Mini moto 4 takt

Anton

Well-Known Member
Na het afronden van mijn 2 voorgaande zelfbouw projecten (op basis van minarelli hori DD blokken), was het tijd voor iets nieuws.

Vorige projecten:
pocket%20oud.jpg


pocketh%20h2o.jpg


De bedoeling van het nieuw project is: deelnemen in de nieuwe klasse van de Belgische promo vario races.
Ik hoop de eerste race in maart 2004 te halen.

Enkele van de voornaamste reglementen van deze klasse:
-Max. 120cc viertakt 1 cilinder motorblok
-Max. 24mm carbu
-Luchtfilterbox van minimaal 1 liter
-Aantal kleppen en koeling: vrij
-Geen drukvulling of injectie toegestaan
-Max.13 inch wielen


doelstelling:
Een passend motorblok zoeken en daar rond een volledige mini motor bouwen.
Dus zelf:
-een frame bouwen (stalen vakwerk frame)
-achterbrug construeren
-uitlaatsysteem volledig maken
-carrosserie delen maken (kuipdelen, tank, zitje,..)
-…

Motorblok:
Mijn eerste bedoeling was om van een 125cc scooterblok te vertrekken en dit terug te stroken (slag verkleinen) tot 120cc.
Maar aangezien het gewicht en de grondspeling van dergelijke motorblokken niet erg gunstig zijn… toch maar een ander motorblok zoeken.
En dat is uiteindelijk een Jincheng 108 cc 2 kleps blok geworden (zo een namaak Honda ding). Het motorblok heb ik nieuw gekocht.
Het was eigenlijk een pakketje: motorblok met carbu (20mm), spruitstuk, stukje kabelboom, CDI,… kijk zelf maar:

Dsc07999.jpg


En daar zal nog zwaar aan gesleuteld mogen worden.

Dsc08001.jpg


Rijwiel gedeelte:
De keuze van de wielen lag voor de hand: Aerox wielen! Daar hebben we inmiddels al 4 setjes van, zodus.
Het gevolg van een Aerox achterwiel is dat er een enkelzijdige achterbrug gebouwd moet worden en dat is niet zo simpel.
Ik ben dan ook vertrokken van een monobrug van een Aprilia Sintesi, van de jaren 1988 of iets dergelijks.
De achterbrug zelf ga ik niet gebruiken, enkel de achteras, excenter (om de ketting te kunnen spannen), remschijf en remklauw houder. De achterbrug wordt in ALU gemaakt.

excenter.jpg


Dit moest wel “even” allemaal aangepast worden. Eerst heb ik een adaptertje gedraaid om het Aerox wiel op de achteras te kunnen centreren.

excenter%20compleet.jpg


Ook gaten geboord en draad getapt in de flens van de achteras, om de drie wielbouten in te kunnen draaien.

De houder van de remklauw aangepast op een Aerox achterklauwtje (beetje frees - en laswerk).

Dsc08158.jpg


Samengesteld ziet er dat zo uit:

Dsc08157.jpg


Er is nog een 4 tal mm speling tussen remleiding bout en de velg (kwestie van de schijf zo groot mogelijk te houden, 210mm).
Nu nog een adapter maken waar het tandwiel op geschroefd kan worden.



Dit is wat er momenteel (18-11-03) visueel klaar is.
Ik ben nu druk de geometrie van het mini moto 4 taktje in AutoCAD aan het uittekenen:
positie van het motorblok, balhoofdshoek, wielbasis, achterbrug dimensies,…
Op basis van die gegevens ga ik een mal maken, waar later het frame op gebouwd wordt, idem voor achterbrug.
Ik heb al een splinternieuwe voorvork van een Gilera DNA besteld.
Updates zullen snel volgen, want het ding moet in Maart 2004 rijden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Voorvork

voorvork.jpg


De afmetingen van de voorvork zijn goed, maar het gewicht valt zwaar tegen.
Ik hoop dat ik met dit apparaat het voorwiel nog ooit richting luchtruim krijg.
Ik heb er aan gedacht om de buitenbenen af te draaien maar, de wanddikte is maar 6mm en dan wordt het toch een beetje risky.
Het gewicht zal toch wel voornamelijk in de binnenbenen zitten.
 
Eindelijk in de vakantie nog wat tijd gevonden om nog wat te knutselen.
Ik ben nog altijd druk bezig met de achterbrug, het vordert langzamer dan ik gehoopt had.
De tandwielhouder is inmiddels klaar.
Eerst heb ik het Aprillia tandwiel afgedraaid, totdat het binnenste gedeelte overbleef.
Op het overblijvende gedeelte (met de spiebannen) heb ik een ring gelast om het tandwiel te centreren.
Het geheel is uitgeklokt en heb de slingering van het tandwiel tot op 0.05mm kunnen beperken.

tandwielhouder.jpg


Voor de achterbrug goed uit te kunnen zetten, is er een mal gemaakt.
De mal helpt om bij het lassen de scharnier - en achteras parallel te houden.
Momenteel ben ik de delen van de brug op maat aan het maken.
De Alu buizen zijn afkomstig van motorbloksteunen van Kawa ZZR 1100’s en ZX9’s.(opruiming bij de motorsloop)
Het aluminium dat ik gebruik is meestal afkomstig van crashed bikes.
Enkel omdat dit alu een veel grotere rekgrens (toelaatbare spanning) heeft dan het aluminium dat normaal in de handel verkocht wordt.

achterbrug%20delen1.jpg


achterbrug%20delen2.jpg


Ik ben ook nog druk aan het tekenen in Autocad. Het frame begint hierin al vorm te krijgen.
Het motorblok ben ik ook nog niet aan begonnen, maar ik ben wel druk aan het zoeken naar de beste oplossing/onderdelen.
 
De middelste arm is samengesteld. Ik ben momenteel bezig met het maken van een verstevigingsarm, die hierbovenop gelast wordt. Op deze beugel wordt achteraf de achterveer bevestigd. Het geheel gaat er een beetje uitzien gelijk de brug van een Duc Monster S4 of de Mike Hailwood replica.
middenarm.jpg

middenarm%20en%20wiel.jpg
 
Vandaag dus even de bovenarm op de achterbrug gelast. De twee delen zijn voor het lassen even gepolierd, anders is het achteraf moeilijk om tussen de armen te polijsten.
Tussen de twee armen kommen nog dwarsverbindingen, om een stijver geheel te krijgen. (ik hoop dat dit het uiterlijk niet gaat verknallen, maar het is noodzakelijk)

achterbrug4.jpg


achterbrug2.jpg


Volgende week het balhoofd draaien en beginnen aan de mal voor het frame.
 
Aangezien ik druk bezig ben geweest met het race klaar maken (en houden) van men 2 andere racertjes, heeft mijn viertakt project een serieuze achterstand opgelopen. Maar omdat ik enkele dagen geleden tijdens het trainen de bandenmuur in ben geknald en hierbij mijn kruisband gescheurd heb, heb ik nu dus terug tijd om te sleutelen. (1 race gereden en mijn race-seizoen zit er op voor dit jaar).
Voorlopig enkele onderdeeltjes die ik al een tijdje af had:

Balhoofd:

balhoofd.jpg


Het balhoofd is samengesteld uit 2 gedraaide ringen een een dikwandige buis. Het is passend gemaakt voor 2 stevige kegellagers.

Balhoofdplaatjes:

balhoofdsplaten1.jpg


balhoofdsplaten2.jpg


Ik heb even de contouren van de platen CNC laten frezen. Ze worden uiteraard nog na bewerkt (lichter gefreesd, klembout/groef,..). De balhoofdspen moet ik nog draaien.

De chassis-mal:
mal1.jpg


mal2.jpg


Hier is het meeste werk aan geweest. Om al de punten goed te positioneren van elkaar komt er toch vanalles bij kijken. Zonder waterpas en winkelhaak krijg je geen mooi resultaat.
Het is eerst op computer uitgetekend (Autocad). Anders valt het niet echt mee om de afstanden tussen de punten te bepalen.
De meeste kleine onderdelen van het frame zijn klaar, nu enkel de buizen er nog tussen lassen. Eindelijk!
 
Frame in aanbouw:

frame4.jpg


Nog enkel onderdelen die ik al een tijdje geleden gekocht heb:

2en3klepper.jpg


2en3klepper2.jpg


De 2 kleps kop is een Oud Type 70 kop (Honda) met relatief grote kleppen en een snelle Honda JK nok.
De 3 kleps kop is om wat mee te experimenteren. Van een deftig getunede 3 kleps kop is nog niet veel geweten. Er is in ieder geval werk aan, aangezien deze koppen standaard vrij slecht afgewerkt zijn. We zien wel...
 
De achterbrug is, op de achterveerbevestiging na, klaar. De dwarsverbindingen heb ik er inmiddels tussen gelast.
Intussen alles tot zover even in elkaar gezet. En het begint er al een beetje op te trekken:
opstelling5.jpg


achterbrug5.jpg


Ik heb alleen nog geen passende veer gevonden. Het zal waarschijnlijk een Fournales veer worden (moet deze week gefixt worden).
Het Zongsheng blok gaat waarschijnlijk ook plaats moeten ruimen voor een Honda Nice of Wave blok (toch wat meer degelijkheid).
 
Het is ondertussen weer een tijdje geleden, maar ik heb zeker niet stil gezeten. Ik heb ondertussen een Honda wave 115cc bored-up motorblok in Tailand besteld (is nog steeds onderweg en hoop dat het eindelijk een keer aankomt).
Kost wel bijna 3 keer zo veel als de Zongsheng.
Ook nog een Fournales achterveer aangeschaft met bijhorende pomp. Veer is normaal bestemd voor een Aprilia RS 50. Veer afgesteld op 13 bar, RS moest 18 bar hebben, maar hier zullen we later toch mee moeten experimenteren.
Verder nog een 24mm Mikuni vlakschuif carb gekocht (ook bekend in de 4 stroke wereld)

Wat er intussen veranderd is:
-ophangingspunten voor achterveer aan frame en brug gemaakt
-balhoofdspen gedraaid
-balhoofdsplaten bewerkt (klembouten aangebracht, lichter gefreesd,...)
-Vooras en vulbussen gemaakt
-uitlaatdemper aan het maken van allerlei restanten van crashed bikes (nog geen concreet resultaat voor foto, wordt ovaal carbon onder zitje)
-ophangingspunten voor ALU subframe
-Subframe zelf is ook in de maak

Status (weekje geleden):
picture.php


picture.php


picture.php
 
Last edited:
Uitlaat is inmiddels zo goed als klaar. De buis is een samenrapsel van collectoren van een Honda Pan European en een BMW RT1100 (RVS uiteraard). En is ondertussen mooi gepolierd (op foto enkel proef vlakje).
Deze buis diameters kwamen het best overeen met de rekenprogrammatjes die ik gebruikt heb. Niet dat het bij een 4 takt zo veel uitmaakt, maar je moet ergens van uit gaan.
Voorbocht:
voorbochtuitl.jpg


Demper:
demper.jpg

De demper moet het binnenwerk nog van gemaakt worden. De ovale carbon huls is afkomstig van een gecrashte CBR600 Arrows demper. Alu eindteutje is zelfbouw en moet ook nog afgewerkt worden

Uitlaat compleet (moet nog voorzien worden van oogjes voor uitlaat veren):
uitlaat1.jpg


Hier is ook het ALU subframe te zien dat bijna klaar is.
Het andere motorblok is ook nog steeds niet aangekomen, leveringsproblemen met de versnellingsbak. Maar ze zullen momenteel wel andere zorgen hebben in Thailand....
 
Omdat ik dit project niet overhaast wil opbouwen, heb ik er nog een 4T racertje bijgekocht, wat ik volledig terug aan het opbouwen ben. Dus momenteel verloopt het project wat(/nog) langzamer.
Hoe het er momenteel bij staat:
picture.php


De bedoeling was eerst om er een 4 zuigerklauw op te plaatsen, maar aangezien die bevestigings punten allemaal zo lullig uitkomen, is het een achterremklauw van een Yamaha R1 geworden:

picture.php


Remklauw bevestiging gefreest:

picture.php


Clip-ons gemaakt en al maar direct mee laten coaten met het frame van men ander 4takt racertje:

picture.php


Volgende stap is het achterzitje modelleren en polyesteren.
 
Last edited:
Het polyesteren van het zitje is er dan eindelijk eens van gekomen.
Eerst heb ik een model in klei gemaakt. Had eerst een ander model in gedachte, maar het begon uiteindelijk meer en meer op het zitje van men andere racer te lijken.
Klei model in opbouw:
picture.php


klei heb ik ingesmeerd met G4, dan lost de klei makkelijk van de polyester.
Vervolgens met polyesterhars insmeren en 2 lagen geweven mat er over en nog een laag gewone mat (die kan je nog wat in vorm schuren). Het was zondag heel warm en de hars werd dan ook snel hard. Ik heb nog net op tijd de meeste luchtbelletjes er uit kunnen rollen met men self made tool.
Dan krijg je dit:
picture.php


picture.php


Dit ga ik eerst een beetje in vorm schuren en dan gaat er een laag gelcoat over en vervolgens plamuur. Ik smeer er eerst gelcoat op omdat die wat flexibeler is dan plamuur.
Normaal gezien werk je omgekeerd, eerst de gelcoat in een mal smeren en daar polyester over. Maar als je geen strak model hebt om een mal van te trekken, vind ik dit wel een handige werkwijze.

De tank gaat waarschijnlijk ook in polyester gemaakt worden.
 
Last edited:
Nog steeds druk aan het polyesteren:
De tank heb ik dus ook maar in klei gemodelleerd. Ik was eerst begonnen met een blok isolatie spul (polyesthereen of zo iets) te bewerken, maar daar kreeg ik geen vorm in. Dus toch maar klei. Van het klei model heb ik een 2 delige gipse mal genomen:

picture.php


picture.php


De mal is hier al ingesmeerd met G4 (lossingsmiddel). Vervolgens Gelcoat ingesmeerd en polyester in gelegd. De mal is helaas wel gesneuveld, lossingsmiddel bleek dan toch niet goed te lossen (ik ben ook maar een polyester amateur). Maar het resultaat valt nog mee:

picture.php


picture.php


De tank moet vooraan (onder) nog ingekort worden. De bodem moet ik er ook nog in maken.

picture.php


picture.php


picture.php
 
Last edited:
Back
Top