Motip spuitbussen troep?

Fiko

Monteur mechatronica
Ik was zojuist aan de slag gegaan met motip spuitbussen (primer, hoogglans rood en blanke lak) maar resultaat was tien keer niks.

De primer spuitbus begon bij tweede gebruik al te spetteren en de spuitknop zwaarder aan te voelen. Op een gegeven moment kwam er niks meer uit en zat de knop gewoon vast terwijl de spuitbus voor 75% nog vol zit. Ik haalde de dop eraf om te controleren en zag dat de kunststof ventiel/prikker onder de dop en gaatje in spuitbus naar de klote waren. De blanke lak dat eigenlijk voor een mooie finishing glans moet zorgen heeft de boel ook verpest. Ik spuit eerste laag erop, werd de kleurlak dof. Bij tweede laag wel mooie glans maar begon het links en rechts te druipen. Ik merkte ook dat er op de spuitbussen geen constante druk is ondanks dat ik goed schud. Dan komt er vanwege de drukverlies ook spetters van af.

Uren werk naar de klote.

Iemand gelijkwaardige ervaringen ermee?
 
Advertisement - register to remove this

Je kan beter naar de verf speciaal zaak gaan , of naar de betere Auto materialen zaak , daar mengen ze op kleur , en vullen spuitbussen .
goede lak is Valspar , is van Dupont.
 
Goed schudden, en dunne laagjes doen. Motip werkt bij mij altijd goed.
Moet wel.zeggen dat je bij een autolak speciaalzaak natuurlijk wel fijner spuitende bussen hebt van bijvoorbeeld Spraymaxx. Als je daar eenmaal mee hebt gespoten is het meteen dubbel en dwars het geld waard.
 
Goed schudden, en dunne laagjes doen. Motip werkt bij mij altijd goed.
Moet wel.zeggen dat je bij een autolak speciaalzaak natuurlijk wel fijner spuitende bussen hebt van bijvoorbeeld Spraymaxx. Als je daar eenmaal mee hebt gespoten is het meteen dubbel en dwars het geld waard.

Goed geschud, netjes op kamertemperatuur gehouden maar toch liep de nozzle op een of andere manier vast. Ik ga de spuitbus sowieso terugbrengen. Hopen dat ik mijn geld terug krijg.

Ik ga nu even voor de gein naar Action en hun spul uitproberen. Stuk goedkoper ook. Wie weet zal het me verrassen.
 
Nadeel van motip is, dat het vaak geen verse spuitbussen zijn. Maar oudere die er al langer staan.

Net als bij mortel je na de datum moet kijken.
 
Ben vandaag langsgeweest en heb netjes mijn geld terug gekregen. De medewerker wist al gelijk waar ik het over had. Was bij hem ook twee voorgekomen. Schijnt dat motip plastic primer spuitbussen hier vaker last van hebben.
 
Netjes.
Nu naar de Action. :)
Gewoon goeie lak halen. Die van Action is niks man... iedereen probeert voor dubbeltje op de eerste rang te zitten maar gaat niet altijd. Koop 1x goeie spuitbussen en dan ben je klaar.
Mijn racer pas gespoten met autolak. Licht opgeschuren, geen primer of wat dan ook. Zo over de oude laklaag. Nu nog zonder 2k blanke lak. Als ik 60 euro voor alles kwijt ben geweest is het veel. Dus je kan van die action lak stuk of 8 bussen leegspuiten op je kappen en een matig resultaat behalen. Of je doet het goed.
 

Attachments

  • Snapchat-1590886623.jpg
    Snapchat-1590886623.jpg
    81.5 KB · Views: 34
Ik heb mijn velgen en kappen destijds met motip gespoten hoor en ik mag echt niet klagen, ondanks dat het redelijk snel ging druipen, was het resultaat prachtig al zeg ik het zelf. Na een paar keer oefenen kon ik het druipen ook al voorkomen.

Dit is een velg die ik destijds op de 2k blanke lag helemaal met motip heb gespoten, aangezien motip natuurlijk geen 2k lak heeft.

2 laagjes primer, 4 laagjes van beide kleuren, en dan nog 4 laagjes blanke 2k lag er over heen. Dat is dan wel het extreme, ivm velgen die veel te verduren krijgen.

EDIT: en ik heb er toch wel richting de 10 bussen door heen gespoten voor de gehele kappenset en velgen, maar geen een had ik problemen mee, al heb ik ze wel besteld bij een verf-speciaal zaak, dus wie weet lagen ze inderdaad nog niet zo lang.

1655242496482.jpeg
 
ik heb dat probleem al paar keer meegemaakt met de spuitbussen van Griffon de alu zinkspray.
dikke klodders zelfs na 20min schudden en verwarmen.

en.... ik heb een keer tijdens 420 het oranje blokkeerringetje laten zitten onder de spaynozzle.......dat spritzt ook niet zo geweldig.
 
Gewoon goeie lak halen. Die van Action is niks man... iedereen probeert voor dubbeltje op de eerste rang te zitten maar gaat niet altijd. Koop 1x goeie spuitbussen en dan ben je klaar.
Mijn racer pas gespoten met autolak. Licht opgeschuren, geen primer of wat dan ook. Zo over de oude laklaag. Nu nog zonder 2k blanke lak. Als ik 60 euro voor alles kwijt ben geweest is het veel. Dus je kan van die action lak stuk of 8 bussen leegspuiten op je kappen en een matig resultaat behalen. Of je doet het goed.

Geen primer niks? Jij bent gek man. Wel strakke resultaat! Mooi hoe je de lijnen op je voorkap van elkaar hebt onderscheiden met verschillende kleuren. De voorkap van mijn Fast Rider RST is eigenlijk hetzelfde als SP 98 maar dan zonder grill. Wilde ook eigenlijk zoiets als jij doen maar dan zwart met donker geel. Uiteindelijk toch maar laten zitten vanwege luiheid.

Die van mij hoeft geen showroom model te worden. Als het maar netjes eruit ziet en spuitbussen van de Action zal daar wel aan voldoen. Op dit moment zit de primer in ieder geval strak erop. Morgen hoogglans zwart erop en dan even resultaat bekijken. Als het fatsoenlijk is dan ga ik de voorkap doen.
Post automatically merged:

Ik heb mijn velgen en kappen destijds met motip gespoten hoor en ik mag echt niet klagen, ondanks dat het redelijk snel ging druipen, was het resultaat prachtig al zeg ik het zelf. Na een paar keer oefenen kon ik het druipen ook al voorkomen.

Dit is een velg die ik destijds op de 2k blanke lag helemaal met motip heb gespoten, aangezien motip natuurlijk geen 2k lak heeft.

2 laagjes primer, 4 laagjes van beide kleuren, en dan nog 4 laagjes blanke 2k lag er over heen. Dat is dan wel het extreme, ivm velgen die veel te verduren krijgen.

EDIT: en ik heb er toch wel richting de 10 bussen door heen gespoten voor de gehele kappenset en velgen, maar geen een had ik problemen mee, al heb ik ze wel besteld bij een verf-speciaal zaak, dus wie weet lagen ze inderdaad nog niet zo lang.

View attachment 65640

Kan ook te maken hoe lang ze in de winkel hebben gestaan of wat dan ook. Maar als je de spraynozzles bekijkt van Motip dan is het echt niet iets speciaals hoor. Kan me goed voorstellen dat sterk chemische spul dat plastic dopje binnenin wegvreet.
Post automatically merged:

ik heb dat probleem al paar keer meegemaakt met de spuitbussen van Griffon de alu zinkspray.
dikke klodders zelfs na 20min schudden en verwarmen.

en.... ik heb een keer tijdens 420 het oranje blokkeerringetje laten zitten onder de spaynozzle.......dat spritzt ook niet zo geweldig.

Blijft een gedoe met spuitbussen
 
Blijft lastig spul joh dat hoogglans. Gaat 80% goed en dan heb je plots links en rechts een stuk dat dof uitslaat. Wil je corrigeren moet je spuitbus weer iets dichterbij houden maar dan wordt het plots weer te veel en krijg je druipers en oneffenheden.

De primer zit er wel super strak op zonder oneffenheden. Ik neem aan dat als ik een matte lak pak dat deze hetzelfde als de primer eruit zal zien, dus makkelijk te spuiten en strak erop?

Toch maar voor mat gaan? Meningen?
 
Ik heb ook geen goede ervaringen met motip, de primer lijkt ook gewone verf. Voor kleine dingetjes gebruik ik action mat zwart met transparante lak, primer is zo zo maar beter dan motip.
Velgenzilver van action is ook prima het zit er al 4 jaar op bij mij en afgezien van wat steenslag ziet het er goed uit.
Als het mooi moet en moet houden koop ik hier een busje hun primer is ook goed. https://www.nonpaints.com/nl/2k-ral-kleur-in-spuitbus-spraymax-250ml-400ml-high-solid?product_variant_id=8478&utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping feed&utm_content=free google shopping clicks&gclid=CjwKCAjwqauVBhBGEiwAXOepkWYr_ToVlCa5TqLw0cgGamz9mUOrElqbDczyvUx8qWbkany8L9d3OhoCufIQAvD_BwE
 
Je tijd nemen, goede tape om eventuele lijnen af te plakken. Tape van de action werkt niet daar loopt van alles onder qua lak en dan heb je nooit strakke lijnen. Maar je moet ook niet denken dat dit mijn eerste setje is dat ik spuit he. Ik heb ook jaren lopen kutten met goedkope spuitbussen of spuiten in te koude schuurtjes. Of te snel over je vorige laag heen spuiten. Maar neem je tijd dat is het belangrijkste
 
als je geen plek heb , of een (stofvrij ) Beunhok , heb je misschien een Party Tent , als je die kan afsluiten kan je een Mini verwarmde Spuit Cabine Creeren, voor het spuiten de vloer nat maken ivm stof , Kachel er in (op stroom ) , en een mini afzuiger , na het spuiten de Kachel lekker hoog zetten , het resultaat zal je verbazen .
En in die Party tent kan je mooi je kappen ophangen... Buizen genoeg.
 
Afzuiger hoeft niet eens. Haal bij de action dat dunne afdekzijl. Plak de boel rondom af alsof je iemand in stukken gaat zagen. Niet dat ik perse weet hoe dat gaat maar gebruik je fantasie
 
Schuurtje is vrij goed. Deur dicht en omgeving stofvrij maken. Komende dagen zitten we gemiddeld rond de 20 graden dus zal de temperatuur ook niet echt het probleem zijn. Alvorens ik met de voorkap begin ga ik het spatbord proberen te spuiten. Beetje erop experimenteren totdat ik de feeling krijg en ongeveer weet hoe de lak etc. reageert. Dan pas de voorkap.

Wil ook even de basis lak lichtjes opschuren met scotch brite en dan blanke lak erover doen. Kijken hoe dit zal resulteren. Ik neem aan dat blanke lak niet over uitgeharde basis lak gespoten kan worden aangezien ondergrond dan erg glad is en zich niet kan kleven?
 
Back
Top