Motor of carburateur probleem?

Hallo techneuten,

Ik heb sinds kort een speedfight 3 2takt gekocht om lekker te hobbyen. BJ 2011 kmstand 30.000. Ik heb redelijk verstand van auto's en scooters, maar ben geen pro.
Bij aankoop starte hij slecht (electrisch helemaal niet) , liep niet stationair en hield in bij volgas. Eenmaal warm liep hij redelijk (top 58kmh).

Ik heb het volgende al vervangen:
Luchtfilter (was smerig)
Bougie (was vet/zwart)
Membraam (sloot niet 100% af)
Spruitstuk (flinke droogte scheurtjes)
Accu (was dood)
Elec. Choke (gokje ivm niet stationair lopen)

Verder heb ik carburateur gereinigd, sproeiers doorgeblazen met hoge druk. (dellorto 60 sproeier)
Ik wilde de begrenzers verwijderen, maar zag dat er al een Malossi vario inzit en dat de prop al uit de uitlaat is verwijderd. Daarom verbaasde het mij dat de scooter nog geen 60kmh haalde...

Na dit allemaal te hebben gedaan heb ik een aantal problemen verholpen: hij start weer electrisch en loopt prima stationair. Echter houdt hij enorm in als ik gas geef. Als de scooter op de standaard staat (wiel los) en je geeft gas, dan gaat de motor naar 4500rpm, blijft daar even hangen en gaat daarna wel door naar 8000rpm.
Maar als je er op weg wilt rijden maakt de motor maar 4000rpm en gaat niet harder dan 10kmh, hij stottert en houdt in...
Kan dit aan een versleten cilinder/zuiger/zuigerveren liggen? Of moet ik het toch bij de carburateur zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Hallo techneuten,

Ik heb sinds kort een speedfight 3 2takt gekocht om lekker te hobbyen. BJ 2011 kmstand 30.000. Ik heb redelijk verstand van auto's en scooters, maar ben geen pro.
Bij aankoop starte hij slecht (electrisch helemaal niet) , liep niet stationair en hield in bij volgas. Eenmaal warm liep hij redelijk (top 58kmh).

Ik heb het volgende al vervangen:
Luchtfilter (was smerig)
Bougie (was vet/zwart)
Membraam (sloot niet 100% af)
Spruitstuk (flinke droogte scheurtjes)
Accu (was dood)
Elec. Choke (gokje ivm niet stationair lopen)

Verder heb ik carburateur gereinigd, sproeiers doorgeblazen met hoge druk. (dellorto 60 sproeier)
Ik wilde de begrenzers verwijderen, maar zag dat er al een Malossi vario inzit en dat de prop al uit de uitlaat is verwijderd. Daarom verbaasde het mij dat de scooter nog geen 60kmh haalde...

Na dit allemaal te hebben gedaan heb ik een aantal problemen verholpen: hij start weer electrisch en loopt prima stationair. Echter houdt hij enorm in als ik gas geef. Als de scooter op de standaard staat (wiel los) en je geeft gas, dan gaat de motor naar 4500rpm, blijft daar even hangen en gaat daarna wel door naar 8000rpm.
Maar als je er op weg wilt rijden maakt de motor maar 4000rpm en gaat niet harder dan 10kmh, hij stottert en houdt in...
Kan dit aan een versleten cilinder/zuiger/zuigerveren liggen? Of moet ik het toch bij de carburateur zoeken?
Dit kan heel goed zowel een motorisch als carb probleem zijn. Maar aangezien je de carb al schoongemaakt hebt. Zou ik zelf naar de cilinder en uitlaat kijken. Uitlaat kan dichtgeroet zijn en zuiger/cilinder heeft mis wat beschadigingen
 
Dit kan heel goed zowel een motorisch als carb probleem zijn. Maar aangezien je de carb al schoongemaakt hebt. Zou ik zelf naar de cilinder en uitlaat kijken. Uitlaat kan dichtgeroet zijn en zuiger/cilinder heeft mis wat beschadigingen
Bedankt voor je snelle reactie, andere uitlaat heb ik ook al geprobeerd. Lost niks op helaas. Toch maar even cilindertje demonteren morgen!
 
30.000km is best wel veel voor een 2takt motor.. Bij 40.000 km zijn die vrijwel gewoon op.. (een enkele haalt 50.000km met heel veel moeite)
Probleem is denk ik dat de compressie in de motor te laag blijft waardoor de motor geen kracht op kan bouwen. (vandaar je niet harder gaat dan 10km/u)
Eerste waar ik zou aan denken is een versleten cilinder / zuigerveren.
Bij 30.000km is het niet echt de moeite om nog een nieuwe zuiger te plaatsen. Ook zijn de krukas lagers voor 3/4 al versleten..(van de gebruikers duur)
Ik zeg niet dat die lagers al op zijn, maar ze zitten wel op een punt van het risico op falen / kapot lopen.

Ik weet dat ik niet de zuinigste krent ben op het gebied van motorblokken.. Maar houd er wel van dat het zeer betrouwbaar blijft draaien en kans op problemen nihiel is..
Je weet dat als je een gebruikte scooter koopt, dat je weet dat het geen nieuwe is.(zeker met 30.000km al op de klok) Plus je weet ook de gebruikers geschiedenis niet hoe ermee om gegaan is. Misschien had de vorige gebruiker er ook niet veel verstand ervan en heeft hij wat dingen fout gedaan met het blok,of het blok is gewoon afgereden door met een te schrale afstelling te rijden.

Als je zekerheid wilt, begin je altijd aan een schone lei. Je kan een compressie test doen, het verteld je wel iets, maar niet het hele verhaal.
Om die reden zou ik zelf op ze minst als de krukas nog bruikbaar is de krukas lagers vervangen (want deze kunnen teveel speling hebben na 30.000km) en nieuwe keeringen plaatsen en ook een nieuwe cilinderkit erop zetten.
 
Back
Top