Onbekend probleem met de snelheid van de scooter

it's_A_Lex

Don't blame the messenger
(Voorheen probleem met de variomaat en meer)
OPGELOST: de snelheid is weer terug en trekt in een stuk door naar zn top. Probleem met de km-teller is ook opgelost.
Bedankt voor alle input die jullie hebben gegeven!
Het lag aan de variateur en de koppeling die beide versleten waren.


Goededag forumleden,

De scooter die ik aan het opknappen ben wil niet sneller dan 20km/h op de teller, dit bij vol gas. hierbij trilt de scooter als een chiwauwa in de kou.

gegevens scooter:
- kymco agility 50 2008 (2e hands)
- nieuwe 50cc cilinder en zuiger
- kleppen gesteld (beide op 0.05mm)
- nieuwe v-snaar (18,3mm breed)
- start en loopt rustig stationair
- het is een gele plaat (45km/h)
- gladde variobus zat in bij de aankoop

Mijn eerste gedachten gaan dat het aan de variateur ligt van de scooter.
De vorige eigenaar heeft namalijk de goedkoopste variateur erin gezet. Ik denk dat het om deze gaat.
En er is wat schade aan het variohuis en de rolletjes zijn aan eenkant erg plat (zie foto's 1 tm 3).

Denken jullie dat het probleem hieraan ligt of dat het probleem ergens anders aan kan liggen?


mvg,

Alex
20210120_151045.jpg20210120_151105.jpg20210120_151119.jpg

Edit 21-1-2021:

Vandaag(21-1-2021) een streep op de variateur gezet, de carterkap er weer op gedaan en geprobeerd de scooter te starten...
Er is nu namelijk geen vonk

Ik heb het systeem doorgemeten en er waren geen waardes waarvan ik dacht dat die niet kloppen.
Ook heb ik een andere CDI gebruikt, zonder gewenst resultaat.

deze stappen zijn gedaan:
- Accu spanning: 12,5Volt
- Benzinemeter gaat omhoog
- Bougie is nieuw, zelfs de oude bougie die eerst wel vonkte, vonkte nu ook niet
- Bougiedop geeft geen weerstand of geleiding?!? bij mijn eigen Kymco (2015) geeft de bougiedop ook geen weestand of geleiding
- Interne weerstand multimeter was 0,6 Ohm
- Bougiekabel geeft 0,7 Ohm (voor edit 0.7 KOhm, mijn fout)
- Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan
- Draad bobine (groen) naar cdi geeft 1,0 Ohm aan
- Pickup (blauw/gele kabel) geeft 106 Ohm naar - pool
- Pichup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan
- Afstand pickup-rotor is aangepast naar 0,3mm dmv voelermaatje
- De twee zekeringen zijn nog goed

in de bijlage staat het elektrisch schema wat ik heb gebruikt, zie ook de gearceerde lijnen.
Naamloos.png

Edit 22-1-2021

Na gisteren met wat hulp van Sparky is het probleem terug gebracht naar één draad in het elektrisch systeem (zie roze kleur elektrisch schema).
Het probleem is voor 99% een draadbreuk of een onbekende onderbreking.
Ook heb ik met hulp een tijdelijke by-pass aangelegd om uit te sluiten dat het probleem niet erger is. 20210122_163056.jpg
Hier is tezien dat er een zwarte draad (achter de rechter groene draad) extra van bovenaf is ingestoken terwijl de blauw/zwarte draad is gekoppeld aan het witte blokje
20210122_163104.jpg
Hier is dezelfde zwarte draad die op de pin van de CDI gaat waar normaal het stekkertje zit.
Hierna de scooter elektrisch laten ronddraaien met VONK!

Edit 26-1-2021:
De scooter vonkt weer! Probleem mogelijk een kabelbreuk. Oorzaak onbekend.
Vandaag de nieuwe variateur binnen gekregen en op de scootergezet. Echter dit zonder gewenst resultaat. Nu gaat de scooter 30km/h in plaats van 25km/h.
Geen idee waar het direct aan zou kunnen liggen. Wel een paar vermoedens: slechte koppeling, te weinig vermogen of slechte massa.

Edit: 27-1-2021
Een extra draad getrokken van het blok richting de accu ofeel een extra aardedraad. Zonder resultaat.
Ik snap er steeds minder van
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ja dat zou goed kunnen, je rollen zou ik in deze staat zeker vervangen. Daarnaast zou je even kunnen testen hoe hoog je v-snaar in je vario komt te liggen. Dit kan je doen door met een stift een stuk te markeren op je vario en na het rijden te bekijken tot hoe ver je stift er weer af is gesleten. Dat trillen van je scooter bij vol gas kan liggen aan onbalans van je vario/oneven versleten rollen.
 
ja dat zou goed kunnen, je rollen zou ik in deze staat zeker vervangen. Daarnaast zou je even kunnen testen hoe hoog je v-snaar in je vario komt te liggen. Dit kan je doen door met een stift een stuk te markeren op je vario en na het rijden te bekijken tot hoe ver je stift er weer af is gesleten. Dat trillen van je scooter bij vol gas kan liggen aan onbalans van je vario/oneven versleten rollen.
Top! Bedankt voor het snele antwoord, ik ga morgen een streep zetten op de vatiateur en kijken hoe hoog deze komt

Die rollen zijn wel aan vervanging toe ;)
wat voor schade is er aan je variohuis? Zie niet echt wat op de foto's
Op de 2e foto is links te zien dat er iets weggeschuurd is aan het huis

Ik weet niet wat de juiste klepspeling is voor jouw scooter maar meestal staat de uitlaatklep wat ruimer.
De uitlaatklep wordt namelijk heter.
Dit zou ik toch even nakijken in het servicemanual van jouw scooter.
in een manual die ik heb gevonden stond dat zowel de inlaat als uitlaat 0.04mm moesten zijn

Wat is de staat van de drie variogeleiders en de geleidebanen in de vario? Het lijkt wel of deze ook half weg zijn,
Groet,
een van de drie heeft een schurtje, dus ik ben er ook van overtuigd dat deze ook vervangen moeten worden.
 
Last edited:
Hi Alex,

ik had totaal gemist dat je ook geen vonk meer had of heb je dit naderhand in je eerste post erbij gezet?

Er zijn drie metingen die ik niet snap en kan dus ook niet beoordelen of deze kloppen.

namelijk:

1. Bougiekabel geeft 0,7 KOhm, wat bedoel je hiermee?

2. Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan, bedoel je hiermee de primaire wikkeling (dus van de geel/zwarte draad naar de groene draad op de bobine)

3. Pickup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan, deze meting begrijp ik niet
 
Hi Alex,

ik had totaal gemist dat je ook geen vonk meer had of heb je dit naderhand in je eerste post erbij gezet?

Er zijn drie metingen die ik niet snap en kan dus ook niet beoordelen of deze kloppen.

namelijk:

1. Bougiekabel geeft 0,7 KOhm, wat bedoel je hiermee?

2. Bobine geeft 1,0 Ohm intern aan, bedoel je hiermee de primaire wikkeling (dus van de geel/zwarte draad naar de groene draad op de bobine)

3. Pickup naar cdi geeft 1,0 ohm uit en oneindig bij aan, deze meting begrijp ik niet
Dit was vanochtend, eergisteren starte de scooter nog gewoon zonder problemen (behalve de problemen met de variateur). En gisteren heb ik alleen de kappen erop gezet en dan nu krijg ik dit euvel er ook nog bij.

1. Dat er geen breuk in de bougiekabel zit
2. Ja inderdaad
3. Ik las iets in een andere post waar u op geantwoord had.
 
Van waar naar waar heb je in meting1 gemeten?
Want 0,7 Kilo Ohm (= 700 Ohm) is erg veel voor een stukje bougiekabel of heb je de secundaire spoel van de bobine meegemeten?

Voor meting 3 doe eens het volgende:
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op laagste Ohm-bereik.
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten
  5. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad van de cdi connector en noem deze waarde M1. (deze zou ongeveer 106 Ohm moeten zijn)
  6. Zet nu het contactslot op "aan"
  7. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad van de cdi connector en noem deze waarde M2. (deze zou ongeveer 0,6 Ohm moeten zijn)
  8. Laat me de waardes van M1 en M2 even weten.
 
Last edited:
Van waar naar waar heb je in meting1 gemeten?
Want 0,7 Kilo Ohm (= 700 Ohm) is erg veel voor een stukje bougiekabel of heb je de secundaire spoel van de bobine meegemeten?

Voor meting 3 doe eens het volgende:
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op laagste Ohm-bereik.
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten
  5. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad van de cdi connector en noem deze waarde M1. (deze zou ongeveer 106 Ohm moeten zijn)
  6. Zet nu het contactslot op "aan"
  7. Meet met de rode meetpen op de blauw/gele draad van de cdi connector en noem deze waarde M2. (deze zou ongeveer 0,6 Ohm moeten zijn)
  8. Laat me de waardes van M1 en M2 even weten.
Dank u wel voor uw reactie,
De 0.7 KOhm moet 0.7 Ohm. Fout van mijn kant!

Verder is de M1: 106 Ohm
En M2: 2.5 Ohm
Weerstand van de multimeter is nu 1.0 Ohm
(mijn werkplek is namelijk de schuur(ca 5 graden nu) en ik nam de multimeter naar binnen, daarom is de weerstand nu hoger dan eerder genoemd)
 
Last edited:
OK, de metingen van de pickupspoel en van kill-functie van het contactslot zijn in orde. (het donkergroene gedeelte op jouw schema)

Nu gaan we even de massaverbinding van je cdi meten, doe het volgende:

(het licht groene gedeelte in jouw schema dus)
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op laagste Ohm-bereik.
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten
  5. Meet met de rode meetpen op de groene draad van de cdi connector en noem deze waarde M3. (deze zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van je meter)
Nu gaan we ook even meten of de CDI spanning krijgt vanaf je contactslot, doe het volgende:

(Het roze gedeelte in je schema dus)
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op waarschijnlijk het 20 Volt gelijkspanning bereik (afhankelijk van je meter).
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten.
  5. Meet met de rode meetpen op de zwart/blauwe draad van de cdi connector en noem deze waarde M4. (deze zou 0 Volt moeten zijn)
  6. Zet het contactslot op "aan".
  7. Meet met de rode meetpen op de zwart/blauwe draad van de cdi connector en noem deze waarde M5. (deze zou 12 Volt moeten zijn, gelijk aan de accuspanning)
  8. Laat me even M3 t/m M5 weten.
 
OK, de metingen van de pickupspoel en van kill-functie van het contactslot zijn in orde. (het donkergroene gedeelte op jouw schema)

Nu gaan we even de massaverbinding van je cdi meten, doe het volgende:

(het licht groene gedeelte in jouw schema dus)
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op laagste Ohm-bereik.
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten
  5. Meet met de rode meetpen op de groene draad van de cdi connector en noem deze waarde M3. (deze zou ongeveer gelijk moeten zijn aan de inwendige weerstand van je meter)
Nu gaan we ook even meten of de CDI spanning krijgt vanaf je contactslot, doe het volgende:

(Het roze gedeelte in je schema dus)
  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op waarschijnlijk het 20 Volt gelijkspanning bereik (afhankelijk van je meter).
  4. Zwarte meetpen op min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten.
  5. Meet met de rode meetpen op de zwart/blauwe draad van de cdi connector en noem deze waarde M4. (deze zou 0 Volt moeten zijn)
  6. Zet het contactslot op "aan".
  7. Meet met de rode meetpen op de zwart/blauwe draad van de cdi connector en noem deze waarde M5. (deze zou 12 Volt moeten zijn, gelijk aan de accuspanning)
  8. Laat me even M3 t/m M5 weten.
Wat een top service
M3: 1.0 Ohm
M4: 0 Volt
M5: 0 volt!!
Kan aan het slot liggen? Of denk ik verkeerd?
 
Last edited:
Voor de zekerheid zou je even de weerstand kunnen meten van deze draad.

Doe dit als volgt:

  1. Zet het contactslot op "uit".
  2. Trek de connector uit de cdi.
  3. Multimeter op laagste Ohm bereik.
  4. Zwarte meetpen op de zwart/blauwe draad bij contactslot.
  5. Rode meetpen op de zwart/blauwe draad van de CDI connector.
De weerstand moet nu nagenoeg gelijk zijn aan de inwendige weerstand van de meter, maar deze zal bij jouw een weerstand vertonen of zelfs oneindig (op het display is dit L of I of OL)

Buig tijdens deze meting eens met de kabelboom op verschillende plaatsen, wellicht kun je zo de plaats van de breuk of slecht contact opsporen.
 
Vanochtend en nu net de meting uitgevoerd (blauw/zwart van de CDI naar Blauw/zwart voor het contactslot), dan krijg ik inderdaad een "l" te zien op de multimeter.
Echter als ik dan het contactslot op aan zet, gaat de benzinemeter niet omhoog, kan dit kloppen? de connector is dan nog steeds los van het contactslot.

Oplossing: Zie Edit 22-1-2021 uit de eerste post
 
Last edited:
Back
Top