minarelli verticaal

jarne1337

Member
Ik heb een MBK Booster van 1995.
Het probleem is dat hij niet harder wil dan 50km/h. Hij trekt zeer goed op maar zit direct op zen top.
Er zit geen varioring in geen prop in de uitlaat wel een halve maan maar is niet van belang.
Voor derest is hij volledig standaard behalve een rode drukveer.
wat zou het kunnen zijn?

alvast bedank.
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen tuner en heb er ook geen verstand van maar wat moet je met een rooie drukveer op een nagenoeg originele scooter?

Heb je geen ton aan overtoeren op topsnelheid?
Wordt de volledige koppelingspoulie en vario wel gebruikt met deze drukveer?
 
De vorige eigenaar had deze erin gezet weet ook niet waarom maar goed.
bedank voor info.
heb nog één vraagje
Zou een witte drukveer dan beter zijn en gele trekveertjes?
 
Het gebeurt wel vaker dat mensen te sterke drukveren in hun scooters monteren.
Waarom blijft me een raadsel, hoe komen ze er bij. Wie maakte ze dat wijs. Het zal tussen de oren liggen misschien met die overtoeren geluiden.

Maar idd een witte malossi drukveer en witte malossi trekveertjes.
Of gele trekveertjes, even testen welke van die 2 de hoogste topsnelheid geeft,
ik denk de witte trekveertjes.

Waarschijnlijk moet je ook lichter in je rollen gaan,
want die moeten wel zwaar zijn om enigszins nog een beetje in harmonie te functioneren,
met die hoogtoerige rode drukveer.
Zet in ieder geval die witte drukveer er in van Malossi , en van daar uit moet je de rollen nog af stellen.
 
Last edited:
Trekveren heeft meer te maken met het aangrijpen / Toerental , van de Koppeling .
Drukveer : als die te zwaar is , komt de Vsnaar achterin niet geheel onderin , en dat kost Topsnelheid .
Áls de Drukveer te licht is , gaat de Vsnaar Slippen , dan pas ga je een zwaardere Drukveer monteren.
 
Drukveer : als die te zwaar is , komt de Vsnaar achterin niet geheel onderin , en dat kost Topsnelheid .
Precies, maar dit niet alleen, doordat de V-snaar maar een bepaalde lengte heeft komt deze in de vario ook niet geheel tot bovenin.
De enige remedie om een te zwarte drukveer te compenseren is enorm zware rollers die door hun middelvliedende kracht dusdanig veel druk zetten op de vario dat de v-snaar onderin de koppelingspoulie getrokken wordt of een toerental dat de pan uit rijst om de lichtere rollen dusdanig middelvliedende kracht te laten produceren om de riem volledig in de koppelingspoulie te trekken.
Voor deze twee opties moet de motor wel genoeg kracht hebben en voor de tweede optie ook nog eens onnoemelijk hoge toeren kunnen draaien.
 
Back
Top