodig. (jaren geleden is het aantal cc/pk ook aangepast, hooguit 125 cc voor wat betreft een driewieler zoals Piaggio is nog steeds legaal met een rijbewijs B) Het legaliseren in Nederland kan men rustig vergeten...., komt door Brussel met hun achterlijke toepassing op het Europees gebeuren. Men kan dus ook niet zomaar op het Europees recht terugvallen, aangezien de aangesloten landen zelf uitmaken wat binnen de landgrenzen van toepassing is, wat in de Ned. wetgeving duidelijk wordt beschreven wat wel, en niet mag.

Om het wat duidelijker te maken, jij mag met een motorscooter (rijbewijs B) wel naar België rijden en ook weer terug.
Maar een Belg (wat Sparky ook al aangeeft), mag dit dus niet!
Als deze wordt aangehouden kan hij rekenen op een flinke prent, en kan hij zijn weg verder te voet volgen!
Heb het zelf al meegemaakt met kennissen uit Belgie die we met de aanhanger terug over de grens moesten brengen omdat ze hier niet meer mochten rijden. Nogal absurd dus, en dat in 2021!

Kan men trouwens ook zo opzoeken bij de RDW, wat wel en niet mogelijk is!

Vroeger was het nog wel mogelijk om een L-plaat onder de eigen motor of auto te hangen.
Tegenwoordig is dit niet meer mogelijk in Nederland, Engeland en in Scandinavie is dit nog wel gangbaar, maar ook hier neemt het idee van een zgn. voorlopig rijbewijs af i.v.m. technische verzekeringskwesties die steeds duurder en complexer worden.

Ja maar geldt alleen voor 3 wielers he.
 
Ik ben een petitie gestart voor A1 in B:


Het nadeel ia dat er nog maar weinig mensen de petitie tekenen helaas.
 
Ik betwijfel ook wel of het heel slim is. Want de meeste mensen die hun B rijbewijs gaan gebruiken voor a1 zijn waarschijnlijk wel capabel. Maar er zijn zelfs mensen waarvoor een brommer te moeilijk is. Dus om die op een A1 te laten rijden is misschien niet heel handig.

Maar als je bijv alleen je avd hoeft te halen en geen avb en theorie dan ben ik wel voor.
 
En 3 wielers zijn geen motorfietsen.

Dat klopt, valt onder de categorie motorscooter.

Hallo,

Stel je rijdt rond op een motorscooter en wordt aangehouden maar bent niet in bezit van een motorrijbewijs. Heeft dit gevolgen voor je autorijbewijs of krijg je alleen een boete omdat je zonder motorrijbewijs rijdt?

Bedankt.

En dat was toch voor een groot gedeelte de/je vraag!?
Op een motorfiets en-of scooter met 2 wielen is, en was dit vroeger in Ned. ook al niet toegestaan.
(tenzij men een voorlopig rijbewijs had) Boete en gevolgen zijn sowieso makkelijk op te zoeken!

Ik ben een petitie gestart voor A1 in B:

Het nadeel ia dat er nog maar weinig mensen de petitie tekenen helaas.

Mooi initiatief, maar je bent niet de enige die dit geprobeerd heeft.
Wil je uiteraard niet ontmoedigen, maar zolang Brussel het e.e.a. niet aanpast kun je het rustig vergeten...
Allen die jouw voorgingen hebben allemaal uiteindelijk nul op het rekest gekregen!

Beetje extra info, zie:



 
Last edited:
Back
Top