Motor Camino terug aan de praat krijgen.

Rumi

New Member
Hallo iedereen,
Ben hier nieuw.
Ben 52 jaar en vroeger altijd zelf aan mijn camino's gesleuteld.
Echter vraagt mijn zoon nu, hij is 23 jaar of ik mijn Camino na 32 terug werkend zou krijgen.
Dus een vraag aan al die specialisten hier. Nadat ik mijn rijbewijs had heb ik mijn Camino opgeborgen. En nu naar meer dan 30 jaar stilstand zou ik hem weer willen oplappen en laten functioneren.
Hoe ga of kan ik te werk gaan?
Ik weet dat ik nieuwe bougie, brandstofkraan en filter zal moeten voorzien en slangetje voor de benzine.
Maar moet ik motorkop uit elkaar halen en nieuwe pakkingen voorzien, carburateur uitkuisen.
Moet ik eerst de motor proberen ik beweging krijgen zodat de piston niet vast zit?
Welke stappen neem ik het best om niets verder te kunnen beschadigen.

Mvg
Rudy
 
Advertisement - register to remove this

Van mijn Puch zaten de zuigerveren aardig vastgerot in de cilinderwand na ruim 20 jaar. Kon m'n vliegwiel niet draaien, ik had 'm open gemaakt en met kruipolie een week ofzo behandeld toen kreeg ik hem los.
Blok lag in een droge schuur alleen zonder carburateur erop.
 
Moet ik eerst de motor proberen ik beweging krijgen zodat de piston niet vast zit?
Hier zou ik in iedergeval mee beginnen na 30 jaren.
Dus zoals @Dubbeldrank reeds beschreef, een scheutje olie in het bougiegat, een nachtje laten weken en de dag erna met de hand proberen of je het vliegwiel krijgt rondgedraaid.
Indien ja, kicken of elektrisch starten, indien aanwezig, of met een boormachine het vliegwiel goed laten ronddraaien zodat de overtollige olie uit het bougiegat wordt geblazen.
Ook carburateur heel goed schoonmaken.
2-takt olie aflaten uit het tankje, indien aanwezig, en tankje met verse olie vullen en indien er een oliepompje aanwezig is, controleren of deze nog druppeltje olie verpompt naar de carburateur of spruitstuk bij ronddraaien van het vliegwiel met een boormachine.
Indien een metalen tank aanwezig controleren op roestvorming in de tank.
Sowieso benzine vervangen.
Zou voor de zekerheid ook een extern brandstoffilter plaatsen of indien dit reeds aanwezig is, vernieuwen.
 
@Dubbeldrank en @Sparky alvast dank voor jullie snelle antwoord en deskundige uitleg.
Welke olie kan ik best gebruiken hiervoor: om in de motorblok te doen via de bougie? Zoals beschreven door dubbeldrank met (kruipolie)WD-40?
Of andere olie.
Ik heb geen aparte tank voor olie.
Dus nog een andere vraagje: in mijn tijd zo'n 30 jaar geleden kon ik aan de pomp 2-takt bezine kopen en moest ik zelf niet mengen.
Welke olie en benzine nodig en welke verhouding (ergens een maatbeker te koop hiervoor)
En hebben jullie soms een adresje om online stukken te bestellen voor Camino?want mijn plaatselijke brommerwinkels zijn er helaas niet meer.
Carburateur proper maken met bezine?
Tank indien roest vorming..kan ik deze behandelen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Mvg, Rudy
 
In principe maakt het niet veel uit welke olie je gebruikt, in iedergeval mag die niet te dik zijn zodat deze ook overal tussen kruipt.
Het gros van de olie moet er nadien toch weer uit, dus geen liters gebruiken!
Voor het maken van mix-benzine doe je voor een originele motor, 20 milliliter 2-takt olie op elke getankte liter E5 of te wel Euro98 benzine, een mengverhouding van 1:50 dus.
Er bestaan inderdaad mengflessen in alle maten, vormen en prijsklassen:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=mengfles+2-takt
 
Back
Top