Motor loopt niet goed na blok revisie

Rowan662

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs het motorblok van mijn Aprilia SR gereviseerd. Heb een nieuwe krukas, cilinderkit, membraan en spruitstuk.

Maar nu krijg ik hem voor geen mogelijkheid afgesteld. Ik heb sproeier 62, maar op topsnelheid (55km) houd hij enorm in. Ik heb van sproeier 54 tot 72 geprobeerd maar geen enkele sproeier geeft beter resultaat.

Heb gechekt voor valste lucht, dat is niet het probleem. Bougie is koffiebruin met klein beetje zwart.

Ook als ik de begrenzerplaat uit de carburateur haal, gaat hij enorm ploffen uit de uitlaat rond de 55km/h.

Nieuwe bougie geprobeerd, andere CDI die ik nog had liggen en een extra massakabel, maar niks helpt...

Reageerd wel op de stationairschroef en de luchtschroef.

Iemand ideeën?

EDIT:

Als de scooter warm is en ik ga langzaam rijden, rond de 20/25km/h en geef dan vol gas, dan blijft hij in toeren hangen, rond de 6000. Rijd dan heel langzaam door tot 40 en schiet dan weer in toeren en trekt weer goed op.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb zojuist de carburateur schoongemaakt.
Alle sproeiers en schroeven eruit en ongeveer in uurtje in een bakje wasbenzine gelegd.

Helaas geen resultaat :(

Krukasspie zit er goed in.

Heeft het misschien iets met het toerental te maken? Want ik reed net een stukje wind-tegen en had toen hetzelfde toerental bij ongeveer 50km\h en toen begon hij weer in te houden.. Dit is rond de 10500 tpm

Als je vanaf ongeveer 50km/h het gas loslaat en bij 40km/h weer gas geeft, Dat schokt hij 1x en trekt hij weer door tot de top, waar hij dus weer blijft hangen.

Ook vind ik dat de stationairschroef aardig ver in is gedraaid, maar het stationaire toerental ligt rond de 1600 tpm

Verdere info over de revisie:

Carter geparelstraald
RMS krukas
RMS Blue line cilinder + kop
Nieuwe originele vario met 5 gram rollen
Nieuwe originele gradenplaat
Nieuwe originele v-snaar
Originele koppeling met Polini drukveer +15% en Malossi groene trekveren
Nieuw spruitstuk
Nieuw membraan
CDI / Stator niet vervangen, maar gewoon teruggeplaatst
Nieuwe bougie: NGK BR8ES
 
Is het echt stotteren op topsnelheid of gewoon een dip?

Vonk is goed/constant?

Hij houd in, gaat niet harder tot ik een klein beetje gas terug geef, dan gaat hij iets harder.

Vonk is vel blauw, lijkt goed te vonken met verschillende bougies.
 
Originele koppeling met Polini drukveer +15% en Malossi groene trekveren
En geen moeite met optrekken in begin met de strakkere veren? Anders toch de overbrenging ipv carburatie>>koppeling terug naar std proberen?

*Misschien de cilinder nog inrijden zonder strakkere koppeling dan std...
 
Ik zal morgenochtend even een filmpje maken tijdens het rijden, dan is het wat duidelijker misschien.

Als ik stil sta en ik geef vol gas, Duurt het ongeveer 1sec voordat hij op toeren is, bij 6500 tpm begint hij snel op te trekken. dan van 10 tot 15\20 km\h zakt hij in toeren. Van 20 tot ongeveer 55 rijd hij in 1x door, maar blijft dan hangen op 55 tot ik een beetje gas terug geef, dan rijd hij net 60.

Met de standaard drukveer en trekveren rijd hij al weg bij 4000 tpm, dat is veel te vroeg. De uitlaat is een Leovince Handmade TT.
 
Mja, kan geen advies geven gezien je setup, maar wel een ervaring delen. Mijn broertje heeft ook eens een budget 50cc cilinder gekocht, reed gewoon kut. Langzaam enzo net 75, maakte geen ruk uit wat ie er mee deed. Malossi 50cc cilinder er op en hij reed weer goed zoals het hoorde tegen de 100. De ene cilinder kost een paar tientjes, de andere kost 150+ Nou ben ik niet iemand die duur beter vindt, maar 9 op de 10 keer als het om motorische dingen gaat heeft dat een reden. Niet bezuinigen op kwaliteit.. goedkoop is duurkoop.

Je zet er een compleet andere cilinder op, dat gaat iets doen. Goed of slecht.
Daarom ben ik persoonlijk geen fan van meteen veel onderdelen vervangen, maakt het moeilijker om uit te vinden waar het aan ligt. Maar dat ben ik, en ik ben geen expert.
Maar als ik iets moet zeggen; ik denk dat het je cilinder is.
Als ik een cilinder moet vervangen zou ik kijken naar een goede 2e hands origineel of Malossi. DR schijnt ook goed te zijn.

Als hij gewoon goed reed voordat je moest reviseren dan zit het probleem in de nieuwe dingen die je er op hebt gezet, tenzij je iets niet goed hebt gemonteerd.
En wegtrekken op 6500 toeren met een koude cilinder die nog ingereden moet worden lijkt mij persoonlijk geen goed idee.
Waarom is 4000 veel te vroeg?
 
Last edited:
Denk ook dat o.a. budgetcilinder hier een oorzaak heeft...

En niet dat budgetspul zowiezo nooit fatsoenlijk zou kunnen lopen maar NTTman heeft hier een punt.
 
En wegtrekken op 6500 toeren met een koude cilinder die nog ingereden moet worden lijkt mij persoonlijk geen goed idee.
Waarom is 4000 veel te vroeg?

De uitlaat die ik heb presteerd het beste rond de 8500 toeren. Met slappere trekveren draait het wiel al bijna als hij stationair loopt..

Ik heb 2x eerder een DR50 gehad, maar die houden het niet langer dan 12000km vol.. telkens na de 12000km was er wel iets mee, de eerste was een zuigerveer gebroken, wat resulteerde in een vastloper..

Ik zal nog maar wat afstellingen proberen, en anders maar opzoek naar een andere cilinderkit..
 
Ja waarom niet...
Lijkt mij als std/vervangingsas op 50cc geen probleem. Zal die spontaan afbreken dan?
RMS wel budget maar Italiaans ;)
 
Last edited:
Back
Top