Moet remlicht op beide remhendels werken?

fendo

SYM Symphony ST 50
Bij mijn occasion scooter doet vanaf de aankoop vorige week het remlicht het alleen op de achterremhendel. Als ik de voorrem inknijp blijft hij donker.
Kan iemand mij vertellen of het verplicht is dat de achterremlicht het op beide hendel moet doen?
Ik kan hier niets over vinden.
 
Advertisement - register to remove this

Remlicht moet geactiveerd worden en oplichten bij actief vertragen. Zal eens kijken naar de voertuigeisen als onderlegger.
Ter info; meestal een klevend schakelaartje.
Groet,
 
In het regelement van de Rijksoverheid omtrent de eisen aan de verplichte verlichting staat het volgende:
  • 1 rood remlicht (als de maximumsnelheid hoger is dan 25 kilometer per uur. En het vermogen meer dan 0,5 kilowatt (kW). De ingebruikname van de bromfiets of scooter moet zijn na 31 december 2006)
Jouw scooter is na 31 december 2006 in gebruik genomen en een goedwerkend remlicht is dus verplicht.
Omdat deze door beide remhendels bediend kan worden, dienen deze ook goed te werken.

Klik hier voor de volledige versie van dit regelement.
----------------------------------------------------------
Wat @Harrr over het schakelaartje zegt klopt.
Kan vuil en/of geoxideerd zijn.
Meestal is goed reinigen voldoende om het probleem op te lossen.
Succes !
 
Ik heb vandaag wel even gekeken maar niets aan gedaan. Het schakelaartje (het stiftje kan ik naar binnen duwen en komt dan net meer naar buiten. Ik had geen tijd om het allemaal uit elkaar te halen. Mijn tellerkabel was ook kapot en daar ben ik mee bezig geweest. De kabel vernieuwen is een flutkarweitje maar de kappen de- en monteren is best lastig en kost veel tijd omdat ik niet weet wat ik wel en niet los moet schroeven. De kap van de teller, 3 schroeven en 3 delen en 2 klemmetjes. De voorkap en loshalen van zijkappen 9 schroeven en 4 klemmen, 5 delen. Pfff. Daarna alles omgekeerd weer vast met slappe kapdelen die heen en weer zwabberen. Ben er bijna 2 uur mee bezig geweest terwijl de kabel zelf binnen 2 minuten gedaan was. Maar het is gebeurd.
Morgen geen tijd dus het remcontact zal volgend weekend worden.
 
Tja, dit is het nadeel van een scooter, bij het minste of het geringste moet je veel Tupperware verwijderen.

Het merk "occasion" ken ik niet......., nee hoor grapje, maar het is wel handig als je in het vervolg het merk, type en eventueel setup vermeldt.

Heb je die occasion scooter bij een privé persoon gekocht of bij een scooterzaak?

Indien het laatste, heb je hier dan geen garantie op of wist je van die gebreken en ben je ondanks dit toch een koopovereenkomst aangegaan?

Anders wordt dit toch een nieuwe remschakelaar maar deze zijn niet duur hoor, maar afhankelijk van het merk en type scooter moet je hiervoor misschien toch weer de stuurkappen los nemen die je gisteren al los had.
 
Sorry, occasion staat voor Kymco Sento 50 uit 2009. De setup weet ik niet. Hij trekt best pittig op en rijdt op GPS 60. Ik weet verder (nog) niet wat er precies mee gedaan is. Ik heb hem van een particulier en een klein proefritje gemaakt. Dus niet uitgebreid onderzocht. Hiervoor had ik een Peugeot Vivacity 2 takt. Dat ding reed als een raket maar als het geregend had moest hij eerst drogen want dan deed de elektra het niet. De nieuwe eigenaar weet dit. Zo eerlijk ben ik wel. Deze 4 takt rijd veel rustiger maar rijdt toch goed door. Er zijn wel een paar dingetjes. Achterlichtglaasje is aan de onderkant gescheurd, groot licht doet het maar de seinlichtscahkelaar niet, claxon doet het niet, remschakelaar van de voorrem (had ik al genoemd) en de 3e steun van de klapbagagedrager ontbreekt. De rechter voetsteun is eraf maar ik rij toch alleen.
Geen onoverkomelijke problemen dus.
Waar ik wel eerst naar moet kijken is de afstelling denk ik. Als hij koud is start hij gelijk en kan ik wel direct wegrijden maar slaat hij de eerste 2 km af als ik stop. Lijkt wel of de choke niet werkt. Daarna draait hij een tijdje hoog stationair alsof hij dan op de choke loopt, ong. 2-3 minuten en daarna loopt hij goed. Als hij warm is en ik volgas rij, dan gas dicht en weer open slaat hij dood. Lijkt erop of hij teveel brandstof krijgt.

Zo, een heel verhaal. Zijn de chips inmiddels op? :)
 
Ah een Kymco Sento 50, best wel een grappige scooter.
Je hoeft in ieder geval de stuurkappen niet te verwijderen om aan de remlichtschakelaars te komen. ;)
Voor wat betreft het afslaan, het brandstofmengsel eens opnieuw afstellen aan de mengschroef van de carburateur kan misschien de oplossing zijn, wel instellen bij warme motor als de choke zijn werk al heeft gedaan.
Ook uiteraard de elektrische choke even controleren op werking.
 
Zeker een grappig ding. Ik hou wel van dat retro. Ik ben zelf ook al retro uit eind jaren 50 :)
Ik ga zeker ff naar de afstelling kijken. Eerst een wph downloaden om te kijken hoe ik bij de afstelsproeiers kan komen. Bij de Vivacity was dat makkelijk. In het luchtfilterhuis zat een uitsparing voor de schroevendraaier. Dit blok is anders opgebouwd en ik denk dat mijn zadelbak eruit moet.
 
Als het deze schakelaar is, dan ben je voor een paar euro klaar.
Let op !
Er zit verschil tussen de linker en rechterschakelaar.
Zou wel even diverse site's bezoeken i.v.m. verschillende prijzen.
Tip: vervang beide schakelaars, dan heb je daar voorlopig geen omkijken meer naar...
----------------------------------------------------------------------------------------------
Wanneer je meerdere onderdelen bij een site besteld, dan hoef je vaak geen verzendkosten te betalen.
Dit is echter boven een minimaal bedrag.
Zeker de moeite waard om even te bekijken.
 
Last edited:
De remlichtschakelaar heb ik besteld. Het stiftje kan ik wel indrukken maar komt niet meer naar buiten. Dus het veertje wat erachter zit u=is waarschijnlijk niet goed meer.
De claxon en seinlichtschakelaar doen het weer. Gewoon de schakelaar op het stuur flink inspuiten met Contactspray en een uurtje wachten. Daarna deden ze het weer. Dus gelukkig geen elektra probleem :)
Afstellen en de choke moet ik nog naar kijken. Ik ga ff zoeken of ik makkelijk bij de stelschroeven op de carb kan komen of dat er weer kappen af moeten. Als ik het klepje van mijn zadelbak verwijder zie ik het deksel van de carb maar geen stelschroefjes. Als ik naar een onderdelentekening van de carb kijk zitten de stelschroeven aan de onderkant. Dan eens op zoek naar een brug waar hij op kan.
 
Back
Top