Motor lampje knippert 4X

Bulldog

Well-Known Member
Dochter heeft een Sym Fiddle 3 Euro 3 van 2017(met ECU)
Wanneer ze een stuk gereden heeft en ze zet de scooter op de zij standaard valt de motor uit (is normaal) maar dan gaat het motor lampje 4X branden en paar seconden later weer 4X.
Daarna weer gestart, even wat gas gegeven en nog eens uit gezet met zij standaard en dan knippert het niet meer.
Een dag later weer een stuk gereden en knippert het lampje weer 4X.
Dus steeds alleen wanneer er een stuk gereden is.
 
Advertisement - register to remove this

Terug gaan naar de dealer als je garantie hebt..

Kan zijn dat de scooter te schraal loopt door de afstelling.. En als de motor dan warmer word te warm word en een motorstoring meld?

Nadeel van die ECU scooters is, dat als je problemen hebt continu terug kan naar de dealer.
 
De heilige Google vond dit: "Application malfunction of the throttle sensor". Ervan uitgaande dat Sym in dit model dezelfde ECU gebruikt als in jouw scooter, op blz66 en verder vind je de errorcodetabel.

Helaas een google fail, EFI is iets heel anders als ECS wat het merendeel aan boord heeft van Sym/Peugeot 50cc 4 takt motorblokken.
Het is immers nog steeds een carburateur wat er tussen zit en geen gasklephuis!


@ de TS,

De lambda sensor is in dit geval de schuldige, althans volgens het 4x knipperen.
Onderstaande komt rechtstreeks uit de Sym Fiddle III manual:

y9XXUEy.png


De Sensor zelf kan kuren vertonen maar meestal betreft het de aansluitingen die vervuild zijn.
Anderzijds kan het zijn dat het mengsel momenteel iets te rijk is afgesteld.

Edit: Ik vond nog een stukje wat relevant kan zijn v.w.b. de sensor...zie bestand hieronder:

FzHtm5K.png
 

Attachments

  • sym 3 posities.png
    sym 3 posities.png
    589.2 KB · Views: 29
Last edited:
Anderzijds kan het zijn dat het mengsel momenteel iets te rijk is afgesteld.

Hoe kan men dit afstellen?

Ik zal de connector ook eens schoonmaken.
 
Er zit een carburateur gemonteerd welke afhankelijk is van de (juiste maat) sproeier maar ook van de juiste luchtverhouding.
Deze schroef zit gewoon op de carburateur gemonteerd welke ook te verstellen is.
Nummer 1 & 2 zijn niet relevant in deze.....

51927

Onderin (het gele gedeelte) zit de hoofdsproeier..., oranje.

En zijn er soms begrenzers verwijdert?
 
Last edited:
Nou nee, als er niets verandert is v.w.b. begrenzers is er vooralsnog geen aanpassing noodzakelijk.
In dat geval moet men zich dus richten op de sensor zelf, secu bedrading en stekker.

Het is trouwens logisch dat de motor afslaat als de zijstandaard wordt uitgeklapt.
Er zitten twee startonderbrekers op, betreft de jiffy en de schakelaar onder het zadel zodat de elektronica buiten het contactslot om uitgeschakeld kan worden. Ook dit is niet relevant voor je probleem, maar is misschien wel bruikbaar voor mede Sym III riders.
 
Dat het normaal is dat als men de zijstandaard uitklapt en uitvalt is normaal, heb ik ook vermeld.
Ik zal de bedrading en conector eens nakijken.
 
Ik probeer de lambda sensor eruit te halen.
Heb hem helemaal los erin zitten, maar krijg hem er niet uit getrokken.
Ik meet ook geen weerstand op de aansluitingen.
 
Last edited:
Waarom eruit halen?
Is deze dan stuk...., bedrading en stekkerverbinding controleren op vuil, oxidatie en/of vocht.
Niet alleen de sensor zelf, maar ook de aansluiting op de ECU even checken.

In post #4 staat beschreven hoe je de sensor kan testen als alles aangesloten is.
E.v.t. kan men daarbij ook een multimeter gebruiken.

De lambda sensor moet je er toch zo uit kunnen halen?

Ja, mits het goed is losgedraaid moet je het zo eruit kunnen pakken.
 
Last edited:
De lambda sensor zit er helemaal los in als ik hem volledig van de draad los draai, maar krijg hem er niet uitgettrokken.
En als ik een foto zie van een nieuwe dan heeft hij maar 1 schroefdraad, ik denk dat het topje een flinke verdikking heeft gekregen.
 
Ik denk niet dat het "de heilige Google" schuld was ;-)
Ik denk dat het meer te maken had met het feit dat ik gemakshalve aannam dat Sym in meerdere modellen wel dezelfde techniek gebruikte maar helaas, ik had het mis.

Ik weet niet of deze sensor nog goed is, dat zou je moeten meten met een multimeter.
Zaak is wel dat de schroefdraad van deze sensor schoon moet zijn, goed moet zijn aangedraaid en een goede verbinding moet maken met massa, anders kan de EFI of ECS het signaal verkeert interpreteren wat kan leiden tot een foutmelding.

Op de foto ziet de schroefdraad er vrij vies uit en zou het wel eens kunnen zijn dat deze niet goed was aangedraaid waardoor de ontsnappende uitlaatgassen de schroefdraad hebben vervuild en waardoor de sensor, op een gegeven moment, geen goed contact meer maakte met de massa van je scooter.
 
Last edited:
Hij zat behoorlijk goed vast.
Maar hoe hij eruit ziet vertrouw ik hem gewoon niet meer.
En omdat ik behoorlijk geweld moest gebruiken om hem eruit te halen.
De draad was er volkomen uit en toch zat hij vast in het gat, kon hem wel links en rechtsom draaien in het gat zonder dat de schroefdraad pakte.
De top is behoorlijk vervormd.
De scooter heeft pas 5000km gelopen.
Ik ga morgen gewoon een nieuwe halen.
 
Naar de scooterzaak geweest, hij zei dat de sensor ook niet normaal uitziet.
Nieuwe besteld, morgen of vrijdag halen en er inzetten, ben benieuwd.
 
Nu snap ik (gezien de foto) dat het niet geheel vanzelf ging...., ding is flink misvormd aan de kant wat binnen in de uitlaat steekt.
Ik vermoed ook dat deze z'n beste tijd gehad heeft!

Sparky kan wel eens gelijk hebben in deze, ziet er idd uit of er wat gelekt heeft...
De sluitring kan goed de schuldige zijn..., echter is dat gissen want is niet te zien op de foto.
Maar goed, we wachten het af en uiteraard zijn ook wij benieuwd naar de afloop.

Edit: Zit me net te bedenken dat de solenoid filter ook wel van belang kan zijn.
Als deze vuil en/of verstopt is wordt het mengsel te rijk wat de sensor uiteindelijk de das omdoet.
Ik zou deze ook even controleren op vuil, als men de sensor vervangt gelijk maar even meenemen voor de zekerheid.
Moet normaliter na 5.000/6.000 km gereinigd en/of vervangen worden volgens het periodiek onderhoudsschema.
 
Last edited:
Nieuwe was binnen, gehaald en erin gezet.
Zonder geweld gaat hij er gewoon in.
stuk gaan rijden en niets aan de hand, lampje knippert niet meer.
Ben benieuwd.
 
Back
Top