Mirage Vespa Ciao

Status
Not open for further replies.

St3yn

Well-Known Member
Hallo! Ik ben net nieuw hier op het scooterforum en het leek me wel leuk om een Project te plaatsen van mijn Vespa ciao snorfietsje! Ik kom van vespa-ciao.nl, en ik weet dat dit een scooterforum is, maar ik post toch even m'n projectje voor de geïnteresseerden :winner:


Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Steyn, 18 jaar en woon in Haren (dichtbij Groningen). Op m'n 17e kreeg ik m'n eerste Gilera Citta. Daar was ik echt helemaal gek van en ik heb er daarom ook de nodige euros ingestopt.. VEEL euros :) Maar helaas is hij op 1 juni 2008 gejat..
Maarja ik kan niet zonder brommer want snelheid = tof, dus heb ik een nieuw brommertje via marktplaats gehaald: Een Vespa Ciao uit bouwjaar 2003 of 2004. Hij was echt helemaal standaard, kappen waren lelijk, slecht afgesteld, liep amper 25 , reed kut, trappers zaten erop etcetc.

Setup:
std 50cc Piaggio cilinder
10/7 carburateur
std luchtfilter
105 poulie
City power uitlaat

Net na de aankoop, eind Juni:

Foto-CZUPFECZ.jpg


Best mooi blokje!
Foto-XQLIS6JU.jpg





Maarja zoals iedereen weet is een standaard snorfiets met een 50cc snorblokje geen reet aan, dus opvoeren die handel! Ik heb meteen plannen gemaakt en de nodige onderdelen gekocht: 80cc Cilinder, 46mm hoge druk kop, dikke uitlaat, Vario voor vespa's, grotere carb, power luchtfilter, bussen lak voor de kappen en verder héél veel klein spul om hem super te maken. Deze bestelling kostte me 400 euro.



Ninja Usine uitlaat
Foto-G8KYHWVA.jpg


46mm Athena Cilinder '80cc'
Foto-DRU3LOGY.jpg


Foto-AFBI47KW.jpg


Varioset: Std voorvario, Achtervario, Achternaaf met lange as.
Foto-KGO73XWL.jpg




Maarja dan kom je het eerste probleem natuurlijk tegen: Een 46mm Cilinder past niet op een standaard Piaggio cartertje. Je moet daarvoor een Polini SpeedEngine carterset (110 euro) voor kopen. Ik vind dat teveel geld, dus ik heb een speciale frees geregeld om mijn carter uit te kotteren naar 50mm. Daardoor past de cilinder gewoon op een 'standaard' carter :)



Dikke frees erin
Foto-SDXJJZR6.jpg


Aan het frezen..
Foto-YULZOXQM.jpg


Lekker veel rommel :)
Foto-PN4NCGWG.jpg


En klaar: Cilinders tot 50mm passen erin!
Foto-NZOWYU77.jpg




Daarna ook nog even poorten gefreesd in het kleine carter, zodat de cilinder ook via het carter gevoed wordt, en niet alleen via de zuiger.


Poortjes aftekenen
Foto-CECC7RPN.jpg

(Ik heb verder helaas geen fotos van de poorten)
Setup nu:
46mm Athena Cilinder
Carter uitgefreest, inlaat uitgeboort + uitgeveilt
Std Bromkrukas+ Std Vliegwiel
13/13 Dellorto carb + Powerfilter + 70 sproeier
Polini Speedcontrol Variateur met 5.6g rollen, 100mm schijven, gele drukveer en gele trekveren
Ninja Usine uitlaat

Top snelheid: 80 á 85 km/h :W



Zo stond hij erbij met het nieuwe blokje:

Foto-HFQE3JRX.jpg




De kappen waren alleen nog ERG lelijk.. vol met krassen en shit :( Dus die wou ik opnieuw spuiten met speciale Motip Mirage lak. Dat is lak die van kleur veranderd in het zonlicht! Ik heb gekozen voor Paars --> Groene lak. Ik vind het zelf echt mooie lak! Het is niet echt sterke lak dus je beschadigt het helaas wel snel, maar het ziet er wel verdomd mooi uit!



Veel krassen zoals je ziet
Foto-8BU3JJTY.jpg


1 kap in de Filler gespoten, en zoals je ziet is de andere kap ook lelijk
Foto-WSJBHK7D.jpg


Mooie gladde, vlakke kap. Alle krassen weg.
Foto-ASTWKHXG.jpg


En spuiten die handel! Erg mooi gelukt vind ik :D
Foto-BZKWQIOG.jpg


Paarsig
Foto-XXMYO73C.jpg


Groen-blauwig
Foto-J6NJUVOT.jpg





Ik vond de brommer echt super toen! Leuke kappen, best leuke setup en het reed gewoon lekker :)
Maarja je zal altijd zien dat je pech hebt......



Foto-F7UCHTW6.jpg



Na 100 km is m'n dure cilindertje vastgelopen. Echt zwaar balen want hij reed echt super! :mad: Veel power, goede top, trok super op! Maarja bij de montage ging de zuiger al VEEL te stroef in de cilinder dus ik denk dat het daar aan gelegen heeft, want ik heb hem opzich aardig ingereden en dat was de eerste keer volgas :( De zuiger was ook helemaal geschaafd, en de zuigerveren waren helemaal in de zuiger geslepen. Echt ontzettend raar.
Ik was al niet zo blij met de cillinder omdat de fabrikant al een verkeerde zuigerveer mee geleverd had, dus ik moest al meteen een andere zuigerveer kopen van een ander merk (Pinasco).

Maargoed ik kan niet stilzitten en brommertjes opvoeren blijft leuk dus meteen maar weer een nieuwe cillinder gezocht 8P Het is een gietijzeren 46,5mm Malossi '80cc' cilinder geworden. Ik heb hem 2de hands voor 55 excl gekocht, hij is zo'n 300km oud dus bijna ingereden:


Zie hier de 46,5 Malossi (Gietijzer)
Foto-SPUFHDGP.jpg


Foto-QXXRLFY4.jpg


Ook weer een ander uitlaatje gekocht: Een Simonini Calibrata
Foto-ASNBOSTG.jpg


Calibrata: Het hok dat naast je brommer hangt hehe
Echt een zieke straalpijp! :D Lekker politie gevoelig!


Ik heb de cilinder nog niet gemonteerd. Ik ben momenteel nog even met het blokje bezig :) Ik wil de inlaat nog iets groter veilen zodat de benzine toevoer groter is. Een vriend van me gaat m'n carters mooi zandstralen én hij gaat m'n Electronische vliegwiel afdraaien! Dat ding weegt echt 1350 gram en op school heeft hij een draaibank staan, dus er kan wel zo'n 250gram vanaf :)

That's it! Ik heb de brommer pas 2 maanden maar er is wel al een hoop gebeurd zoals je leest! Ik hoop de brommer (Snorfiets :p) trouwens begin volgende week weer lopend te hebben! Ik streef toch wel weer naar de 80 á 85 km/h met heerlijk optrekken!
Het blijft tenslotte m'n school/werk brommertje ;)! Ik hoop dat jullie het (ondanks dat het een snorfietsje is) toch een beetje een leuk projectje vinden. Het is verder niks speciaals wat ik doe, maar ik wou het toch even met de scooter community delen :#

!!!Reacties/Tips/Ideeën/Kritiek: altijd welkom!!! +ralf+
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ganz geile ciao steyn! beter heb je je caliworst snel binnen van jorik:Den beter loopt je 46.5 malossi niet zo snel vast!
spreek je!
 
die kottersetjes voor het blok heb ik vaker gezien , zijn gewoon te koop :)

athena maakt btw klotezuigers , valt het cilindertje niet te poetsen? en dan goed zuigertje met 1 veer erin oid..

is een keer wat anders zo´n ciao , heb er zelf ook paar gehad , levensgevaarlijke dingen eigenlijk :p
 
die kottersetjes voor het blok heb ik vaker gezien , zijn gewoon te koop :)

athena maakt btw klotezuigers , valt het cilindertje niet te poetsen? en dan goed zuigertje met 1 veer erin oid..

is een keer wat anders zo´n ciao , heb er zelf ook paar gehad , levensgevaarlijke dingen eigenlijk :p

Maar deze frees is deels zelfgemaakt door iemand, speciaal om mee uit te kotteren. Het deel waar je de frees zegmaar opzet is door iemand gemaakt. Er zit ook een houder bij zodat je ook niet scheef kan kotteren :)

Het was echt een klote zuiger inderdaad.. Ik heb hem naar een scooterzaak gebracht en die beweren dat ze de cilinder kunnen honen. Ik geloof er alleen geen bal van want het is een alu cilinder met volgens mij een nicasyl wand :? Maarja ik zie wel.

Vespa Ciaos zijn echt grappige brommertjes! Ik ben nu ook een stang aan het regelen zodat het frame minder snel krom trekt hehe. Ik trek ook autowheelies nu dus gevaarlijk is het zeker, met die dunne bandjes haha
 
Ik heb dit Project ook op ScooterFreaks gezet, leuke reactie daar:

Stoer, 85km/u zonder helm!
Ik hoop dat je met zo'n snelheid een keer 'n boom ramt.
(niks persoonlijks, maar ik haat opgevoerde snorbrommers)

Nu maar wachten op één van de moderators die hier een hangslot op zet.
Volgens mij kan ik maar beter op dit forum blijven als ik dat zo lees :p
Ik moet echt even snel m'n blokje weer klaarmaken en reviseren, want ik wil weer gassen :D Ik hoop trouwens wel zo'n 6 á 7 PK te halen
 
Last edited:
Dat kotteren vind ik gaaf :D, maar de rest valt me eerlijk gezegd ook n beetje tegen. heb je nog echt speciale plannen voor het blok of het uiterlijk?
 
Haal je niet zoveel pk uit standaard carter

marco haalde op testbank met 46,5 malossi en speed enginge maar 4.5
dus mooi als jij met std carter meer haalt.

waarschijnlijk kom je daarvoor simo zei inlaat aant halen of een reed valve met membraan allemaal stukken beter.

(en voor de echte pk,s zijn vespa cilinders veel te laag getimed.)
moet je al naar die sprocatti scoot cilinders gaan,
of simo 4 taps.
 
Er zijn alweer wat vorderingen :)

De ontsteking losgehaald:
dsc01295do1.jpg


En opgeborgen in een zakje, samen met de schroefjes en de spie. Raak je ze niet zo makkelijk kwijt ;)
dsc01296fp8.jpg


Dan is hij kaal.
dsc01297ff8.jpg


Even de carterbouten allemaal losdraaien..
dsc01298cb5.jpg


en het kleine carterdeel flink heet burnen.
dsc01299vr4.jpg


Als hij heet genoeg is, til je hem aan het tapeinde zonder kracht te zetten van het grote carterdeel af.
dsc01300jy2.jpg


Dit zijn wel erg kleine priegelpoortjes die ik erin heb gefreesd.
Maar omdat het carter uitgekotterd is, is er vrijwel niks meer over om poorten in te maken.
Er zit ook al een gat in m'n kleine carter, die heb ik met kneedbaar staal dicht moeten maken :(

dsc01301nl5.jpg


Grote carterdeel maar burnen dan:
dsc01302ub6.jpg


Empty carter.
Krukaslagers voelen nog nieuw aan, dus laat ik lekker zitten denk ik.
dsc01303lt0.jpg


En hiermee ga ik morgen dan misschien beginnen.
dsc01304qn3.jpg

De inlaat moet dus meer to the max! Een paar mm naar rechts, en misschien nog 1mm naar links vijlen.


In een vespa ciao met elektronische ontsteking zit ook een elektronisch vliegwiel.
Deze weegt ongeveer 1300 gram, terwijl een contactpunten vliegwiel maar 700 weegt!
Hoe zwaarder je vliegwiel, hoe beter je brommer bergop rijd of tegen de wind in.
Maar des te lichter je vliegwiel is, hoe maar gasreactie je hebt!

Dus is er met een draaibank een deel van m'n vliegwiel afgedraaid :)
vliegwielindraaibank2ke4.jpg


Na het afdraaien
steynsvliegwiel1bs0.jpg


Precies 1100gram! Er is dus zo'n 200 á 250 gram van af :)
steynsvliegwiel2tq5.jpg



Volgende stappen: Ik ga het carter nog mooi flowen en ook nog mooi schoonmaken door hem te zandstralen :)
Maar dat gebeurt binnenkort! Daarnaast moet de krukas nog even berekend worden en dan gaat daar ook een stuk van af :D
Dan is het een kwestie van reviseren, in elkaar zetten, cilinder monteren en gassen met die zooi!
Het hele blokje wordt gewoon getuned, niks blijft standaard ;)

Binnenkort meer!
 
Last edited:
dat misschien wel, maar hij is bedoeld voor straat gebruik, en staat geregistreerd als zijnde een snorbrommer, lijkt mij dus snor tuning
 
Het enige wat snor is aan deze brommer is het frame en het blauwe kenteken ;) Het blokje komt van mijn tweede vespa ciao, een bromblokje. Dus carters met standaard grote inlaat en bromkrukas. Maar het is dus opzich wel snor tuning.. als het niet mag op dit forum mag een admin het topic gewoon closen hoor :) geen probleem verder, het blijft ten slotte wel een scooter forum!
 
Als je hiermee zonder helm op straat gaat rijden ben je idd niet erg slim, dus ik raad het je ook erg af.

Verder wel vet project hoor :)
 
Even ter aanvulling:

Een snorfiets die word omgebouwd voor sprint gebruik, is anders dan een snorfiets die word omgebouwd voor straat gebruik.
Het is dus totaal niet relevant of het op een brom carter gemonteerd zit.
Het is en blijft een snorfiets voor gebruik op de openbare weg.
Iets wat het forum niet steund.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top