Moet ik eerst de motor proberen ik beweging krijgen zodat de piston niet vast zit?
Hier zou ik in iedergeval mee beginnen na 30 jaren.
Dus zoals
@Dubbeldrank reeds beschreef, een scheutje olie in het bougiegat, een nachtje laten weken en de dag erna met de hand proberen of je het vliegwiel krijgt rondgedraaid.
Indien ja, kicken of elektrisch starten, indien aanwezig, of met een boormachine het vliegwiel goed laten ronddraaien zodat de overtollige olie uit het bougiegat wordt geblazen.
Ook carburateur heel goed schoonmaken.
2-takt olie aflaten uit het tankje, indien aanwezig, en tankje met verse olie vullen en indien er een oliepompje aanwezig is, controleren of deze nog druppeltje olie verpompt naar de carburateur of spruitstuk bij ronddraaien van het vliegwiel met een boormachine.
Indien een metalen tank aanwezig controleren op roestvorming in de tank.
Sowieso benzine vervangen.
Zou voor de zekerheid ook een extern brandstoffilter plaatsen of indien dit reeds aanwezig is, vernieuwen.