Mini moto 4takt

Status
Not open for further replies.

Anton

Well-Known Member
Na het afronden van mijn 2 voorgaande zelfbouw projecten (op basis van minarelli hori DD blokken), was het tijd voor iets nieuws.

Vorige projecten:
pocket%20oud.jpg


zelfbouw2%20luchtgekoeld.jpg


De bedoeling van het nieuw project is: deelnemen in de nieuwe klasse van de Belgische promo vario races.
Ik hoop de eerste race in maart 2004 te halen.

Enkele van de voornaamste reglementen van deze klasse:
-Max. 120cc viertakt 1 cilinder motorblok
-Max. 24mm carbu
-Luchtfilterbox van minimaal 1 liter
-Aantal kleppen en koeling: vrij
-Geen drukvulling of injectie toegestaan
-Max.13 inch wielen


doelstelling:
Een passen motorblok zoeken en daar rond een volledige mini motor bouwen. Dus zelf:
-een frame bouwen (stalen vakwerk frame)
-achterbrug construeren
-uitlaatsysteem volledig maken
-carrosserie delen maken (kuipdelen, tank, zitje,..)
-…

Motorblok:
Mijn eerste bedoeling was om van een 125cc scooterblok te vertrekken en dit terug te stroken (slag verkleinen) tot 120cc.
Maar aangezien het gewicht en de grondspeling van dergelijke motorblokken niet erg gunstig zijn… toch maar een ander motorblok zoeken.
En dat is uiteindelijk een Jincheng 108 cc 2 kleps blok geworden (zo een namaak Honda ding).
Het motorblok heb ik nieuw gekocht. Het was eigenlijk een pakketje: motorblok met carbu (20mm), spruitstuk, stukje kabelboom, CDI,… kijk zelf maar:

Dsc07999.jpg


En daar zal nog zwaar aan gesleuteld mogen worden.

Dsc08001.jpg


Rijwiel gedeelte:
De keuze van de wielen lag voor de hand: Aerox wielen! Daar hebben we inmiddels al 4 setjes van, zodus.
Het gevolg van een Aerox achterwiel is dat er een enkelzijdige achterbrug gebouwd moet worden en dat is niet zo simpel.
Ik ben dan ook vertrokken van een monobrug van een Aprilia Sintesi, van de jaren 1988 of iets dergelijks.
De achterbrug zelf ga ik niet gebruiken, enkel de achteras, excenter (om de ketting te kunnen spannen), remschijf en remklauw houder.
De achterbrug wort in ALU gemaakt.

excenter.jpg


Dit moest wel “even” allemaal aangepast worden. Eerst heb ik een adaptertje gedraaid om het Aerox wiel op de achteras te kunnen centreren.

excenter%20compleet.jpg


Ook gaten geboord en draad getapt in de flens van de achteras, om de drie wielbouten in te kunnen draaien.

De houder van de remklauw aangepast op een Aerox achterklauwtje (beetje draai en freeswerk).

Dsc08158.jpg


Samengesteld ziet er dat zo uit:

Dsc08157.jpg


Er is nog een 4 tal mm speling tussen remleiding bout en de velg (kwestie van de schijf zo groot mogelijk te houden, 210mm).
Nu nog een adapter maken waar het tandwiel op geschroefd kan worden.



Dit is wat er momenteel (18-11-03) visueel klaar is. Ik ben nu druk de geometrie van het mini moto 4 taktje in AutoCAD aan het uittekenen: positie van het motorblok, balhoofdshoek, wielbasis, achterbrug dimensies,…
Op basis van die gegevens ga ik een mal maken, waar later het frame op gebouwd wordt, idem voor achterbrug.
Ik heb al een splinternieuwe voorvork van een Gilera DNA besteld.
Updates zullen snel volgen, want het ding moet in Maart 2004 rijden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Cool project, hopen dat die Jincheng blokjes kwalitatief toch niet zo slecht zijn als ik wel eens hoor.

Maar vind het wel erg mooi bedacht :).
 
Meer respect hiervoor als kapjes op een scooter terugzetten..
Ik zal dit wel blijven volgen, suc6 iig.. :)
 
jaja ... den Anton gaat er weer voor ...

Hopelijk wordt em even snel (of sneller) as die vorige twee he ...

Greetz,

Jef :W
 
Die tweede minibike is echt phat! Ik hoop dat je het af en toe update want ik ben erg nieuwsgierig.
Welke opleiding heb je trouwens gedaan?
 
Echt weer een koel project! Die vorige 2 minibikes vallen qua werk toch wel in het niet bij deze 4 takt lijkt me?
 
Originally posted by Ties
Echt weer een koel project! Die vorige 2 minibikes vallen qua werk toch wel in het niet bij deze 4 takt lijkt me?

Kweet niet hoor ... in die laatste (met dat coole frame) zit toch ook heel wat werk denkik ... die is BTW al een hele tijd LC ...

Reportage in de scootin' niet gezien ??
 
Tsjee Anton, door een haas gepoept ofzo?
Ik heb je ander werk al mogen bewonderen, maar volgens mij ga je ons nu helemaal laten kwijlen. Mooi man,
 
Ik had je vorige projecten al in de scootin zien staan en hoopte al op iets nieuws ! tadaa, ik ben erg benieuwd wat er van gaat komen en hoop snel weer nieuwe foto's te zien !

veel suc6 !
 
Voorvork is aangekomen

voorvork.jpg


De afmetingen van de voorvork zijn goed, maar het gewicht valt zwaar tegen. Ik hoop dat ik met dit apparaat het voorwiel nog ooit richting luchtruim krijg.

Het project is inmiddels in Hall of fame te bezichtigen, wat vanaf het begin de bedoeling was (ik dacht dat het niet geaccepteerd was, daarom heb ik het project hier geplaatst)
Maar de volgende updates ga ik daar doen, om alles toch een beetje overzichtelijk te houden. In ieder geval, bedankt voor de positieve reacties.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top