Motormanagement lampje

Schuur.beunhaas

Altijd bezig
Hoi allenmaal,
Ik heb een hanway raw 50, 50cc helemaal standaard.

Ik heb sinds een aantal maanden een onbegrensde cdi erin gedaan, en mijn tantwielen van 12 naar 14 gedaan

Maar nu brand mijn motorlampje de gele tijd(behalve als ik hem de hele tijd onder de 45 houd)

Het is een euro 4
En ik merk dat hij een beetje een soortvan hapert in de hele lage en vrij hoge toeren

Het is niet echt haperen maar meer een soort van inhouden.(ik weet niet hoe ik het moet verwoorden)

Maar heeft iemand een idee wat het kan zijn

Hoor het graag.
Groet niels
 
Advertisement - register to remove this

Dit komt (waarschijnlijk) door de lambda (zuurstof) sensor in de uitlaat.
Deze meet de uitstoot van uitlaatgassen en naar gelang van de metingen wordt dan minder of meer brandstof en/of lucht aangevoerd.

Heb je bij het wisselen van de CDI en tandwielverhouding ook een iets ruimere sproeier gemonteerd?
 
Het motormanagementlampje kan om verschillende redenen gaan branden.
Heb bij mijn auto gehad dat het lampje ging branden en bleek dat de motorolie bijgevuld diende te worden.
Onderstaande link is voor een auto, maar er zijn zeker overeenkomsten voor een scooter.
De moeite van het lezen waard...

 
Het motormanagementlampje kan om verschillende redenen gaan branden.
Heb bij mijn auto gehad dat het lampje ging branden en bleek dat de motorolie bijgevuld diende te worden.
Onderstaande link is voor een auto, maar er zijn zeker overeenkomsten voor een scooter.
De moeite van het lezen waard...

Nou, ik zie dat we nu auto's gaan vergelijken met een scooter die een simpele 5 polige CDI heeft.
En wat een rare auto heb jij als er geen aparte oliesensor en waarschuwingslampje inzit!?

Bij mijn auto gaat dit managementlampje pas oplichten als er inderdaad iets mis is met het uitstoot gehalte.
(zoals ook beschreven in jouw bijgevoegde artikel)

Belangrijker is, is dat deze ook in verbinding staat met de nokkenassensor wat vaak cruciaal is omdat anders de motor finaal van tijd afgaat en het geheel erg gauw in de soep loopt!
 
Last edited:
Dit komt (waarschijnlijk) door de lambda (zuurstof) sensor in de uitlaat.
Deze meet de uitstoot van uitlaatgassen en naar gelang van de metingen wordt dan minder of meer brandstof en/of lucht aangevoerd.

Heb je bij het wisselen van de CDI en tandwielverhouding ook een iets ruimere sproeier gemonteerd?
Tandwiel verhouding voor van 12 naar 14 en voor de rest niks gedaan, 4taktwinkel heeft 'm voor mij mij gemonteerd en toen ik vroeg naar inlezen en een grotere sproeier zijden ze dat dat niet hoefde
 
Zo jammer dat er wederom mensen zijn die mijn post niet goed/begrijpelijk lezen.
Ik zeg toch DUIDELIJK dat de link voor een auto is met OVEREENKOMSTEN voor een scooter.
Algemene informatie over het motormanagementlampje dus.
Deze ALGEMENE INFORMATIE over het MOTORMANAGEMENT zou dus zomaar van pas kunnen zijn voor een scooter..................
En dat het lampje in mijn auto ging branden, vind ik niet raar.
Omdat een te laag niveau van de motorolie ook op het lijstje staat via de link die ik heb gestuurd.
Maar als niemand dit leest, dan ben ik een roepende in de woestijn...
 
Last edited:
Zo jammer dat er wederom mensen zijn die mijn post niet goed/begrijpelijk lezen.
Ik zeg toch DUIDELIJK dat de link voor een auto is met OVEREENKOMSTEN voor een scooter.
Algemene informatie over het motormanagementlampje dus.
Deze ALGEMENE INFORMATIE over het MOTORMANAGEMENT zou dus zomaar van pas kunnen zijn voor een scooter..................

Dat is het dus in het geheel niet het geval in deze!
En ik kan heel goed begrijpelijk lezen hoor!

Dit verklaart overigens niet dat dit lampje bij jouw auto gaat branden als het motorolie pijl te laag is!

Misschien in de resources even een manual downloaden en goed doorlezen aangaande dit systeem, wellicht dat het dan wat duidelijker wordt.
 
Dat is het dus in het geheel niet het geval in deze!
En ik kan heel goed begrijpelijk lezen hoor!

Dit verklaart overigens niet dat dit lampje bij jouw auto gaat branden als het motorolie pijl te laag is!

Misschien in de resources even een manual downloaden en goed doorlezen aangaande dit systeem, wellicht dat het dan wat duidelijker wordt.
Om alle problemen voor te zijn: ik heb mijn post een beetje aangepast.
Niet dat je hier iets mee hoeft te doen, maar ik wil het alleen even melden.
 
Goed dat je dit even meld...
Je haalt echter 2 dingen door elkaar, er bestaat namelijk ook het ''Engine Check Light'' systeem wat ook oplicht zodra je het contact op aan draait, en vervolgens de motor start. Als deze uitgaat binnen 4/5 seconden is alles oké, blijft deze echter branden of knipperen is er wat mis, meteen daarna volgt meestal ook het management lampje dat continu gaat branden als het een blijvende en/of nieuwe foutcode betreft.
 
Goed dat je dit even meld...
Je haalt echter 2 dingen door elkaar, er bestaat namelijk ook het ''Engine Check Light'' systeem wat ook oplicht zodra je het contact op aan draait, en vervolgens de motor start. Als deze uitgaat binnen 4/5 seconden is alles oké, blijft deze echter branden of knipperen is er wat mis, meteen daarna volgt meestal ook het management lampje dat continu gaat branden als het een blijvende en/of nieuwe foutcode betreft.
Maar weer even terug naar het inlezen van de cdi of ecu ofzo, kan ik dit zelf doen?
 
Maar weer even terug naar het inlezen van de cdi of ecu ofzo, kan ik dit zelf doen?
Moet je volgens mij wel ergens in een handleiding oid terug kunnen vinden toch? Zou hetzelfde moeten zijn als hoe je "vroeger" op je nintendo64 ofzo cheats moest invoeren dus bijv 2x contact aan en uit en dan 1x voorrem en 2x toeteren ofzo. Trouwens wat is 4taktwinkel voor een beuntoko als ze dit niet weten. Elke CDI moet worden ingeleerd, of dit nu een nieuwe is of een of andere "snelle" cdi
 
Back
Top