ThijsLeon15

New Member
Hallo,
Ik heb een vraagje over mijn motorhispania rx50. Ik zou hem graag harder willen laten lopen rond de 80 wat voor setup zou ik daar voor moeten gebruiken. Wat voor tand wiel verhouding bijvoorbeeld. En ik moet ook een nieuwe uitlaat weet iemand een goeie die niet al te duur is zoals een yasuni want 240 euro is mij net wat teveel.
Alvast bedankt,
 
Advertisement - register to remove this

Hallo,
Ik heb een vraagje over mijn motorhispania rx50. Ik zou hem graag harder willen laten lopen rond de 80 wat voor setup zou ik daar voor moeten gebruiken. Wat voor tand wiel verhouding bijvoorbeeld. En ik moet ook een nieuwe uitlaat weet iemand een goeie die niet al te duur is zoals een yasuni want 240 euro is mij net wat teveel.
Alvast bedankt,
Ik heb zelf een Motorhispania RX50 R en mijn setup rijdt 115km/u met een standaard 50CC setup. Ik heb er alleen spullen uitgehaald behalve mijn uitlaatbocht. Die heb ik vervangen met een Gianelli Street. Dat is een hoogtoerige uitlaat dus trekt ie wel minder snel op in hoge touren. Als je een Yasuni zou kopen zou dat ding snel optrekken maar behaal je niet de maximale topsnelheid. Wat je nu al kunt doen zonder dat je veel geld uit moet geven:
- Prop uit de uitlaat halen werkt zowiezo en volgens mij is de CDI niet begrenst op een Motorhispania dus loopt ie al rond de 90km/u. Als die wel is begrenst moet je gewoon een snelle CDI kopen die zijn rond de 40,-
- Je kan de luchtfilter van motorhispania verder opensnijden met een Stanley mes maar het kan zijn dat je een grotere sproeier moet kopen. Ik heb maatje 106 en daar loopt ie prima mee. Ik kreeg hierdoor meer trek vermogen en 2km/u hardere topsnelheid.
- je moet wel een BR8ES bougie halen. De standaard bougie is volgens mij BR6ES. Die andere kan wat meer hitte aan volgens mij en heeft een iets hardere vonk. Dit is wel noodzakelijk want als je bougie te warm wordt kan hij kapot klappen en in je cilinder terecht komen en dan ben je echt een paar honderd euro kwijt aan reparatie.

dit is het enigste wat ik heb gedaan om hem op te voeren zonder veel geld uit te geven. De vorige eigenaar had volgens mij de tandwielverhouding aangepast maar dat weet ik niet zeker.

Zonder die uitlaatbocht liep de mijne 103km/u en met de nieuwe Gianelli uitlaatbocht trekt ie echt veeel harder en loopt ie 115km/u.

Ik heb er niet super veel verstand van, het kan zijn dat je meer moet doen wat mijn vorige eigenaren al hebben gedaan maar als je de motorhispania al volledig ontgrenst loopt ie zowiezo al minimaal 85km/u het is uit zichzelf al een hele snelle brommer.

die gianelli uitlaat kosten voor mij 156,- + demper dit is nog redelijk duur maar je krijgt wel waar voor je geld.

Sorry voor de late reactie ik hoop dat je er nog wat aan hebt!
 
@ Sparky, mee eens, maar wil er toch even op inhaken!

- je moet wel een BR8ES bougie halen. De standaard bougie is volgens mij BR6ES. Die andere kan wat meer hitte aan volgens mij en heeft een iets hardere vonk. Dit is wel noodzakelijk want als je bougie te warm wordt kan hij kapot klappen en in je cilinder terecht komen en dan ben je echt een paar honderd euro kwijt aan reparatie.

dit is het enigste wat ik heb gedaan om hem op te voeren zonder veel geld uit te geven. De vorige eigenaar had volgens mij de tandwielverhouding aangepast maar dat weet ik niet zeker.

Zonder die uitlaatbocht liep de mijne 103km/u en met de nieuwe Gianelli uitlaatbocht trekt ie echt veeel harder en loopt ie 115km/u.

Ik heb er niet super veel verstand van, het kan zijn dat je meer moet doen wat mijn vorige eigenaren al hebben gedaan maar als je de motorhispania al volledig ontgrenst loopt ie zowiezo al minimaal 85km/u het is uit zichzelf al een hele snelle brommer.

Ter info:

Het Minarelli AM6 motorblok is sowieso al snel.
Simpel aanpassen van de tandwielverhouding en uitlaatbocht is eigenlijk al voldoende, i.c.m. speciaal vervaardigde uitlaten of bochten wordt het al gauw een beest op de standaard 50cc cilinder.

Maar er rijden (reden) heel veel merken met het AM6 blok, en wat ze allemaal gemeen hebben/hadden is de maat (16mm) van de PHBN Dell'orto carburateur en het type bougie, en hittedraad welke de NGK BR9ES is!
Een andere plaatsen zonder dat de cilinder en bijbehorende kop zijn vervangen kan schade veroorzaken aan de zuiger en/of cilinder.
 
Back
Top