Motormanagementlampje gaat branden

Senzo Retro GT2

New Member
Scooter: Senzo Retro GT2
(tweedehands gekocht)
Bouwjaar 2019
Km stand : 1150km
Scooter heeft schakelaar om de begrenzer uit te zetten, tot vorige week nooit gebruikt.
Nu éénmaal de schakelaar omgezet en bij een beetje vermogen gaat het motormanagementlampje branden en valt het vermogen weg.
Ook als de schakelaar terug gezet wordt blijft het probleem bij vermogen hetzelfde.
ECU is volgens mij nog origineel.
Wie kan mij verder helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Je zal je ecu moeten uitlezen om te weten wat er mis mee is dit kan met een obd 2 scanner en een eventueel benodigde omloopstukje om hem aan te sluiten op de scooter vaak zit de aansluiting bij de accu van de scooter.
 
Oké, was ik al bang voor . Bij de accu zit inderdaad een witte lossen connector met een beschermkapje er over heen.
Dank voor de tip.
Inderdaad dat zal hem zijn
Kijk even wat voor connector het is kan zijn dat het een standaard obd 2 connector is welke er ook in autos (als je een obd2 scanner hebt zit er een obd2 stekker op) zitten of dat je een apparte verloopstukje moet bestellen of je moet het gewoon bij dealer doen
 
Brand het lampje constant of met pulsen?
En de connector bij de accu zal wel 3 polig zijn.
Heb je foto van de ECU?
 
Ik denk dat de vorige eigenaar heeft gemeend dat het afkoppelen van de cartersensor/speedsensor zou helpen bij de snelheid van de scooter.
Dit heeft dus nooit gewerkt, de ECU ziet gewoon de snelheid van de scooter niet meer en weet niet hoe hij het ontsteekmoment noch de brandstofvoorziening moet aanpassen en geeft een foutmelding.
 
Dank voor de tips tot nu toe , moet nog een foto maken van de ECU maar dan moet hij er eerst uit.
Van de connector bij de accu maak ik ook een foto.
Het lijkt als je onder de 20 km uur blijft hij ook nog wel wel werkt als normaal. Geef je dan gas bij gaat het motorlampje branden na 50 mtr te hebben gereden.
Bij stationair draaien, langer dan 10 minuten geen probleem, blijft heel mooi rustig lopen.
Post automatically merged:

Bijgaand de foto van de connector bij de accu.
Foto van de ECU is nog in een gemonteerd staat, kan lastig bij de onderste bout waar de ECU mee vast zit aan het frame.
Wil hem los halen zonder de rechter zijkap te demonteren, iemand nog tips?
Als hij er uit is maak ik een foto van de voorkant.
Tot zover.IMG_20220327_131333074.jpgIMG_20220327_131347585.jpgIMG_20220326_162026290.jpg
Post automatically merged:

Aanvulling : als het motorlampje gaat branden blijft het constant branden.
Zet ik de motor uit, draai de gashandel helemaal open , zet het contact weer aan, hou de gashandel 30 seconden open, motorlampje brand constant, start de scooter en hij loopt weer netjes stationair.
 
Last edited:
Ja klopt, hierbij de afdruk van de Rongmao 25.IMG_20220327_152608616 (2).jpgIMG_20220327_152700589 (2).jpg
Post automatically merged:

Ondertussen de onderbreking eruit gehaald en origineel weer verbonden.
Maar even terug naar het probleem, na de winterstop de scooter gestart en geen probleem rond van een paar km mee gereden ging goed.
Benzine zit er in van augustus 2021, maar start en reed goed.
Week later de schakelaar voor de ontgrenzer gebruikt en het gaat fout.
Wat kan het nog meer zijn, bougie, benzinefilter, luchtfilter is ook schoongemaakt.
Bijgaand hoe de onderbreking was gemonteerd.IMG_20220327_153940784.jpgIMG_20220327_153947529.jpgIMG_20220327_153956418.jpg
Post automatically merged:

IMG_20220327_154130432.jpg
 
Last edited:
Ik denk uitlezen is het beste, zie je direct wat het probleem is.
Misschien kun je ook resetten op 1 of andere manier.
Maar dan weet je nog niet wat het probleem was.
Misschien vragen ze voor uit te lezen maar een paar euro.
 
Ja , als hij dadelijk weer in elkaar zit, zou ik hem proberen te resetten.
Alleen hoe doe je dat bij een ECU?
Ik heb het met gashendel van 30 sec geprobeerd, of dat hem is weet ik niet.
Een ander geeft aan de accu los halen , nu dat is ondertussen dus ook gebeurt.
Iedere tip is welkom.
Dank maar weer en groet,
 
Goed nieuws!!
Hij rijd weer als een zonnetje!!
Was was nu het probleem, tweeledig, schakelaar die hem van de cartersensor alsmede de verbinding bij de kabelboom bij de computer waren niet al te best.
Alles origineel gemaakt , nieuwe (gesoldeerde) connectors met krimpkous .
Topic kan gesloten worden, dank voor aller advies.
 

Attachments

  • IMG_20220328_180325554.jpg
    IMG_20220328_180325554.jpg
    288.9 KB · Views: 3
  • IMG_20220328_180338307.jpg
    IMG_20220328_180338307.jpg
    282.9 KB · Views: 3
Back
Top