Motorscooter kopen in het buitenland

MarkVespa

New Member
Ik wil binnenkort een Vespa GTS 125, 250 of 300 (A1 of A2) kopen. Het aanbod in Nederland is zeer beperkt en wat er wel te koop is daardoor erg duur, maar in het buitenland komen deze scooters vaker voor.

Nu zie ik op marktplaats dat er veel scooters een Belgisch of Duits kenteken hebben. Ik ken 2ehands.be, maar is er ook een "Duitse" marktplaats? Of heeft iemand tips waar te zoeken in het buitenland?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

ebay kleinanzeige

let wel goed op dat je de juiste papieren bij de motor krijgt in duitsland anders krijg je hem niet ingevoerd. En ivm andere rijbewijsklasse hebben ze daar ook motoren met soms minder vermogen dan in nederland, ik weet niet of dit op de vespa ook van toepassing is.
 
ebay kleinanzeige

let wel goed op dat je de juiste papieren bij de motor krijgt in duitsland anders krijg je hem niet ingevoerd. En ivm andere rijbewijsklasse hebben ze daar ook motoren met soms minder vermogen dan in nederland, ik weet niet of dit op de vespa ook van toepassing is.
motorfietsklassen zijn exact gelijk. volgens mij zelfs Europees gelijk.
voor snorfietsen (Mofa) hoef je daar alleen maar theorie te halen!
 
ebay kleinanzeige

let wel goed op dat je de juiste papieren bij de motor krijgt in duitsland anders krijg je hem niet ingevoerd. En ivm andere rijbewijsklasse hebben ze daar ook motoren met soms minder vermogen dan in nederland, ik weet niet of dit op de vespa ook van toepassing is.
Bedankt voor je nuttige reactie! Zijn er ergens voorbeelden van de juiste documenten die je moet ontvangen en moet hebben voor het invoeren?
 
het verschilt een beetje in hoe en wat. Meestal als je op het kentkenbewijs - Ohne ZF- ziet staan zit het vaak wel goed. Staat dat er niet dan heb je meer papieren nodig.

En let even op dat het chassisnummer ook klopt, leesbaar is en van dezelfde lettertype bestaat. Hebben laatst gehad dat er een typfout gemaakt was op een engels exportdocument omdat een nummer slecht leesbaar was. Dat was een heel gedoe om uiteindelijk goed te krijgen. maar goed, als je daar de wegen voor kent lukt dat ook. Er zit nu kenteken op die motor.
 
Wanneer ik mijn Belgisch Vespa GTS300 Classica zou verkopen moet ik het volgende aan de koper overhandigen:

  1. Scooter. ;)
  2. Gelijkvormigheidsattest of te wel COC-certificaat. (= Certificate Of Conformity, is een officieel fabrieksdocument voor Europese voertuigen die zijn geproduceerd na 1996.)
  3. Inschrijvingsbewijs (= Kentekenbewijs
  4. Factuur met daarop de gegevens van de verkoper en koper inclusief het nummer van hun identiteitskaart. Daarnaast staan er ook de gegevens van de motorfiets in vermeld (Merk, type, bouwjaar, kilometerstand, framenummer etc.) De staat van het voertuig vaak is dit de vermelding van “Het voertuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Deze staat is door de koper gekend en goedgekeurd” met de datum en de handtekeningen van beide partijen voor akkoord.
Voor het invoeren naar Nederland bekijk de onderstaande link en volg de snelkoppelingen op deze pagina.

 
Moet je in belgie ook die km-verklaring er niet verplicht bij doen? Of is dat alleen voor auto's?

En dan is er nog het verschil wat je in bepaalde lander bij de verkoop moet doen en wat je nodig hebt om in NL een auto of motor in te voeren. Die COC bijvoorbeeld is leuk maar niet verplicht in nederland, net als de verkoopfactuur. Bij twijfel over diefstal voeren ze toch een onderzoek uit, krijgen ze op dit onderzoek geen reactie van betreffende land dan krijg je het kenteken alsnog.
 
Moet je in belgie ook die km-verklaring er niet verplicht bij doen? Of is dat alleen voor auto's?
Goed dat je dit even vraagt.
Bij de keuring bij Autoveiligheid (= Belgische RDW) voor auto's, wordt bij elke keuring de kilometerstand bijgehouden.
Bij verkoop van een Auto moet de auto een zogenaamde "Keurig voor Verkoop" ondergaan.
Echter bij motorfietsen is er geen "APK-keuring" dus de kilometerstand is ook niet te controleren.
Wel heeft me jouw vraag even getriggerd om het nogmaals na te kijken en het blijkt dat sinds 1 januari 2023 een motorfiets ook een "keuring voor Verkoop" moet ondergaan wanneer hij verkcht wordt, daar was ik nog niet van op de hoogte.
Wel wordt er op deze keuring niet zozeer gelet op originaliteit, maar ligt de nadruk op veiligheid en ook al zou bij deze keuring de kilometerstand worden vastgelegd, men weet dan niet of er eventueel met deze kilometerstand geschoemeld is tenzij de motor kort na elkaar meerdere eigenaren kende.

Of deze "Keurig voor Verkoop" ook verplicht is voor motoren die geexporteerd worden, geen idee.
Ik denk het persoonlijk niet want volgens mij vraagt de RDW er niet naar.
 
Back
Top