Motor storings lampje ontbreekt.

Bassbounce

New Member
Heb hier een Sym Fiddle 3 euro 3.
Echter na onderzoek zat er geen lampje op de plek waar het lampje van de motorstoring hoort te zitten.

Een ander lampje brand niet wat wel zou horen als je de scooter op contact zet.
Op beide draden meet ik 12v op de een constant en op de ander even in het begin niets ik vermoed dat het lampje dan zou moeten branden.
Toch blijft het vreemd dat de een niet gewoon een massa draad is en de andere alleen spanning doorgeeft als de ecu een fout meld.


Ik weet niet waar ik het verder nog moet zoeken iemand een idee?
Stekker heb ik gecontroleerd echter zou deze moeten werken.
Horen hier speciale lampjes in?
Want als test gebruik ik gewoon het steek lampje van het grootlicht van het dasboard.
 
Advertisement - register to remove this

Op beide draden meet ik 12v op de een constant en op de ander even in het begin niets
Dan zou het lampje zolang het ene draadje 0 Volt meet, het lampje moeten branden.
Het spanningsverschil tussen beide draden is immers 12 Volt en daarna wordt dit 0 Volt. (12V aan beide zijden is een spanningsverschil van 0 Volt).
Het lampje zou het de eerste seconde(n) gewoon moeten doen.

Het fittinkje is in orde veronderstel ik?

Meet eens op de draden onderling, want 0 Volt wil niet altijd zeggen tegen massa geschakeld maar kan ook betekenen onderbroken.

Helaas heb ik geen schema van deze Euro3 en Euro4 modellen dus ik kan je ook niet zeggen of dit een speciaal lampje is, maar het lijkt me van niet.
 
Ja de fitting is orde dat heb ik getest, ja wat ik wel heb gevonden is dat die draad vanaf de ecu onderbroken doormiddel van een connector en daarin een weerstand zit die vervolgens die kabel weer verbind.
Heb vervolgens de weerstand verwijderd en de kabel weer door verbinden echter maakte dit geen verschil.

Het is niet echt een onderbreking er zit een connector op die kabel en daarop een weerstand, zit ongeveer in midden rechts onder de tree kap.
Ja ik vermoed ook dat er geen massa op het moment is in de tijd dat het lampje zou moeten branden.
Maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken in de werkplaats handboek staat er helaas niks over.
 
Last edited:
ja wat ik wel heb gevonden is dat die draad vanaf de ecu onderbroken is en er een gebeurde weerstand tussen zit ik geen idee waarom..
Wat bedoel je met een "gebeurde weerstand" ?
Ennn, waar was deze draad onderbroken?

Maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken in de werkplaats handboek staat er helaas niks over.
Dit werkplaats handboek is waarschijnlijk nog niet van de Euro3 of Euro4 versie.
In de oudere modellen zit nog een gewone CDI en heb je dus geen motorlampje, deze vind je uiteraard dan ook niet terug op het elektrische schema.
 
Last edited:
Waarom is het zo gek als het lampje niet brand. Hij brand toch alleen bij een motor storing? En hoe weet jij dan dat je er eentje hebt zonder lampje? Is het lampje wat je hebt getest niet gewoon stuk?
 
Hij brand toch alleen bij een motor storing? En hoe weet jij dan dat je er eentje hebt zonder lampje? Is het lampje
@Enterprise ,

dit lampje brandt ook even, bij wijze van test, bij het op contact zetten van de scooter.
Er zat helemaal geen lampje in de fitting.

Het kan dus zijn dat de vorige eigenaar iets heeft willen verdoezelen en het lampje er gewoon uit heeft gehaald.
 
Wat bedoel je met een "gebeurde weerstand" ?
Ennn, waar was deze draad onderbroken?


Dit werkplaats handboek is waarschijnlijk nog niet van de Euro3 of Euro4 versie.
In de oudere modellen zit nog een gewone CDI en heb je dus geen motorlampje, deze vind je uiteraard dan ook niet terug op het elektrische schema.


Heb inmiddels de post gewijzigd, ik bedoelde gebeund.
Typ veel te snel op mijn telefoon.
De draad is onderbroken dmv een stekker waarop een weerstand zit.
Niet echt letterlijk onderbroken, maar heb een sterk vermoeden dat dit niet origineel is.


Klopt het lampje was eruit gehaald, waarschijnlijk door een dealer nog wel.
Ik kocht de scooter een jaar geleden nadat de vorige eigenares een ongeluk had gehad met de scooter, toen voelde ik al dat de acceleratie iets minder was dan gebruikelijk.
Ik sleutel al jaren echter niet aan 4 takt scooters dus de techniek en het hele euro 3 en 4 gebeuren is nog nieuw voor mij maar wat bleek 1 solenoid was afgebroken, en o2 sensor kapot.
O2 sensor draad stond te strak en had een kabel uit de sensor getrokken.
Inmiddels allemaal vervangen, echter scooter rijd wisselvallig met beide solenoids erop.
Met 1 afgekoppeld gaat het al een heel stuk beter echter zijn er hier in de buurt van Tiel niet echt dealers die ecs goed zonder hobbelen weten te stellen.

Het is helaas niet ff aan de luchtschroef draaien en op gehoor afstellen.
Komt heel erg nauwkeurig en heb je echt de software erbij nodig.
Post automatically merged:

Dit is een foto van de desbetreffende weerstand die op de connector zit vanaf de draad vanaf de ecu naar het motor storings lampje
 

Attachments

  • Screenshot_20200806-211529.jpg
    Screenshot_20200806-211529.jpg
    225.9 KB · Views: 7
Last edited:
Dit is een weerstand van 1 kilo Ohm, waarschijnlijk is dit gedaan om de ecs te laten "denken" dat het lampje nog steeds verbonden zit.

Heb je inmiddels al eens gemeten wat de spanning is tussen de twee draden als je het contactslot van "uit" naar "aan" schakelt?

Bij mijn zoons Sym Orbit 3 gaat het lampje voor een seconde of 3 a 4 aan en daarna weer uit.
Dus metende op de fitting van het lampje zou je dan voor 3 a 4 seconden een 12 Volt spanning moeten meten die na de genoemde tijd weer terug valt naar 0 Volt.

Verder voor wat het wisselvallig rijden, daar heb ik al iets over gelezen en op youtube een filmpje gezien waar ze als noodoplossing iets deden met, als ik me goed herinner, de bovenste solenoid (elektrisch bedient luchtklepje).

Na het wegbrengen van mijn zoons Sym voor de eerste 300 km beurt kregen we hem terug en de Sym reed toen als een hobbelpaard.
Ik ben natuurlijk teruggegaan naar de dealer en één van de monteurs liet zich ontvallen dat dit vaker voorkwam en dat dit verholpen werd door een grotere hoofdsproeier te monteren omdat deze Sym's, af fabriek, erg mager waren afgesteld.
Echter de dag erna, toen we de scooter gingen ophalen vroeg ik natuurlijk naar de oorzaak en wat men aan de scooter gedaan had, de vader van de zaakvoerder vertelde mij dat men de gehele carburateur had uitgewisseld met een Orbit 3 die in de showroom stond voor verkoop.

Dus wat de precieze oorzaak van dit schommelen is geweest weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat het aanpassen van de ECS software hier op het forum al verschillende malen aan bod is geweest.
@Bulldog heeft dit laten doen door de ECS op te sturen naar een scooterzaak die voor hem de ECS opnieuw, op zijn wensen geprogrammeerd hebben.
Misschien even de zoekfunctie gebruiken als het je interesseert.
 
@Sparky
Bedankt voor je input!

De eerste 2 a 3 seconde valt de spanning weg van de draad die naar de ecu loopt en de andere draad groen dacht ik daar staat direct een onafgebroken spanning van 12v op.
Dus dit komt wel overeen met de orbit van je zoon denk ik, echter ben ik bang dat er niet naar massa word geschakeld in die tijd en daardoor het lampje niet brand dat is de enigste mogelijkheid denk ik.
ik weet ook niet of ze dit softwarematig uit kunnen zetten.

Ben er wel een beetje klaar mee met het ecs gedeelte, grotere sproeier heb ik al geprobeerd maar toen hobbelde de scooter op topsnelheid 52,6 km.
Nu rijdt de scooter met orginele sproeier beter als met met een grotere sproeier.
Had die video gezien op het internet en dat forum doorgelezen waar die man zijn bevindingen op deed.
Hij heeft de scooter naar allbike in Zaandam gebracht een specialist op het ecs gebied van sym en hij heeft nooit ergens meer last van gehad.
Inmiddels zijn er vele mensen die ook zo'n hobbelpaard hadden daarheen gegaan en het is allemaal opgelost.

Maar Zaandam is mij net iets te ver.

Het liefst zou ik heel het ecs systeem eraf halen en een carburateur van een Sym Mio erop zetten.
 
Ik zou gewoon eens even bellen met hun.
En leg jou probleem even voor.
Misschien moet jou ECU een update krijgen, die hij nog niet gehad heeft.
Heb gelezen dat er Sym Fiddle 3's zijn die een update nodig hadden.
Misschien is het al mogelijk voor alleen de ECU op te sturen, te updaten, en dan probleem opgelost.
Mijn dochter heeft ook een Sym Fiddle 3, toen ik hem kocht vroeg ik of hij de laatste update had gekregen, omdat ik gelezen had dat ze een update moesten hebben voor dat probleem.
Hij had die update al gehad, rijd dus perfect, kon die zelfs harder laten lopen zonder de ECU aan te passen.

En dat lampje kun je misschien via hun bestellen.
 
Last edited:
@Bulldog Bedankt zal het even navragen.
Maar ben bang dat zo'n ecu echt afgesteld moet worden met een lopende motor aangezien de TPS sensor ook getrimd moet worden en je de gegevens moet uitlezen of dat alles wel goed staat benzine verhouding en o2 waarde enz.

Heb inmiddels wel een electrisch schema van een Fiddle 3 euro 3 inclusief het ecs systeem weten te bemachtigen via Allbike.

Ik word er niet wijs uit waar de geschakelde massa moet zitten misschien iemand van hier die hier wijs uit word?
Het gaat om het draadje pu/red vanaf de check pilot.
 

Attachments

  • XA05W1-EU (1) (1).pdf
    394.8 KB · Views: 7
Last edited:
Waar het hier om gaat is, naar ik aanneem, het lampje dat "Check Pilot" heet.

De W/G draad, ik veronderstel dat dit een Wit/Groene draad is, is de constante 12 Volt spanning die je meet, die via een zekering naar je contactslot loopt.
MAW als je contactslot op "on" staat, staat hier continue spanning op.

De Pu/R draad, ik veronderstel dat dit een Paars/Rode draad is, wordt door de ECU naar massa geschakeld.

Dus zet je de scooter op contact, schakelt de Paars/rode draad voor 3 a 4 seconden naar massa waardoor het lampje even oplicht. (lampentest)
Wanneer er zich een storing voordoet zal deze Paars/Rode draad op het ritme van de storingscode, door de ECU naar massa geschakeld worden waardoor het lampje in dit ritme oplicht.

Zoals je kunt zien loopt deze Paarsrode draad via een connector, deze wellicht even checken op slecht contact of corrosie.
Verder heb ik het al vaker meegemaakt dat de connector van de ECU zelf, slecht contact maakt, deze ook checken op slecht contact of oxide-vorming.

Deze connector een een paar keren verbinden en weer los nemen, dan worden de contactpennen weer eens goed tegen elkaar geschuurd/gepolijst waardoor vaak slechte contacten spontaan verdwijnen.

Zo een hele lap tekst, hopelijk kun je er iets mee.
 
Floris,

dit is me al eerder opgevallen, wat ik zo raar vind aan dit service manual is, dat op de foto's van blz 16-12 en 16-13 een ECS te zien is.
Echter wanneer ik kijk naar het schema op blz 16-11 zie ik een gewone CDI getekend?????

Ja dit klopt, enige wat ik kan bedenken is dat er iemand heeft zitten slapen bij Sym in Taiwan.
Het is niet ongewoon bij de Aziaten om manuals te hergebruiken en aan te passen.
Ben er al meerdere tegengekomen van o.a. Sym, Kymco, TGB en nog enkele anderen waar vrijwel hetzelfde is in te lezen.

En dit verdient zeker geen schoonheidsprijs :rolleyes: ..., bij de Italianen, Spanjaarden en Japanners is dit gelukkig niet het geval.
Nadeel is echter dat juist deze zeer moeilijk te vinden zijn op het www.
 
@Sparky

Bedankt voor je hulp, ik hou het ivbm de hitte even voor gezien.
Ik zal binnenkort de weerstand eens meten, eerst laat ik de scooter goed afstellen met het ecs verbonden.
Heb nu 1 solenoid los dat loopt de scooter beter dan met de solenoid erop.

Heb wel gemeten met en zonder weerstand ertussen maar de spanning veranderd niet zoveel.
Inderdaad bij het omdraaien van het contact valt de spanning van de paars rode draad een aantal seconden weg.
Dus in theorie zou het moeten branden, maar in praktijk niet.
Heb ook de connectors uit de rubberen fitting van de lampen houder gehaald en direct aan de lamp verbonden maar dat werkte niet.
 
@Sparky

Heb wel gemeten met en zonder weerstand ertussen maar de spanning veranderd niet zoveel.
Inderdaad bij het omdraaien van het contact valt de spanning van de paars rode draad een aantal seconden weg.
Dus in theorie zou het moeten branden, maar in praktijk niet.

Je moet niet vergeten dat een voltmeter heeeel hoog-Ohmig is. (heeft een hoge impedantie)
Dus ook een lek-spanning meet de meter gewoon als zijnde een spanning van bijvoorbeeld 12V.
Echter wanneer je zo'n lekspanning belast met een lampje, meet je deze niet meer.

Er kunnen volgens mij 3 dingen aan de hand zijn, vooropgesteld dat het lampje en de fitting in orde zijn:

  • in de bedrading tussen de pluspool van de accu en het lampje zit een slecht contact.
  • in de bedrading tussen het lampje en de ECS zit een slecht contact.
  • De pin van de ECS schakelt niet volledig tegen massa maar met een overgangsweerstand.
Het eerste punt zou je even kunnen testen door de paars/rode draad los te koppelen van de fitting en in plaat daarvan een draadje van de vrijgekomen aansluiting van de fitting een draadje rechtstreeks naar massa te leggen.
Gaat het lampje nu continue branden, bij het op contact zetten van de scooter, is dit deel in orde.

Maar inderdaad met deze hitte is het geen pretje aan de scooter te sleutelen. ;)
 
Back
Top