Motorhispania RYZ 17.5mm carb probleem

DenZil

Motorhispania RYZ SM
Ik heb een 17.5mm carb(dellorto) op mijn motorhispania gezet, en nu valt hij in de hoge toeren weg.
setup:

sproeier: dellorto dik maatje 90
uitlaat: MK thrower
voor de rest standaard.

In de 1 en 2 doet hij het prima maar in de 3 begint hij te stotteren bij vol gas.

Te kleine sproeier misschien?
 
Advertisement - register to remove this

is het een ECHTE dell'ortho of een imitatie zoals DMP oid?

sproeier 90 is denk ik vrij klein , je kunt altijd groter proberen , nooit zomaar kleiner!!

en de tandwielverhouding? een Thrower loopt meestal goed met een vrij korte vertanding , te lang gaat ie ook slecht lopen.

wat voor gasnaald zit erin?
 
is het een ECHTE dell'ortho of een imitatie zoals DMP oid?

sproeier 90 is denk ik vrij klein , je kunt altijd groter proberen , nooit zomaar kleiner!!

en de tandwielverhouding? een Thrower loopt meestal goed met een vrij korte vertanding , te lang gaat ie ook slecht lopen.

wat voor gasnaald zit erin?

Het is een neppe Dellorto.

De tandwielverhouding is gewoon standaard.

De gasnaald die bij de carb zat zit er in, dus ik weet het niet welke.


Ik ben ook de luchtschroef helemaal vergeten, ik zal die eerst even 1.5 slag open zetten, daarna haal ik even een grotere sproeier (10-20 maten groter ong.?).
 
dan zou ik eerst eens een ECHTE DO kopen , dit geeft meestal alleen maar ellende..

en anders de naaldbuis , gasnaald enz. vervangen als dat wil..
 
dan zou ik eerst eens een ECHTE DO kopen , dit geeft meestal alleen maar ellende..

en anders de naaldbuis , gasnaald enz. vervangen als dat wil..

Het is een tijdelijke oplossing omdat bij mijn 12mm dellorto het vlotter overloopt, en lekt op mijn blok.

Ik heb nu sproeier 106 er in, hij doet het nu veel beter, ik denk dat ik nog een 108 en 110 ga halen want na de 9000 toeren verliest hij iets wat kracht.
 
beter zet je er meteen de naald in van je 12mm..

Hij loopt nu prima, maar als ik gas los laat hoor ik geen verbranding meer, het is net alsof ik het contact eraf haal en dan bij stationair het er weer opzet.

Gebeurt dit niet (zo erg) met die naald van mijn 12mm?
 
Kan zijn dat je naald verkeerd is, te laag staat (clipje te hoog), of gewoon te kleine sproeier. Denk gewoon grotere sproeier nodig, vooral omdat je zegt dat hij bij hoge toeren ook wegvalt
 
het probleem van imitatie carburateurs is vaak dat er verkeerde gasnaalden in zitten , soms ook de naaldbuizen , de naald is dan net een breinaald zo dik , vandaar ook dat je op zulke grote sproeiers komt.. te groot imo en vaak is het dan nog niet perfect..

daarom is een imitatiecarburateur vaak uiteindelijk duurder dan een originele die je er zo op zet en alleen even de sproeier aanpast.

de gasnaald uit je 12mm zal spitser zijn en de juiste diktes hebben op de juiste plaatsen , dit heeft een imitatienaald vaak ook niet ,waardoor deze bij het oppakken niet goed is en bovenin wel weer , of andersom...

de stationairsproeier regelt het oppakken vanuit stationair , ook als je het gas los laat en weer gas geeft , dus deze is ook belangrijk , en wat je nu waarschijnlijk hebt door die enorme sproeier is dat ie onderin denk ik teveel krijgt , maar je kunt niet kleiner in hoofdsproeeir en zul je dus de stationairsproeier kleiner moeten maken.

maar zoals ik al zei zou ik zeker even kijken wat voor naalden en sproeiers er in beide carburateurs zitten , dit opschrijven en dan vergelijken.
 
het probleem van imitatie carburateurs is vaak dat er verkeerde gasnaalden in zitten , soms ook de naaldbuizen , de naald is dan net een breinaald zo dik , vandaar ook dat je op zulke grote sproeiers komt.. te groot imo en vaak is het dan nog niet perfect..

daarom is een imitatiecarburateur vaak uiteindelijk duurder dan een originele die je er zo op zet en alleen even de sproeier aanpast.

de gasnaald uit je 12mm zal spitser zijn en de juiste diktes hebben op de juiste plaatsen , dit heeft een imitatienaald vaak ook niet ,waardoor deze bij het oppakken niet goed is en bovenin wel weer , of andersom...

de stationairsproeier regelt het oppakken vanuit stationair , ook als je het gas los laat en weer gas geeft , dus deze is ook belangrijk , en wat je nu waarschijnlijk hebt door die enorme sproeier is dat ie onderin denk ik teveel krijgt , maar je kunt niet kleiner in hoofdsproeeir en zul je dus de stationairsproeier kleiner moeten maken.

maar zoals ik al zei zou ik zeker even kijken wat voor naalden en sproeiers er in beide carburateurs zitten , dit opschrijven en dan vergelijken.

In de 12mm (echte) zit een dunnere, en iets kortere naald, deze heb ik in de 17.5 gedaan (clipje wel 1 omhoog gedaan).
hij loopt nog steeds niet helemaal lekker, maar ik zal er morgen even mee aan de slag.
 
Als ik nu vol gas rijd tot aan z'n 6 valt hij bij 8000 toeren stil, ook als ik een paar 100 meter in hoge toeren rijd.
Ik heb de bougie vervangen, en gecontroleerd op lekken, ik heb geen lekken gevonden.

Kan het zo zijn dat het vlotter niet snel genoeg vol loopt?


Om nog even toe te voegen: Ik ben gisteren zonder benzine komen te staan, dus kan er iets vuil meegekomen zijn uit de tank?

Ik zal de carb ff schoonmaken.
 
Last edited:
de vlotter zal altijd sneller vol lopen dan dat het motortje kan aanzuigen.


ik zou gewoon de 12mm er weer op zetten , scheelt een hoop gezeur gewoon en een 17,5mm doet niet veel of niks meer..

verder , gasnaaldclipje in het midden zetten!
 
de vlotter zal altijd sneller vol lopen dan dat het motortje kan aanzuigen.


ik zou gewoon de 12mm er weer op zetten , scheelt een hoop gezeur gewoon en een 17,5mm doet niet veel of niks meer..

verder , gasnaaldclipje in het midden zetten!

Er zat een knik in het slangetje van mijn ontluchting van de tank, nu doet hij het prima.

De 12mm lekt, en dat heb ik liever niet.


Nog bedankt voor alle hulp!
 
Back
Top