[Motor] Hierom nooit zo dicht achter een vrachtwagen rijden. (NSFW!)

Status
Not open for further replies.
Tering zeg, dat ziet er niet bepaald smakelijk uit. Heeft iemand een site waar meer van dit soort foto's opstaan? Dan laat ik het ws wel om een motor te gaan halen...ben serieus bang dat ik me ook kapot rijdt op zon ding en mn ouders al helemaal.

Je bent dus niet bang voor de motor maar voor jezelf:)
Je moet je wel kunnen beheersen op een fiets en de grenzen daar op zoeken waar het kan.
Ik hoop alleen maar dat als ik een keer met de motor zoiets moet meemaken dat ik op slag dood ben en niet de rest van me leven door een rietje moet eten. Maar ga er niet van uit dat het gebeurt en sta er eigenlijk ook niet bij stil.
 
Je kan zo gek doen als je zelf wilt op een motor. Dat: "Ik ga niet motorrijden, want dan rijd ik me dood" is op een gegeven moment ook vermoeiend.
 
Juist.

Vind het topic eigenlijk ook een beetje overbodig, als motorrijder weet je gewoon dat je zwakker bent dan de overige verkeersdeelnemers. Ben je je niet bewust van je positie op de weg moet je niet op een motor stappen imo.
 
Is er gister op de A12 tussen zoetermeer en Denhaag niet iets soortgelijks gebeurd?.. Ik kwam voor mn werk vanaf denhaag richting denhaag, en er stond een FILE, niet normaal. We reden aan de andere kant en zagen dus halverwege heel veel van die schermen om het af te dekken. Toen hoorde ik dus op de zaak dat er een motorrijder achterop een busje was geklapt, en hij ook op slag dood was. Was best serieus allemaal.
 
Mwa ik vind dat het er af en toe bij stil staan helemaal niet zo fout is.
Je moet wel de risico's in je achterhoofd blijven houden vind ik.
En continu blijven beseffen dat je wel degelijk de zwakkere deelnemer bent... En ja motoren remmen minder hard, dus houd je meer afstand...
Tevens zijn de gevolgen wanneer het fout gaat behoorlijk wat groter, dus calculeer je vaak wat extra safety marge in.

De één accepteert het en gaat toch motor rijden.
De ander niet, en die stapt in ze koekblik.
Weer ander sluiten hun ogen ervoor.

Ieder ze ding...

edit: Klopt idd LarX was gisteren op de A12 gebeurd...
 
Juist.

Vind het topic eigenlijk ook een beetje overbodig, als motorrijder weet je gewoon dat je zwakker bent dan de overige verkeersdeelnemers. Ben je je niet bewust van je positie op de weg moet je niet op een motor stappen imo.

Precies.. rijd als een zwakkere deelnemer, ga er van uit dat je niet gezien wordt en ga niet het gevaar opzoeken...

Zo weet ik zeker dat je zelf de problemen minimaal maakt... Nu de andere gebruikers nog :)
 
Ik heb geen test met een vrachtwagen kunnen vinden, maar de volgende test laat iig zien dat een zwaarder voertuig niet perse een langere remweg heeft.
Voor de test hebben ze de voertuigen (Toyota Avensis met ABS, BMW R1150RS met EVO remsysteem en Integral ABS en een Honda CBR 900 Fireblade) allemaal op gelijkwaardige banden gezet.
De bestuurders op de motors waren ook niet de minste, nl Mark Wouters en Louis Wuyts (16x Belgisch kampioen wegrace).

De conclusies die we na het uitvoeren van deze testen kunnen melden zijn zeker interessant voor elke motorrijder die met zijn veiligheid is begaan. Het fabeltje dat je met een motor harder kunt remmen dan met een wagen is hierbij meteen uit de wereld geholpen. De vierwieler was bij al de tests steeds in staat om als eerste stil te staan dus indien je achter een wagen aan rijdt die een noodstop uitvoert kom je zeker dik in de problemen. Zelfs al is je reactievermogen heel goed en ben je een eersteklas stuurman. Ook de hulp van een ABS systeem en rembekrachtiging kunnen daarin geen verandering brengen.

Bron.

Remt een motor sneller als een zware auto of vrachtwagen ?
NEE !!! En wel hierom...

Vraag: remt een motor sneller dan een auto?

Antwoord: In de eerste plaats: Heel veel mensen geloven dat de remweg van een voertuig dubbel zo lang wordt als het gewicht verdubbelt. Dat is *niet zo!!!! Remmen gebeurt doordat de banden wrijving ten opzichte van de weg ondervinden. Als het gewicht verdubbelt, heb je ongeveer twee keer zoveel wrijving nodig om dat voertuig tot stilstand te brengen. Daarom dat sprookje van die dubbele remafstand. Maar als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de wrijving van de band met de weg.

Het gewicht maakt dus niet uit voor de remafstand! Wel is het zo dat de banden en de remmen die verhoogde wrijving aan moeten kunnen.

In principe kun je er dus van uitgaan dat de remafstand bij een bepaalde snelheid tussen alle voertuigen in dezelfde orde van grootte ligt. Er zijn uiteraard allerlei individuele verschillen, die te maken hebben met de geometrie, de banden en de remmen.

Ga er in de praktijk maar van uit dat een automobilist die onverwacht zijn met ABS-uitgevoerde rempedaal intrapt, sneller stilstaat dan jij.

Wat veel bepalender voor je remafstand is dan de theoretische kortste remafstand van je motor bij een bepaalde snelheid, is je reactietijd, en de vraag of je maximaal durft en kunt remmen. Oefenen, vooruitkijken en alert zijn dus.

En natuurlijk niet te vergeten de omstandigheden, is het stroef asfalt Minder stroef beton of gladde kinderkopjes, is het droog of nat, is de weg schoon of ligt er zand of dood blad, ben je alert of moe, net ruzie gehad of misschien geheel tegen de goede gewoonte toch na dat biertje of die ene borrel achter het stuur gestapt

Enne, wist je al dat je remafstand *verviervoudigt* als je snelheid verdubbelt?
Bron.
 
16x Belgisch kampioen wegrace

-------------------------------------------------------------------------

die gozer die in 2e ligt op de vorige pagina had iig een goed beschermingspakkie aan :+
 
Mja die fotos zijn idd behoorlijk sick, maar op een gruwelijke manier dood gaan doe je ook wel in de auto, vliegtuig, helikopter of ewehem.

Iemand die bij de eerste man de rode "bloods" zakdoek ook opviel?
 
best zieke shit allemaal hoor, maar toch vraag ik me af hoe echt dat allemaal is :p ?

netzo als die ongein op rotten...sommige dingen zijn gewoon te ongeloofwaardig ? en waar de hell hangt die kerel aan op die vrachtwagen dan ?
 
Overigens, over dat remmen:
Met een motor is het in 99 vd 100 gevallen handiger om uit te wijken of meer gas te geven als dr iets gebeurt.
Je past toch bijna overal tussendoor en je acceleratie kun je ook prima gebruiken om ergens weg te komen.

En dat is met een auto/vrachtwagen dan wel weer wat lastiger :+
 
haha die foto zou ik ook posten.. maar ik dacht moet toch maar niet.

*mod-edit* Site zegt genoeg


Die heeft lekker lopen scheiten.
 
Last edited by a moderator:
Status
Not open for further replies.
Back
Top