Motor lampje 2018 yamaha earox

Tedje

New Member
Hallo,
Ik heb een yamaha aerox uir 2018 gekocht waar het motorlampje van brandt. Volgens vorige eigenaar kwam dat na het vervangen van de accu.

Is er een manier om hem te resetten zonder een obd2 adapter te kopen?
 
Advertisement - register to remove this

Begint hij te knipperen als je het contact aan zet maar de motor nog niet start? Dan kan je wellicht uitzoeken wat de reden is dat hij aan staat, zonder odb.
 
Begint hij te knipperen als je het contact aan zet maar de motor nog niet start? Dan kan je wellicht uitzoeken wat de reden is dat hij aan staat, zonder odb.
Dit klopt, maar er moet dan ook een bepaald cijfer verschijnen binnen het digitale dashboard gebeuren als de zelfdiagnose gestart en gestopt is!
Kan de motor nog wel gestart worden als het betreffende lampje brandt en/of blijft branden?

Normaliter reset de com zich automatisch bij en/of tijdens het verwisselen van de accu.
(het interne geheugen blijft dus gewoon intact wat dat betreft en kan best een tijdje zonder een 12V bron)
Hiervoor is een speciale procedure uitvoeren dus in het geheel niet noodzakelijk meer.
Ik vermoed dan ook dat een OBD en/of F1 diagnose adapter geen uitkomst zal gaan bieden v.w.b. het traceren van het euvel.
 
Last edited:
Bij een Neo’s en waarschijnlijk dus ook Aerox hoeft dit niet. Het knipperen heeft dan een bepaalde frequentie. Als hij bijvoorbeeld 2x lang en 1x kort knippert is het code 21, wat weer een betekenis heeft die men op internet kan zoeken.


Het draadje van mijn KVS temp sensor was kapot en dit is de manier waarop ik gevonden heb, dat dat de reden was voor het motorlampje.
 
Last edited:
Bij een Neo’s en waarschijnlijk dus ook Aerox hoeft dit niet. Het knipperen heeft dan een bepaalde frequentie. Als hij bijvoorbeeld 2x lang en 1x kort knippert is het code 21, wat weer een betekenis heeft die men op internet kan zoeken.

Het draadje van mijn KVS temp sensor was kapot en dit is de manier waarop ik gevonden heb, dat dat de reden was voor het motorlampje.
Het is op zeker wel bruikbaar maar bij de Aerox en Neo's zit het toch iets anders in elkaar!
Om een lang verhaal wat korter te maken kun je ook hier even kijken in het Engelstalige service manual(s):

https://scooterforum.net/resources/yamaha-neos-4-mbk-ovetto-yn50f.757/

Onder de download button verschijnen er 3 als men hier op klikt.
Het 2e (en grootste) bestand is de juiste om het e.e.a. te weten te komen v.w.b. de (algehele) foutcoderingen binnen dit systeem!
Vanaf pagina 417 t/m 440 staat het e.e.a. beschreven en/of aangegeven met ook een elektrisch schema en legenda.

Misschien ook wel handig voor de ts. om dit is op het gemakje door te lezen.
 
Dat klopt, echter is het uitgebreider in opzet en wordt er wat dieper op ingegaan.
Alhoewel het systeem identiek lijkt en er een hoop overeenkomt is een 50cc exemplaar niet te vergelijken met de motorfietsen en/of scooters.
Bepaalde sensoren en actuatoren alsmede de com. ECU met de voorgeprogrammeerde parameters bijvoorbeeld.

Het knipper en/of blink methode is al een oud iets wat ook op de 2 takt injectie scooters van toepassing is en/of was wat dat betreft.
Denk hierbij aan de Aprillia Ditech en de Peugeot TSDI (Jetforce) bijvoorbeeld...
De originele Yamaha/Moric ECU & systeem op deze 4 takt bromscooters met het 3 kleppen motorblok bestaat al sinds 2006.

Yamaha Aerox, 2014 t/m 2016 is de ECU: 1GB-H591A-0000, > 2016: 1GB-H591A-1000
Yamaha Giggle, 2006 t/m 2009 is de ECU: 15P-H591A-0000
Yamaha Neos, 2009 t/m 2014 is de ECU: 5C3-H591A-0000, > 2016: 2AC-H591A-0000

Alhoewel de types qua ECU aardig overeenkomen is er wel degelijk een verschil tussen de Euro 3 en 4 varianten.
Scooter van de TS is een exemplaar met het bouwjaar 2018 wat al weer gauw naar Euro 5 toegaat.

Maar goed, het is nu aan de TS om het e.e.a. te verduidelijken aangezien hij vermeld dat het motormanagement storing lampje brandt!
 
Last edited:
Bij een Neo’s en waarschijnlijk dus ook Aerox hoeft dit niet. Het knipperen heeft dan een bepaalde frequentie. Als hij bijvoorbeeld 2x lang en 1x kort knippert is het code 21, wat weer een betekenis heeft die men op internet kan zoeken.


Het draadje van mijn KVS temp sensor was kapot en dit is de manier waarop ik gevonden heb, dat dat de reden was voor het motorlampje.
Hoe bent u er achter gekomen dat 2x lang 1x kort code 21 is? Ik kan dit namelijk niet zo terug vinden in het bestand dat u heeft gemeld. Ik heb 4x kort 6x lang maar echt geen idee wat het is.
 
Hoe bent u er achter gekomen dat 2x lang 1x kort code 21 is? Ik kan dit namelijk niet zo terug vinden in het bestand dat u heeft gemeld. Ik heb 4x kort 6x lang maar echt geen idee wat het is.
Dit staat aangegeven in zowel de manual als de overige beschrijvingen van het betreffende injectie exemplaar.
De code die jij krijgt op het dashboard correspondeert met het getal 46!
Aangezien 64 niet voorkomt in de coderingstabel heeft jouw scooter zeer waarschijnlijk last van onderstaande:

injectie faultcode.png
 
Dit staat aangegeven in zowel de manual als de overige beschrijvingen van het betreffende injectie exemplaar.
De code die jij krijgt op het dashboard correspondeert met het getal 46!
Aangezien 64 niet voorkomt in de coderingstabel heeft jouw scooter zeer waarschijnlijk last van onderstaande:

View attachment 71107
Ik heb het gevonden! Dankjewel voor de reactie. Ik zag 2x en 1x staan met 21 dus 4x 6x is 46. (Batterij was gewoon te leeg)
 
Ik heb het gevonden! Dankjewel voor de reactie. Ik zag 2x en 1x staan met 21 dus 4x 6x is 46. (Batterij was gewoon te leeg)
Oke, toppie voor de terugkoppeling en houd de accu in de gaten.
Als deze niet goed meer z'n pep vasthoudt, is het waarschijnlijk tijd voor een vers en nieuw exemplaar!

Voor nu suc6 met het beestje en veel toerplezier gewenst!
 
Back
Top