Minarelli vertanding

jcbakker

New Member
Hoi iedereen,

Is er iemand die een beetje verstand heeft van de vertanding van een Minarelli horizontal lc blok? Ik wil graag iets meer top snelheid berijken omdat ik nu met mijn 70cc 85 rij met 11.000 toeren (en daardoor een warmloper heb gekregen). Ik weet niet zo goed welke verhouding ik zou moeten nemen en weet ook niet of 15x31 meer top geeft dan 13x41 bijvoorbeeld. En wat doet dit met mijn trekkracht??

Met vriendelijke groet,

Jan Bakker.
 
Advertisement - register to remove this

Als je top iets omhoog gaat met een nieuwe vertandingset, gaat uiteraard het koppel iets naar beneden.. Het is het een of het ander.
 
Bekijk dit even dat staat daar in:



je RF (Reductiefactor) is gewoon je overbrengingsverhouding , oftewel wat de overbrenging overbrengt. doordat je vermogen groter word (eventueel :p) zal je eindoverbrenging eventueel te kort worden , dan moet je dus je overbrengingsverhouding aanpassen , dit kun je op de gok doen maar dus ook berekenen , dit kun je heel simpel doen door het aantal tanden te tellen van je huidige tandwielset en dan om te rekenen wat er zou gebeuren als je een bepaalde andere set zou nemen en die zou combineren met je std vertanding.

er zijn echter veel verschillende setjes en dus heel veel verschillende verhoudingen , om dat te kunnen berekenen kun je het aantal tanden tellen , van de primaire set (eerste 2 tandwielen) en de secundaire set (2e set tandwielen) dat gaat alsvolgt :

primair (bijv.) 13-52 , deel dan 52 door 13 en je krijgt : 4

secundair (bijv.) 12-44 , deel 44 door 12 en je krijgt : 3,6 (ff afgerond)

dan doe je 4 X 3,6 , dat is : 14,4 , dit is dus je reductiefactor dan.

ga je nu je secundaire set vervangen doe je weer :

primair 13-52 door elkaar delen , is dus 4

dan ga je bijv. secundair een 15-42 set nemen, dan krijg je dus 2,8

4 x 2,8 is 11,2 , een stuk korter dus.

echter is een overbrenging berekenen wel iets dat je eigenlijk pas doet wanneer je ook weet wat er gebeurd en wat je ongeveer nodig bent ,ervaring dus. als je dus weet welke verhouding ongeveer goed uit komt.

hier is overigens een topic over de verhoudingen :

http://forum.scooterforum.net/forum/f37/vertanding-reductie-factor-83873/ (dode link)

http://web.archive.org/web/20070320...t/forum/f37/vertanding-reductie-factor-83873/ (werkende link)

let er btw wel op dat bij Piaggio gebruik word gemaakt van verschillende assen , diktes en bevestiging van de tandwielen! dus wel de juiste vertanding opzoeken voor je scooter!
 
Dat legt al heel veel uit. Alleen vraag ik mij wel af of een hogere reductie factor meer of minder top snelheid betekend. Bijvoorbeeld als je in totaal een reductie factor van 15 hebt en meer top wilt moet je dan omhoog of omlaag?
 
Bij hoger gaat het koppel omhoog en top omlaag. Bij een lager getal gaat het koppel naar beneden en de top juist meer omhoog.
De kunst is het zo te kiezen dat het beste werkt op jou setup.. Dus je kan niet zomaar de vertanding pakken die de hoogste top heeft..
Dit heeft te maken met de cilinder en het vermogen dat het afgeeft.. Vooral als een cilinder teveel aan vermogen geeft en je scooter begint te wheelen dan is de vertanding vaak iets te kort en kan je dan een langere nemen.. Koppeling zakt en top snelheid iets omhoog.
 
Back
Top