minder uitgeven door oorlog @ Irak?

Karoshi

De Zotte Belg!
Nou...

Zat ik deze avond effe naar nieuws te loeren (hier in belgie dan) klagen de winkeliers steen en been dat de mensen meer kijken en minder kopen. Dus minder uitgeven. Lopen ze op het nieuws te mekkkeren dat dit een gevolg is van de dreigende oorlog in Irak. 8P

Ik lig er eigenlijk niet echt van wakker als ik iets ga kopen. Vind het gewoon maar vaag en daarom wou ik bij jullie is polsen of jullie daar eigenlijk mee bezig zijn. Hier heb ik het al gevraagd aan verschillende mensen en het lijkt toch geen hot topic...
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk eerder dat het komt omdat alles duurder is geworden met de euro dat de mensen er langer over nadenken om iets te kopen.....

Ik ben eigenlijk helemaal niet met die dreigende oorlog bezig,en zal ook daardoor niet minder gaan uitgeven.
 
Ik denk wel dat de economie achteruit gaat door de oorlog.
Maar de individuele consument(wat een dure taôl:p) merkt er niet veel van denk ik.

Maar ik vind die oorlog toch nie zo lekker. Oorlog komt er wel, daar ben ik van overtuigd. Het komt allemaal zo dichtbij en dat klote Engeland is ook zo bezig met het steunen van de VS. Laten de Engelsen ook hun mond houden met hun klein kutlandje:(
 
Logische verklaring:

Indien er een oorlog zou uitbreken gaat de economie achteruit, ookal vind die oorlog niet in bijv Belgie plaats (kijk naar 11 sept.. de aandelen hier kelderden naar beneden!).
Indien het slecht gaat met de economie zullen producenten minder investeren. Omdat het aanbod kleiner word, maar de vraag vrijwel gelijk blijft zullen de prijzen stijgen. Vanwege hogere prijzen zullen consumenten minder consumeren. Op dit punt kan het 2 kanten opgaan.
1. Prijzen dalen weer omdat de vraag kleiner word dan het aanbod.
2. Producenten verdienen minder waardoor ze nog minder gaan produceren.

De ECB (europesche centrale bank) zal proberen de economie te stimuleren door een renteverlaging zoals recentelijk is gebeurd.

© ZaadLaP de econoom

(correct me if i am wrong!)
 
Last edited:
hmm, Souldarkness, Havo 5 met economie 1&2 lesbrief inkomen :#

Je hebt gelijk met je rentebeleid-verhaal, al vind ik het ver gezocht :p

Zelf denk ik dat consumenten minder kopen door de invoering van de euro, omdat de prijzen zo enorm zijn gestegen.... (including me :) )
 
waarom halen ze dan in godsnaam de dreigende oorlog in irak erbij...

Ikzelf heb ook een degelijke economische achtergrond en het interesseert me eigenlijk ook wel. Maar IK voel bijvoorbeeld niets van 11/09 effect / dreigende oorlog in Irak. MIJN loonbriefje blijft gelijk en volgens mij blijven de prijzen van duurzame gebruiksgoederen (gsm / auto / ...) vrijwel gelijk...
Kan ook dat ik in een minder economie gevoelige sector werk. Procesautomatisering is nu niet ECHT economiegevoelig... Maar ICT is dit bijvoorbeeld wel. Maar waarom een gsm verkoper zegt dat ie minder verkoopt in deze eindejaarsperiode dan vorig jaar (11 september ding moet dan gewerkt hebben) snap ik niet echt. DAT ie dan helemaal die oorlogsdreiging in Irak erbij haalt mag een economist mij toch is uitleggen.

MIJN VRAAG: Hoe beinvloedt een dreigende oorlog in Irak de gsm verkoop in belgie 8P
 
Volgens mij beinvloedt die oorlog de gsm verkoop niet.

De daling van de verkoop is zoals bij de computers. In het begin was het duur en kocht niemand het product (hier dus de gsm), daarna is de gsm gemoderniseerd en goedkoper geworden. Mensen zijn beginnen gsm te kopen en zo is dat een paar jaar zijn gangetje gegaan.
Ondertussen heeft bijna iedereen een gsm dus ga de verkoop achteruit.

Maar een verklaring voor het beinvloeden van de oorlog om de gsm verkoop in belgie zou kunnen zijn:
Amerika, Engeland, ... gaan meer geld investeren in de oorlog en alles daarrond. Daardoor gaat er minder investeringsgeld naar technologische vooruitgang. Er worden minder geëvolueerde gsm gemaakt dus ook minder verkocht. En aangezien dat de gsm in belgie uit die landen (onder andere) ingevoerd zijn, zijn er ook minder gsm in belgie zelf.

Het zou goed kunnen dat er fouten zitten in mijn theorie, maar het maar een bedenking
 
Dat van die gsm's is bullshit dat komt door de euro doordat dingen duurder worden gaan mensen minder snel zo'n ding kopen
En wat denk je van de meeste zijn voorzien

bijna alle olie komt daar vandaan.
Kijk maar eens naar de benzine prijzen die zijn weer omhoog aan het reizen
en tja door oorlog zal een land er waarschijnljk niet op achteruit gaan.(zoals belgie,nl,duitsland)
Wij zullen er alleen maar beter van worden.
Want oorlog schept banen en banen schept weer beter economie
Zo was het gister ergens op tv bij een of ander praat proggr weet niet welke
 
EVO@FF hmm, Souldarkness, Havo 5 met economie 1&2 lesbrief inkomen


die heb ik ook 8P

ik denk overigens dat het door de euro komt, alles is veel te duur...

kijk maar eens tussen de verschillen van vroeger en nu @ de friettent :rolleyes:

over die gsm`s heb je gelijk, weinig spectaculaire nieuwe toestellen en bovendien iedereen is voorzien ;)
 
Originally posted by Devil's Dozen
... gaan meer geld investeren in de oorlog en alles daarrond. Daardoor gaat er minder investeringsgeld naar technologische vooruitgang.

Gast, er wordt nergens zoveel technologische vooruitgang geboekt als in oorlogstijd...
 
Originally posted by Devil's Dozen
De daling van de verkoop is zoals bij de computers. In het begin was het duur en kocht niemand het product (hier dus de gsm), daarna is de gsm gemoderniseerd en goedkoper geworden. Mensen zijn beginnen gsm te kopen en zo is dat een paar jaar zijn gangetje gegaan.
Ondertussen heeft bijna iedereen een gsm dus ga de verkoop achteruit.

Fout... De mobieltjes zijn erg sterk gesubsideerd door bedrijven en/of telecomaanbieder zelf. Daardoor kunnen mobieltjes zo goedkoop zijn, of waren!

Voorbeeld: "...KPN zijn i-modetoestellen zwaar subsidieert. Zo is het nieuwe model van Toshiba (TS21i) gratis bij een abonnement voor twee jaar, terwijl het toestel van NEC (n21i) in combinatie met een abonnement slechts 49 euro kost. Ter vergelijking: in België, waar subsidies op mobiele telefoons niet zijn toegestaan, kost de NEC 375 euro." bron: www.webwereld.nl

Tegenwoordig schaffen veel aanbieders de kortingen af, daarom stijgen de prijzen. Als "goedmakertje" doen sommige aanbiederes hun tarieven omlaag (o2 met zijn 500 minuten voor €2,50)...
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Gast, er wordt nergens zoveel technologische vooruitgang geboekt als in oorlogstijd...
Er wordt idd technologische vooruitgang geboekt tijdens de oorlog, maar dan wel in verband met wapens en dergelijke, en niet echt bij gsm's.

Maar je hebt wel gelijk, ik zit ergens fout met mijn beredenering
:?

btw: het is niet gast, maar meisje ;)
 
Back
Top