Motor & motorrijden topic #41

Status
Not open for further replies.
:+


427536_325143830877781_100001464993063_909652_2041000418_n.jpg
 
Ik ga over een paar maanden beginnen met mijn motorrijbewijs. Nog even kijken wat er mogelijk is qua lessen voor mijn 21e en de rest doen als ik 21 jaar ben. Ik hoorde wel dat de motoren van die lesschool allemaal op kenteken "zware" moteren zijn met meer dan 25kw.

Zo iets als dit zie ik wel zitten als motor om mee te beginnen:
http://link.marktplaats.nl/530160506

Om mee te beginnen? 8P
Het is geen kinderfiets hoor!

Als je echt wilt beginnen, haal dan een cbr f2.. :')

@ Frank, bandje moest op, had al een nieuwe liggen :p
Net nog een stukje staaldraad uit mn remklauw gevist :#
 
Om mee te beginnen? 8P
Het is geen kinderfiets hoor!

Als je echt wilt beginnen, haal dan een cbr f2.. :')

@ Frank, bandje moest op, had al een nieuwe liggen :p
Net nog een stukje staaldraad uit mn remklauw gevist :#

Als ik gelijk zwaar mag rijden vind ik dit wel leuk. Het is sowieso al een te rappe machine voor in nederland maar wel iets waar ik niet binnen een jaar op uitgekeken ben en ik kan dan tenminste een beetje meekomen bij mij maat met zijn r1. Ik wil niet gelijk de max maar wel iets wat een blijvertje kan zijn voor meerdere jaren. Niet dat ik na een seizoen al iets snellers wil kopen of iets mooiers wil kopen.
 
Vergis je niet Aad, maar er zijn genoeg voorbeelden van rijders die een 1000 makkelijk bij kunnen houden met een (wat nieuwer, 2003-heden) 600tje. Laat staan dat ze sneller zijn.

Ik wil alleen zeggen dat een 600RR (en gixxers, zixxers etc.) geen machines zijn dat je blind het gas open kunt draaien 'omdat het toch maar een 600tje is' ;)
Als je van je lesmotor af komt met je pasje en dan op een ss stapt gaat er een compleet nieuwe wereld voor je open
 
Ja idd, vooral omdat ik dus nog geen ervaring heb ik wil absoluut niet zwaarder gaan. Eventueel zou ik hem zelf nog kunnen begrenzen als ik het volledige vermogen mezelf nog niet toe vertrouw. Maar ik investeer liever iets meer in een mooie motor waar ik een langere tijd plezier van heb dan dat ik iets heb waarvan ik eigenlijk achteraf spijt ga krijgen.
Ik heb niet het idee van "dat is toch maar een 600" maar meer een idee dat ik daar meer plezier van ga hebben en het een investering voor langere tijd is waar ik dus iets mee kan als ik meer rijervaring krijg.
 
Wijzigingen motorrijbewijs

Vanaf 2013 wordt het motorrijbewijs opgedeeld in drie categorieën, zo mag je bijvoorbeeld pas op de zwaarste motoren rijden vanaf je 24e. De nieuwe regels zijn het gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Met deze richtlijn worden de regels rondom rijbewijzen in Europa geharmoniseerd en krijgt de hele EU één rijbewijs op creditcard formaat. De verwachte ingangsdatum van de nieuwe regels is 19 januari 2013.

Categorieën motorrijbewijs
Categorie A1, is voor motorfietsen tot 125 cc en maximaal 11 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar, rijles mag vanaf 17 jarige leeftijd.

Categorie A2, is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kW. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.

Categorie A, is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimum leeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te halen. De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar.

Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.


Hoe zit dat als ik van de zomer mijn rijbewijs haal (A1) en ben nu 19jaar (21november 20) val ik dan nog onder de oude wetgeving?:O
 
Ik heb me al aangemeld bij een rijschool en begin zodra ik mijn rooster van stage heb;)
zodat ik zo snel mogelijk mijn papiertje heb!:D
 
Zou nu alvast je theorie gaan doen!
Doordat ik daar ook telang mee heb gewacht ga ik nu pas ook afrijden.

Anders had k hem allang gehad..
 
Same story hier :p

Moet ook mn theorie nog doen, iig gezakt vorige week ivm te weinig leren. Maar mag/kan prima afrijden alleen die stomme theorie moet ik nog hebben.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top